BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Oktober 19, 2009

Menghilangkan Rasa Sedih - Mengatasi Rasa Sedih - Membuang Rasa Sedih

Bagaimana Amiene Rev Menghapuskan Rasa Sedih?
Penulis: Amiene Rev (C) 2009

Menghabiskan masa dengan orang-orang yang aku hargai sejak beberapa hari ini, sekurang-kurangnya dapat menghilangkan rasa sedih dan sunyi terhadap anak-anak didikku yang bakal pergi meninggalkan aku tidak lama lagi. Namun begitu, aku bagaikan terapung-apung dalam dunia yang lain, dan gagal menjejaki realiti. Realiti, dalam konteks hidup ini, bermaksud diri yang sebenar. Selama ini aku menganggap diri ini sentiasa berada di dalam balang kaca, yang dikawal dengan laser infra-merah dan sistem penggera keselamatan. Terkongkong dalam peradaban dan darjat kemanusiaan. Kini, aku bebas menyertai sesiapa sahaja, bergaul dengan sesiapa sahaja tanpa halangan. Maka, aku merasakan diri aku kini sebagai bukan aku.

Setiap hari, aku menghabiskan masa dengan mengunjungi rumah-rumah terbuka yang dianjurkan oleh teman-teman. Menghabiskan masa bersama-sama teman-teman memberi perasaan mendapat perhatian dan ini dapat membuatkan aku lupa akan kesedihanku. Hari ini, Hari Raya sudah tamat, Deepavali 2009, mengakhiri marhaban.

Kesedihan akan mewujudkan stres. Apabila apa yang kita harapkan tidak sama dengan kenyataan atau realiti, maka stres atau tekanan mampu wujud dan mencengkam emosi. Apabila hati dilanda perasaan sedih, fikiran manusia mugnkin tidak dapat berfikir secara matang. Fikiran negatif senang-senang sahaja timbul. Maka seeloknya semasa masih bersedih, jangan dibuat sebarang keputusan yang penting-penting atau yang besar-besar. Kerana kesedihan atau emosi ketika ini sedang mengepung akal supaya tidak dapat berfikir secara matang, rasional dan waras.

Sekiranya aku diserang perasaan sedih, maka selalunya aku akan mengadu kepada Tuhan. Berdoa dan berzikir. Namun, perasaan kehilangan atau memikirkan mereka yang bakal pergi meninggalkan kita memang amat-amat menyentuh hati. Maka aku menyerah sepenuhnya kepada Tuhan. Sesungguhnya Tuhanlah tempat pertama untuk aku sebagai manusia mengadu dan meluahkan segala kesedihan dan masalah. Kerana perasaan yang aku miliki ini, adalah diberikan oleh Tuhan, dan kehidupanku ini, adalah kehidupan yang diberikan oleh Tuhan.

Aku juga memiliki orang-orang kepercayaan yang menjadi tempat untuk aku berbicara dan meluahkan segala masalah aku sehingga puas. Kadangkala aku menulis segala luahan tersebut dalam bentuk tulisan. Dan kebanyakan tulisan tersebut memberi pulangan yang lumayan kepada diriku.

Kadangkala kesedihan dapat diatasi dengan cara menyertai kesibukan. Bukankah sebelum ini kita selalu dengar orang yang sibuk tidak ada masa untuk mengingati orang tersayang, sehingga dianggap lebih pentingkan karier dan mengejar kemewahan berbanding kemanusiaan. Ya, nilai-nilai kemanusiaan akan terhapus apabila manusia sentiasa berada dalam kesibukan. Dan, kesedihan aku kini kerana perasaan sayang dan rindu, maka kadangkala aku patut menjadi bukan manusia, menghapuskan nilai-nilai kemanusiaan dalam diri aku.

Sesetengah orang dapat menyibukkan diri dengan aktiviti seperti menonton wayang, bersukan, mendengar lagu yang dapat mewujudkan perasaan gembira atau bersemangat, meluangkan masa bersama teman-teman, memelihara binatang kesayangan, berjalan-jalan melihat dunia luar dan sebagainya. Namun aku selalunya ada satu cara yang mungkin unik untuk menghilangkan perasaan sedih.

Aku selalunya suka mendengar orang lain meluahkan kesedihannya, lalu aku bantu orang tersebut. Dengan mengetahui kesedihan orang lain, aku dapat membuat perbandingan dengan kesedihan diriku, dan seterusnya belajar untuk menghargai kehidupan yang telah diberikan Tuhan kepadaku. Cara ini juga dapat membantu aku untuk melihat kehidupanku dari sudut yang positif.

Banyak berfikir kadangkala boleh mendatangkan masalah, dan juga rasa sedih. Apabila kita memikirkan masa depan, tentang orang-orang yang akan meninggalkan kita, tentulah kita akan berasa sunyi lagi sedih. Kesedihan yang sedang aku alami sekarang ini adalah kerana aku terlalu memikirkan detik-detik perpisahan tersebut, sedangkan mereka kini masih ada di depan mata.

Semasa kecilnya, aku sering menghilangkan kesedihan diriku dengan berlari sejauh-jauhnya. Kepenatan kerana bersukan, akan mendatangkan rasa lelah, nafas yang tercungap-cungap dan keadaan ini mampu menghilangkan rasa sedih. Kerana itu, aku selalu menjadi atlet sprinter atau atlet olahraga yang hebat semasa usiaku masih amat muda. Namun kerana halangan ibu bapa yang tidak membenarkan anak-anaknya terpikat dengan dunia sukan, maka aku tidak dapat melibatkan diri dalam bidang sukan secara serius.

Satu lagi tingkah laku aneh yang sudah lama tidak aku lakukan untuk menghilangkan kesedihan ialah handstand atau berdiri dengan dua belah tangan. Taktik ini sering aku lakukan semasa usia kanak-kanak. Darah akan memberat ke kepala dan otak, lalu fikiran akal akan menjadi semakin aktif. Apabila akal menguasai diri dan emosi berjaya dibelakangkan, maka usaha untuk mengatasi rasa sedih menjadi lebih mudah.

Setiap kali aku berjaya menghilangkan rasa sedih, selalunya aku akan cepat-cepat mencari aktiviti yang berfaedah supaya kehidupan dan perasaanku tidak menyerap kesedihan itu lagi.

Sekiranya anda berminat dengan tulisan berkenaan kesedihan, kesunyian dan tekanan perasaan atau stress, anda juga mungkin berminat dengan tulisan-tulisan berikut: