BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Februari 05, 2007

Persamaan Amiene Rev Dengan Tiger Woods

Semalam saya terbaca berita mengenai Tiger Woods. Saya dapati ada beberapa persamaan dan perkara ini sungguh mengejutkan saya.


1. Saya seorang yang kedekut. Baju yang saya pakai untuk bersiar-siar ada yang telah berusia 12 tahun. Kebanyakannya berusia 7-10 tahun:
“Saya mengawal perbelanjaan,” katanya. “Saya kedekut. Maksud saya kerana saya tidak mempunyai banyak wang ketika membesar, saya selalu mengutamakan simpanan.


2. Saya sukakan privasi, tidak suka orang lain melakukan sesuatu yang boleh mendedahkan identiti saya, atau kedudukan saya. Pendek kata, saya tidak suka orang banyak bercakap atau bertanya mengenai soal diri saya. Apa yang saya dedahkan, itu sahaja yang orang boleh tahu:
Begitupun, dia tidak mahu memperbesar-besarkan soal pendapatannya, sebaliknya lebih gemar jika kehidupan peribadinya tidak diketengahkan, Malah, dia sengaja menamakan botnya ‘Privacy’ bagi membayangkan betapa dirinya tidak suka diganggu.



3. Anak adalah anugerah, pemimpin masa depan:

Woods mengakui dia mahukan anak...


4. Saya juga ada cita-cita begini, membina institusi pendidikan percuma, Program KITAB adalah salah satu usaha ke arah ini:
BIAR sekuat mana komitednya Tiger Woods kepada golf, jaguh dunia itu berkata, dia memperolehi lebih kepuasan menerusi aktiviti kebajikan terutamanya berkaitan kanak-kanak.

“Saya terfikir bahawa usaha yang ada tidak mencukupi. Saya mahukan sesuatu yang lebih baik, sesuatu yang kanak-kanak boleh rasai, sentuh dan menganggap kepunyaan mereka,” katanya.

Pusat itu memberikan pelajar dari gred empat hingga 12 pengalaman pembelajaran yang tidak pernah dinikmati di sekolah, mempersiapkan mereka untuk kolej dan kerjaya.

Pusat di kawasan seluas 35,000 kaki persegi itu lebih kepada rumah pendidikan yang penuh keseronokan lengkap dengan komputer, televisyen papan rata, kemudahan produksi video dan muzik, lapang sasar golf dan putting green.

Kanak-kanak boleh mengambil kursus robot, sains forensik, penulisan kreatif dan roket atau apa sahaja kursus yang mereka kehendaki secara percuma.

“Kami membina pusat ini untuk mereka. Jika mereka mahu belajar dan berkembang, kami akan menyediakan suasana yang menyeronokkan untuk mereka. Kami membiarkan mereka menjadi bos untuk menentukan segala-galanya,” kata Woods.



5. Anak-anak murid saya sangat penting bagi diri saya, mereka pelapis masa depan. Saya sedih apabila mendengar masih ada anak-anak yang tidak dapat pergi ke sekolah:
Ditanya mengapa kanak-kanak amat penting kepada dirinya, Woods berkata: “Hidup saya dipengaruhi ramai orang. Saya mahu pusat ini mampu menjadi mentor dan membimbing mereka.

“Lagipun, kerana bimbinganlah saya berada di tahap sekarang.”

Setakat ini, dia sudah membelanjakan lebih AS$5 juta untuk operasi pusat itu. Sambutan yang diberikan kanak-kanak juga amat menggalakkan sekali gus membuatkan hati Woods berasa puas kerana dapat menyumbang kembali kepada masyarakat.


6. Isteri saya pastilah seorang yang bukan calang-calang orangnya. Setia. Patuh. Bijaksana. Matang. Bersopan santun. Pandai mendidik dan memotivasikan anak-anak. Pandai masak bistik daging. Kurang Bercakap. Berdikari. Indah bahasanya. Menyokong cita-cita saya. Berani. Lasak, kuat semangat dan tidak manja. Saya paling tidak suka wanita yang materialistik. Keperibadian Angelina Jolie menepati 70% ciri-ciri wanita pilihan, sayang sekali dia bukan beragama Islam, berpakaian seksi dan lebih tua daripada saya. Ceh! Saya mencemburui Brad Pitt. Ha! Ha!
Begitupun, apabila bercakap mengenai isterinya, dia membuka sedikit isi hatinya.

“Saya menemui pasangan hidup sepanjang hayat, kawan baik. Anda tahu, Elin wanita yang hebat.

“Dia membawa kegembiraan dan keseimbangan dalam hidup saya. Kami gemar melakukan sesuatu perkara bersama-sama.

“Anda fikir saya kompetitif? Dia jauh lebih kompetitif daripada saya,” katanya.


Sumber: Harian Metro