BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Julai 16, 2008

Roof Garden - Model Atap Rumput - Bumbung dan Taman - Green Roof

Ini sebenarnya bilik adik perempuan saya. Tetapi kerana bilik ini panas, adik saya pun bertukar bilik dengan saya. Adik saya mendapat bilik yang sejuk, dan saya pula, mendapat bilik yang panas. Di dalam bilik saya yang baru ini terdapat almari ciptaan arwah atuk saudara saya, meja kecil (untuk laptop dan komputer), kerusi dan sebuah katil. Juga pada waktu malam, bilik ini akan bersinar-sinar pada waktu malam yang gelap kerana terdapat bintang-bintang dan bulan kepunyaan adik perempuan saya. Bilik saya yang dahulu sangat ringkas tetapi padat dengan pelbagai jenis bahan bacaan.

Di luar rumah pula adalah hutan yang tebal dan terdapat pelbagai binatang yang aneh termasuk burung merak. "Eouuwk! Eouwk!" Suara burung merak itu sungguh menyeramkan.

Masalah pertama bilik ini ialah cahaya matahari yang sangat terang. Sebelum ini adik saya menggunakan langsir dan almari sebagai penghadang cahaya suria yang panas ini, tetapi itu tetap tidak menjamin kesejukan bilik ini. Sekarang apabila saya berada di bilik ini, saya juga tidak dapat menulis novel pada siang hari kerana bahang panas akan sampai ke otak, dan mata saya turut menjadi kering. Oleh itu saya bercadang mengubahsuai bahagian luar rumah dengan memasang tirai. Sebelum ini saya mengkaji penggunaan cat ciptaan teknologi NASA yang belum diluluskan EPA. Cat yang boleh memantulkan haba yang digunakan untuk mengecat dinding roket.

Jadi saya bercadang memasang langsir di luar rumah. Jenis dan kualitinya mestilah tidak mudah diterbangkan angin, kalis air, mampu menebat haba dan radiasi cahaya, dan tidak pula terlalu berat. Saya perlu berhati-hati dalam memilih bahan pemberat langsir supaya pemberat itu tidak mengetuk cermin kaca tingkap bilik saya.

Saya juga bercadang menukar atap zink di rumah kepada atap genting. Namun, idea ini tidak mendapat sambutan daripada ayah saya. Kebetulan saya berbincang dengan salah seorang kenalan yang juga merupakan pengkarya untuk Majalah E-Zine Amiene Rev bagi edisi 1 (sudah terbit) dan Edisi 2 (bakal terbit).

Rekaan ini masih lagi dalam eksperimen. Nampaknya, sejak pulang dari Avicennia Institute of Excellence Learning, saya mula berasa bosan kerana tidak ada eksperimen yang boleh dibuat lagi. Oleh itu, bilik dan persekitaran luar rumah saya akan menjadi tajuk kajian saya. Adakah perbuatan saya ini akan diizinkan oleh ibu dan ayah saya?


Saya perlu memastikan berat bahan-bahan yang digunakan untuk mencipta atap rumput di rumah saya tidak membebankan struktur binaan rumah yang asal. Juga, menyediakan ruang dan kedalaman tanah yang secukupnya iaitu sekitar 10cm ke 20cm. Tapi saya anggarkan 15cm sudah mencukupi sebab saya bercadang mahu menanam rumput sahaja.

Lapisan penapis air atau water proofing element perlu dipasang pada dasar rekaan atap rumput ini. Saya bercadang menanam rumput yang jenis mudah subur, tidak perlukan penjagaan rapi dan boleh menyerap haba dan air hujan dengan baik. Saya sedang meneliti apakah jenis objek kasar dan pejal yang sesuai untuk dilambakkan di bahagian dasar tapak atap rumput atau roof garden saya ini. Ini bagi mewujudkan pengudaraan. Seramik merupakan asas bahan itu nanti. Saya tidak pasti idea menggunakan aluminium foil adalah suatu pilihan yang bijak.

Cuba bayangkan jika model atap rumput atau bumbung taman digunakan di seluruh negara. Apakah yang akan berlaku? Tentu kita akan dapat mengurangkan risiko banjir kilat, menambahkan kandungan oksigen di dalam udara, menyejukkan persekitaran.

Saya berharap di Malaysia ini akan ada Persatuan Bumbung Taman dan Atap Rumput. Mungkin rakyat kita akan dapat menimba ilmu pengetahuan berkaitan atap bumbung ini. Saya, Amiene Rev, berhasrat menjadi seorang pencinta alam sekitar, oleh itu saya sangat berasa bersyukur sekiranya idea mewujudkan atap bumbung ini diluluskan oleh ayah saya.