BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Februari 02, 2007

KITAB: Malam Tadi

Malam tadi, aku sempat menjamah makan nasi. Badanku masih lemah sejak akhir-akhir ini. Jarang aku mengalami keadaan seperti ini. Barangkali, sebab aku menggunakan kudratku terlalu banyak daripada sebelum ini. Dengan sumber makanan yang sangat terhad, kekurangan air dan aktiviti yang banyak menyebabkan badan aku tidak mudah untuk segar kembali.

Sambil membaca sebuah novel, aku menonton satu cerita yang menarik. Kyle XY. Sambil makan. Tiga perkara dalam satu masa. Selepas sudah mengisi perutku, tiba-tiba datang sang Presiden. Dia meminta YM aku. Ya, aku sudah menukar YM baru. Sebenarnya aku pun masih baru dalam dunia YM ini. Banyak fungsi yang aku tidak sempat terokai. YM menjadi alat untuk aku berbincang mengenai KITAB. Sebelum ini pun begitu.

Ada sesuatu yang menarik perhatian sang Presiden. Ahli-ahli yang sebelum ini berpandangan negatif telah menemuinya, meminta maaf disebabkan pandangan mereka sebelum ini. Mereka memberi alasan untuk menyokong diri mereka. Nampaknya, aku dapati, di kalangan ahli-ahli yang berpandangan negatif sebelum ini, sudah ada keyakinan dalam diri mereka untuk program KITAB ini. Mereka mahu... mahu... kembali...

Impak pemergian ibu mertua sang Penasihat boleh dikatakan ada hikmahnya. Aku akan mengambil peluang ini untuk menumpukan pada hal-hal yang berkaitan dengan akademik. Penulisan tesis dan, oh ya... ujian pada minggu depan. Sementara itu, aku meminta sang Presiden supaya menghantar SMS kepada Penasihatnya yang sangat-sangat sibuk itu. Agar boleh dapatkan kelulusan daripada pihaknya.

Apa pun program KITAB terpaksa bergerak lambat memang tidak boleh dielakkan. Aku sekarang, berurusan dengan sekumpulan orang yang tidak berpengalaman, tidak berkemahiran dan kurang pengetahuan dalam selok-belok persatuan. Program KITAB ini akan menjadi mudah apabila sudah melalui rintangan dari dua perkara, kemudahan tapak program dan kelulusan HEP. Itu sahaja rintangannya. Sekarang sedang menunggu penasihat PMP itu kembali. Segalanya sudah selesai.

Ini adalah satu cabaran. Aku harus mengendalikan orang-orang yang baru, dengan bergantung 100% idea aku sendiri. Perancangan aku sendiri. Cuma, kematian ibu mertua sang Presiden itu sahaja, adalah perkara di luar dugaan. Hidup mati seseorang itu, bukan kuasa manusia untuk menentukannya.

Aku ini bukan Tuhan. Cuma seorang hamba.