BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Februari 16, 2007

Kaedah Penulis Unggul 2

Aku kembali lagi dengan catatan mengenai penulis buku. Kali ini, aku masih lagi mengkaji teknik-teknik baru untuk menulis. Mungkin agak, tidak patut, kalau aku katakan, teknik yang digunakan dalam PTS, adalah teknik yang pernah aku fikirkan 5-6 tahun yang lepas.

Dalam fikiran aku, menjadi penulis bukan sekadar pandai bercerita, tetapi ada beberapa unsur yang perlu diambil kira. Aku menamakan empat-empat prinsip ini sebagai Prinsip Penulis Unggul. Aku belum berani kata, ini adalah teknik yang memenuhi keperluan dan kehidupan seorang penulis, namun prinsip-prinsip ini dapat memenuhi keperluan aku sebagai seorang penulis. Oleh itu, belum tentu dapat diguna pakai oleh penulis-penulis yang lain. Ya, sebelum itu, imej yang mengisi ruang entri ini adalah imej wallpaper yang aku buat untuk bulan Mac 2006. Setahun yang lalu.

Kesibukan masa, percetakan, penerbit, pengedar, kos, bahan, pasaran dan beberapa perkara lain adalah antara perkara di luar kawalan. Aku perlu menganalisis semua perkara ini. Sebelum itu aku telah merekabentuk faktor dan formula pembolehubah berdasarkan personaliti aku sendiri. Aku tidak mahu bergantung kepada kebolehan luar biasa aku untuk melakukan perkara ini. Dua kaedah lama yang dipanggil sebagai implantation (1994) dan absorption (2006) bukan cara yang sesuai. Boleh jadi, sudah tiba masanya untuk mencipta teknik baru untuk menjana potensi baru.

Analitikal: 90%, Intelektual 100%, Ketahanan 80%, Struktur 70%, Autonomi 70% dan beberapa lagi ciri-ciri personal yang perlu diambil kira dalam meneruskan kajian ini. Kalau aku berjaya menggunakan ruang masa terhad berdasarkan prinsip 'Beta Originz' maka hasil yang diperolehi nanti adalah lebih konkrit. Tidak, kali ini aku mahukan sesuatu yang lebih abstrak serta wujud tahap fleksibiliti yang sangat tinggi.

Baiklah... kalau begitu, hidupkan jam randik...

Belum sampai masa, belum. Sudah berjanji bukan?

Itu cuma simbol V. Kalau begitu, tidak boleh tidak, mari membuat ramalan jangka hayat dia yang masih ada. Sungguh menakutkan dan mengharukan tetapi ini adalah perkara terpenting untuk dia. Kalau begitu, terpaksalah menggunakan cara yang tidak berperasaan ini.

Masa paling dominan untuk menunjukkan kepadanya apa yang dia mahu, kalau begitu aku ada peluang untuk penulisan tesis aku, dan pada masa yang sama menyiapkan rangka awal untuk penulisan ini.

Bagus! Kalau begitu sudah selesai. Ini sama seperti memandu laju sebuah kereta di tengah-tengah jalan raya yang sangat sibuk. Sedikit kesilapan, MATI!

Bukan, walaupun berlaku perlanggaran sekali pun, aku harus mengira setiap saat yang ada untuk menyelamatkan diri dan mara ke matlamat. Risiko ini sangat besar... kau benar-benar mahu melaluinya?

Namun, cuma 'bangsa' kau sahaja yang memiliki kebolehan ini. Aku menamatkan monolog ringkas dalam mindaku.