BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Januari 22, 2009

Travian - Permainan Internet Paling Popular Masa Kini - Belajar Berkuasa Pada Usia Muda

BELAJAR BERPOLITIK DAN BEKERJA DALAM ORGANISASI
MENERUSI WEB BROWSER BASED ONLINE GAME TRAVIAN

Penulis: Amiene Rev (C) 2009


Kampung Anda Sebelum dan Selepas Beberapa Ketika Bermain

Anda Sebagai Pemimpin Berkuasa Dalam Travian

Sekiranya anda memiliki komputer yang berkelajuan sederhana, tidak ada kad grafik, kad bunyi dan kad video yang canggih serta kapasiti cakera keras yang kecil, jangan risau. Masih ada permainan internet yang boleh anda mainkan bersama rakan-rakan dan kenalan di internet. Sekiranya anda mencari sejenis permainan santai yang berbentuk strategi, politik dan peperangan pada masa nyata, anda mungkin ingin bermain permainan Travian. Menariknya permainan ini, kerana ia seolah-olah melatih anda supaya dapat memahami keadaan politik yang sedang berlaku di dunia hari ini. Rata-rata pemain Travian adalah pemain lelaki dan perempuan yang berusia dari 10 ke 40 tahun.

Saya rasa sesiapa yang berminat untuk terjun ke dunia politik, eloklah bermula dengan permainan Travian. Saya mendapati permainan Travian ini dapat menunjukkan sebab-sebab terdapatnya pemimpin dunia yang dayus, pemimpin dunia yang berkecuali, pemimpin dunia yang penyayang dan pemimpin dunia yang agresif.

Travian memberi pengalaman kepada anda untuk menjadi seperti pemimpin bagi satu-satu negara. Mungkin tanpa anda sedar, anda mungkin seganas Israel, atau mungkin mudah bertolak ansur seperti Malaysia, atau tegas dan berdaya saing seperti Jepun. Mungkin juga anda mangsa kezaliman perang seperti di Palestin. Oleh itu tidak hairanlah jika anda melihat adanya pemain-pemain Travian yang bergabung menubuhkan persatuan politik sendiri menggunakan nama-nama organisasi yang wujud di dunia nyata seperti PBB, PAS, OIC, HAMAS, JOHOR FC, MANCHESTER UNITED, ARSENAL, NAZI dan sebagainya.

Permainan Travian melatih anda bagaimana merancang masa, menguruskan sumber pengeluaran dan ekonomi di kampung anda, mencari peluang perdagangan, melibatkan diri dalam ketenteraan dan sebagainya.
Sekiranya anda berminat untuk bermain permainan Travian, anda boleh melakukan pendaftaran menerusi jaringan di bawah:
Anda Yang Menetapkan Undang-undang dan Hukuman
Sebagai pemimpin, anda boleh menetapkan peraturan dan undang-undang sendiri. Anda juga boleh menjatuhkan hukuman kepada pemain-pemain yang melanggar peraturan. Hukuman yang paling menakutkan ialah melenyapkan terus seseorang pemain dari peta permainan Travian. Seperti menggugurkan sebutir bom nuklear di Hiroshima.

Dalam permainan Travian, anda adalah penentu siapa diri anda. Pemain-pemain mungkin akan sukakan anda, takutkan anda, bencikan anda, atau kagum dan sayangkan anda. Anda mungkin akan memiliki pengikut-pengikut yang setia, atau mungkin ada perisik dari pihak yang lain yang sengaja berpura-pura setia kerana mahu menjawat jawatan penting dan seterusnya menjatuhkan kerajaan anda. Inilah, Travian, permainan yang memerlukan kebijaksanaan, kerjasama dan persefahaman antara pemain untuk terus maju.


Panduan Bermain Permainan Travian - Browser Game
Travian adalah sejenis permainan dalam talian yang berasal dari Jerman. Permainan yang telah memenangi anugerah ini turut diterjemahkan dalam 40 bahasa dan dimainkan oleh lebih 3 juta pemain dari seluruh dunia. Kelebihan permainan Travian ialah para pemain tidak perlu muat turun permainan ini, sebaliknya boleh terus melakukan pendaftaran untuk bermain permainan ini menerusi jaringan di bawah:
Sehingga kini, terdapat 250 server yang menganjurkan permainan Travian ini. Semasa mula mendaftar, pemain perlu mencipta satu akaun sahaja. Akaun ini akan disahkan menerusi alamat e-mel yang dimiliki oleh pemain. Biasanya selepas mendaftar, pemain tidak perlu menunggu terlalu lama, kerana pihak permainan Travian akan menghantar e-mel kepada pemain secara serta-merta.

Pemain cuma perlu masuk ke akaun e-mel pemain, membuka e-mel yang dikirimkan oleh pihak Travian, dan mengesahkan akaun pemain menerusi jaringan yang disertakan di dalam e-mel tersebut. Selepas itu pemain boleh mula bermain.

Pemain boleh memilih salah satu daripada tiga kaum atau puak utama yang memiliki kelebihan dan kelemahan masing-masing. Tiga puak tersebut ialah Roman, Teuton dan Gaul.

Kekebalan Kubu dan Kepantasan Pembangunan Puak Roman
Roman terkenal dengan kekebalan pertahanan dan kekuatan bala tentera infantrinya. Salah satu kelebihan utama Roman ialah mampu membina tembok pertahanan yang kuat, dan boleh membina dua perkara iaitu bangunan dan tapak sumber pada satu masa yang sama. Anda perlu berhati-hati semasa menyerang kampung pemain Roman yang memiliki populasi yang tinggi. Ini kerana tembok mereka sangat kebal dan kuat. Serangan-serangan anda akan mudah dipatahkan. Sekiranya anda sukakan pembangunan, puak Roman adalah pilihan utama anda. Pemain-pemain baru biasanya memilih Roman. Ratusan ribu tentera infantri Roman anda akan mampu menakutkan musuh pada masa akan datang.

Keganasan Perompak-perompak Dari Puak Teuton
Teuton pula adalah pemain paling agresif. Puak Teuton boleh dianggap sebagai puak paling ganas dan kejam dalam Travian. Puak ini hidup dengan menyerang dan merompak sumber-sumber dari kampung-kampung yang lain. Teuton selalunya puak yang paling awal mengganas pada awal permainan. Anda perlu berhati-hati dengan pemain yang memilih puak ini kerana, sekiranya kampung mereka bersebelahan dengan anda, anda mungkin menjadi mangsa pertama mereka. Sekiranya anda seorang pemain yang suka bermain dengan cara yang agresif, Teuton pasti menjadi puak pilihan anda.

Kepantasan Bala Tentera Dari Puak Gaul
Gaul adalah puak yang paling sesuai untuk menjadi pedagang. Puak Gaul mungkin merupakan puak yang paling lambat dalam memulakan menyerang. Namun begitu, itu bukan bermaksud anda boleh menyerang kampung pemain Gaul sesuka hati. Mereka boleh menyorok sumber-sumber mereka di dalam gua dengan lebih banyak daripada pemain lain. Dan, jangan terkejut sekiranya askar-askar yang anda hantar untuk menyerang kampung mereka, tidak kembali kerana terjerat di dalam perangkap-perangkap samar yang banyak terpasang di sekeliling kampung mereka. Gaul merupakan puak berhantu yang menakutkan. Malah, setelah kekuatan ekonomi mereka bertambah, mereka akan dapat membina bala tentera paling pantas dan ditakuti seperti Pasukan Berkuda Guruh Theutates yang terpantas dan Haeduan yang juga merupakan tentera berkuda paling handal. Gaul merupakan satu puak yang fleksibel, anda boleh bertahan dan menyerang balas dengan sangat pantas.

Kemunculan Bala Tentera Terkuat - Orang-orang Natar - Natarian
Setelah beberapa bulan anda bermain permainan Travian ini, akan muncul satu bala tentera yang sangat menakutkan. Kaum Natar merupakan puak legenda yang akan bangkit semula dari kekalahan, dan akan membalas dendam terhadap puak Gaul, Roman dan Teuton. Menakutkan, bala tentera Natar adalah sangat sempurna. Kaum Natar menggunakan burung-burung gergasi untuk meninjau kekuatan kampung-kampung anda, menghantar tentera-tentera bergajah untuk memusnahkan tembok dan kubu pertahanan kampung-kampung anda. Askar-askar mereka dilengkapi dengan baju zirah berduri dan lembing cangkuk yang mampu menewaskan tentera-tentera berkuda anda dengan pantas. Semua perasaan cemas dan menggemparkan ini akan anda nikmati selepas beberapa bulan anda bermain permainan Travian.


Cara-cara Bermain Permainan Travian - Sepintas Lalu
Pada awal permainan Travian ini, setiap pemain Travian akan bermula dengan sebuah kampung. Anda perlu menambah bilangan ladang, sumber kayu balak, tanah liat dan besi. Kemudian anda akan mula membina bangunan-bangunan seperti berek tentera, pasar, kedutaan, istana dan sebagainya. Dari sebuah kampung yang kecil, ia akan berubah menjadi seperti sebuah bandar yang sibuk. Selepas itu anda boleh mencari lembah-lembah terbiar untuk diteroka dan dibina kampung yang kedua, ketiga dan seterusnya. Anda kemudiannya boleh membina seorang Wira yang merupakan satu-satunya unit yang boleh meningkatkan kemahiran berperang menerusi pengalaman pertempuran.

Anda juga akan mula berkenalan dengan pemain-pemain yang lain. Anda juga selalunya akan dijemput untuk menyertai mana-mana persekutuan oleh pemain-pemain lain. Pemain-pemain lain yang berada dalam persekutuan anda akan membantu anda apabila kampung anda diserang pihak musuh, dan anda juga boleh membantu mereka. Selain itu, anda juga boleh berunding dengan pemain-pemain lain. Pastikan anda bijak memilih perkataan kerana anda sekarang berhadapan dengan pemain-pemain yang juga merupakan manusia di alam nyata. Mereka bukan robot, jadi mereka memiliki perasaan seperti anda juga.

Anda seorang yang mahu cepat berkuasa di dalam Travian? Mungkin Gold adalah pilihan anda. Dalam permainan Travian, anda boleh bermain secara percuma. Namun, Gold merupakan satu pilihan berbayar di mana anda perlu mengkreditkan duit sebenar ke dalam mata wang permainan. Biasanya taktik Gold digunakan oleh pemimpin-pemimpin besar persekutuan dalam Travian. Pemimpin-pemimpin ini tidak semestinya kuat, tetapi selalunya memiliki kepakaran dalam mengatur strategi peperangan. Jangan terkejut jika ada seorang pemain yang baru masuk ke persekutuan anda, tiba-tiba dinaikkan pangkat oleh pengasas persekutuan anda. Hal ini juga berlaku kepada saya, di mana saya dilantik sebagai salah seorang pemimpin kanan bagi salah satu kuasa terkuat dalam beberapa server Travian.

Jika anda mahu berkuasa sendiri tanpa perlu menunggu dilantik atau dipilih sebagai ketua, anda boleh menubuhkan persekutuan sendiri. Kemudian anda boleh mempengaruhi pemain-pemain lain untuk menyertai persekutuan anda. Kemudian, anda juga ingin mengukuhkan lagi kedudukan persekutuan anda, bergabung dengan beberapa buah persekutuan lain untuk membentuk satu pakatan besar yang dipanggil konfederasi. Pada ketika inilah kemahiran diplomasi amat diperlukan bagi mengekalkan kuasa dan keamanan serantau.

Dalam permainan Travian, adalah tidak mustahil sekiranya seorang pemain yang dahulunya merupakan musuh anda, boleh menjadi kawan. Juga tidak mustahil bagi seorang pemain baru untuk menjadi seorang pemimpin berkuasa. Segala-galanya berkenaan kuasa, pengaruh dan politik adalah intipati permainan Travian.

Bagaimana? Beranikah anda mencabar daya kepimpinan anda menerusi permainan yang berasal dari Jerman ini. Anda akan tahu sejauh mana pemain lain akan sukakan anda. Ini adalah permainan yang mencabar. Sekiranya anda sibuk, anda boleh meminta pemain lain untuk menjaga akaun anda.

Dalam permainan ini juga akan ada Multihunter yang bertindak sebagai pengawas. Mereka akan menghukum mana-mana pemain yang melanggar peraturan seperti melakukan ugutan, menghantar kata-kata kesat, hasutan dan sebagainya. Sekiranya anda ada sebarang masalah, anda boleh sentiasa berhubung dengan Multihunter dan Staf Sokongan Travian. Malah anda juga boleh menjadi sukarelawan Travian sekiranya anda seorang yang sangat suka bermain Travian.

Permainan ini adalah percuma. Sama seperti anda bermain Yahoo Messenger, Friendster, Facebook dan seumpamanya. Sekiranya anda berminat untuk bermain permainan Travian, anda boleh melakukan pendaftaran menerusi jaringan di bawah: