BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, April 30, 2008

Apabila Cinta Itu Berputik Bajainya Dengan Iman



Semudah itu, kau tinggalkan aku di lautan pasrah. Semudah itu juga aku mendendamimu. Sebelum hayatku musnah dan jiwaku bercerai dari jasadku, maka aku bersumpah seluruh keturunanmu tidak akan tenteram, selagi milikku tidak kau pulangkan!

Gerummmmm!!!! Guruh berdentum. Berdentum tanda murka dengan kesesatan Amrita. Amrita terus tenggelam di lautan hitam. Tiba-tiba seekor ikan kap merah meragut Amrita. Pak Burhanuddin Syafi dengan pantas memintal tali kailnya.

Klup! Klap! Klup! Klap! Taring perak berbentuk 'J' telah melukai bibir ikan kap itu. Amrita telah mati. Mati selepas sebelum ini, bergelumang dengan kepingan-kepingan batang pisang yang dipotong dan butir-butir tahi kambing dan tahi lembu. Amrita telah dimanjai sekian lama oleh usahawan cacing. Namun hari ini, hayatnya habis di mata kail perak Pak Burhanuddin. Pak Burhanuddin membeli Amrita bukannya untuk dicintai, tetapi untuk dijadikan umpan mengail ikan.

Pak Burhanuddin lebih mementingkan hobi memancingnya, daripada menghayati erti cinta daripada seekor cacing. Sekian, cerita daripada Amiene Rev untuk para pengunjung blognya pada hari ini.

-0-

Hari ini, aku bertemu dengan seorang gadis Filipina. Katanya dia datang ke Malaysia untuk bercuti. Dia menetap di rumah kakaknya. Dia mengambil jurusan Bahasa Inggeris.

Dia datang ke sini mewakili sebuah organisasi di negaranya. Untuk mengutip derma bagi tabung organisasinya. Jauh sungguh dia mengembara. Katanya tiket kapal terbang pergi balik adalah sekitar 7000 peso. Jika dicongak ke mata wang Malaysia adalah sekitar 500 ringgit. Organisasinya menaja tambangnya ke mari. Aku berasa aneh. Kenapa mahu datang ke Malaysia dengan wang tambang sebanyak itu semata-mata mahu mengutip derma. Sedangkan organisasinya mengeluarkan banyak wang untuk menampung tambang tiket bagi dia dan beberapa orang rakannya yang lain.

Aku mengambil peluang ini untuk bertanya dengan lebih lanjut. Dia kelihatan agak tergagap-gagap apabila berbicara denganku. Bukan sebarang orang boleh berdepan denganku.


Bagaimana dia boleh datang kepadaku?
Ketika itu aku sedang makan. Dia menghampiriku dan bercakap dalam bahasa orang Inggeris. Selalu benar di tempat makan ini aku diganggu oleh orang-orang tertentu.

Sebelum ini pernah datang seorang lelaki cina, meminta wang untuk makan tengah hari. Katanya dia ada penyakit dan tidak boleh bekerja, sedangkan rupanya sihat sahaja. Aku menyoal siasatnya sehingga dia bergementar. Kelentongnya tidak menjadi. Setelah tergagap-gagap mahu meneruskan percakapannya dengan aku, lelaki cina itu pun beredar seketika untuk mencari sasaran yang baru. Aku tahu bukan mudah untuk mencari wang, tetapi aku tidak suka meminta wang dengan orang begitu sahaja. Mesti berusaha, mesti bekerja.

Namun, gadis yang mengakui dirinya adalah seorang pelajar ini lain sedikit. Dia membawa barang jualan. Beg-beg kecil untuk mengisi syiling atau butang baju yang comel dan gelang batu akik. Beg comel itu berharga sepuluh ringgit seunit, manakala gelang rantai batu akik itu berharga lima ringgit seutas.

Gadis itu turut menunjukkan kad pelajarnya. Dia cuma berada di sini untuk tiga bulan sahaja. Cuti semester. Dia pelajar tahun tiga. Sebelum ini dia turut menjaja barang-barang jualannya itu di Kuala Lumpur dan Singapura.

Dia menerangkan bahawa barang-barang ini adalah buatan Filipina dan lebih menguntungkan kalau barang-barang ini dijual di Malaysia. Dalam masa sebulan ini dia telah berjaya mengumpul wang sekitar 5000 pesos atau 350 ringgit.

Aku tidak percaya kalau dia datang ke sini sekadar hendak menjual barang-barang ini. Lalu dia dengan agak takut-takut memberitahu aku bahawa organisasinya juga ada melakukan aktiviti di sini. Hm, nasib baik dia seorang wanita dan dia tidak meminta derma secara langsung.

Aku menyoal siasatnya lagi sehingga aku merasa puas hati. Gadis ini kelihatan takut-takut. Pasti dia ingat aku ini seorang anggota polis atau detektif. Gaya dan rupa aku pun kadangkala seperti polis penyamar. Apa lagi bukan semua orang berani berdepan atau bermain-main di depan aku (tetapi aku baik orangnya, biarpun agak tegas. Kalau tidak, orang tidak akan melantik aku sebagai ketua dalam apa-apa kumpulan atau pasukan).

Selepas berpuas hati dengan jawapan-jawapannya, aku pun membeli seutas gelang rantai itu. Boleh juga dijadikan hadiah. Batu akik itu pun sejuk juga dan menyegarkan kulit. Aku membelinya untuk dihadiahkan kepada orang lain nanti. Gadis itu pun berterima kasih mengikut polisi organisasinya. Agak skema atau lebih tepat seperti cashier di kaunter McDonald.

Ini kali pertama aku melihat gadis Filipina dari jarak dekat. Duduk semeja. Rupanya memang iras-iras orang Melayu. Balik ke kolej, aku menyimpan gelang rantai batu akik itu di dalam bakul mengkuang, cenderamata yang aku perolehi semasa berkunjung ke majlis kenduri kahwin seorang kawanku, seorang pensyarah di sebuah universiti lain.

Malam itu, bakul mengkuang itu pun bercahaya hijau kekuningan. Sungguh misteri ini, kata aku dengan gaya kelentong. Haha.

Wawasan Open University - Universiti Yang Mengutamakan Kebajikan Pendidikan Rakyat


Sekitar tahun 1999, telah bangkit kesedaran mengenai betapa pentingnya mewujudkan sebuah universiti yang bersifat 'non-profit', iaitu sebuah universiti yang mengutamakan kebajikan pendidikan, yang mendukung semangat cintakan keilmuan di kalangan rakyat, membolehkan para pelajar belajar dengan kos yuran pengajian yang mampu ditanggung oleh semua orang. Mereka berfikir, pasti ada cara untuk melihat betapa adanya kaedah untuk merendahkan yuran pengajian supaya rakyat Malaysia mampu melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi; meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran kehidupan, tanpa mengira latar belakang pekerjaan.

Untuk maklumat lanjut, sila klik pada Iklan Wawasan Open University yang terdapat di Iklan Nuffnang.

Kesedaran mengenai betapa pentingnya ilmu pengetahuan dan pendidikan kepada rakyat Malaysia telah mencetuskan penubuhan Gerakan Education Foundation yang kemudiannya ditukar menjadi Wawasan Education Foundation (WEF) pada bulan Ogos 2002. Pertubuhan ini memainkan peranan penting dalam memastikan sebuah universiti yang berkonsepkan kebajikan dapat ditubuhkan. Kementerian Pengajian Tinggi berminat dengan idea ini dan merancang untuk menubuhkan sebuah universiti yang bersifat terbuka dan
virtual. Akhirnya, sebuah universiti terbuka virtual yang dikenali sebagai Wawasan Open University berjaya ditubuhkan pada tahun 2006.

Saya ada seorang kawan yang menjadi pensyarah di Universiti Terbuka Wawasan. Saya juga berminat untuk melanjutkan pengajian di peringkat lebih tinggi di sini pada masa akan datang sekiranya saya mahu belajar sambil bekerja. Saya rasa pembelajaran saya tidak akan terganggu dengan kerja, kerana saya memilih bidang pengajian yang paling serasi dengan corak pembelajaran saya, dan zaman sekarang, kemudahan internet sangat mudah untuk diperolehi. Tahu-tahu, saya sudah berjaya menamatkan pengajian, dan menjadi seorang berpendapatan besar, dapat menunaikan haji di Mekah pada usia muda, melancong ke Paris, Tokyo, Korea Selatan, Istanbul, Jerman, London, Hawaii, Canada dan sebagainya untuk mempelajari selok belok budaya manusia setiap tahun.

Biasiswa turut disediakan mengikut syarat-syarat tertentu untuk sesiapa yang tidak berkemampuan, sama ada yang bujang atau yang sudah berkahwin. Yuran murah tetapi masih ada biasiswa? Ada peluang pekerjaan pula tu. Inilah kelebihan universiti berkonsepkan kebajikan.

Oleh sebab itu, jangan terkejut jika universiti yang menggabungkan kepakaran pendidik dari serata dunia ini mampu ditubuhkan di Malaysia dengan kos yuran yang lebih rendah daripada yuran pengajian yang biasa dikenakan di tempat-tempat pengajian yang lain.

Yuran yang sangat rendah? Anda akan tahu apabila anda mengklik pada Iklan Nuffnang. Satu klik mungkin akan mengubah masa depan anda. Anda tidak mahu berubah? Manusia sentiasa mahu berubah ke arah kebaikan.

Percayakah anda, seorang pekerja kilang (operator kilang) pun, kini mampu melanjutkan pengajian di universiti. Jika dahulu dia pekerja bawahan, selepas tamat pengajiannya di universiti selepas mengikuti pembelajaran fleksibel, jarak jauh dan seumpamanya, dia kini menjadi orang besar di tempat kerja yang sama. Ini kisah benar. Saya melihat dengan mata kepala saya sendiri.

Jangan kata, masa depan anda sudah gelap. Peluang untuk melanjutkan pengajian itu sentiasa ada. Dengan kemahiran dan pengetahuan yang dipelajari di universiti, kitalah yang mencipta peluang, tidak perlu susah-susah lagi merebut peluang.

Yuran yang sangat rendah? Anda akan tahu apabila anda mengklik pada Iklan Nuffnang. Satu klik mungkin akan mengubah masa depan anda. Anda tidak mahu berubah? Manusia sentiasa mahu berubah ke arah kebaikan.

Ingat, ilmu dan kemahiran yang dipelajari di universiti sudah cukup mampu untuk membolehkan kita mencipta kehidupan sendiri. Jangan terpengaruh dengan kata-kata negatif yang meruntuhkan moral dan semangat seperti belajar tinggi-tinggi tetapi menganggur. Tidak. Itu bukan percakapan orang yang ada kesedaran. Itu percakapan orang yang hanyut, yang lemah semangatnya, yang putus harapan terhadap kekuasaan dan ketentuan Allah.

Satu klik pada Iklan Wawasan Open University di ruangan Iklan Nuffnang, akan mengubah tanggapan anda mengenai kos pembelajaran di universiti. Yuran yang rendah kerana apa? Kerana kaedah yang digunakan. Tentu ada yang menggaru-garu kepala, kenapa aku tidak pernah terfikir pun kaedah ini? Wah, nasib baik aku berusaha untuk ambil tahu.

Peluang belajar itu sentiasa ada. Belajarlah, dan cipta masa depan anda. Universiti Terbuka Wawasan, yuran pengajian yang rendah. Kenapa? Sebab teknik pengurusan kewangan yang dicipta dengan pengetahuan bertahap genius, dan kemahiran yang paling efektif oleh pakar-pakar pendidikan yang berpengalaman mengajar dan mentadbir dunia pendidikan di serata dunia.

Yuran yang sangat rendah? Anda akan tahu apabila anda mengklik pada Iklan Nuffnang. Satu klik mungkin akan mengubah masa depan anda. Anda tidak mahu berubah? Manusia sentiasa mahu berubah ke arah kebaikan.

Saya sebarkan maklumat ini kepada anda semua supaya masa depan manusia semakin cerah. Manusia semakin berpengetahuan, semakin berkemahiran. Indahnya dunia ciptaan Ilahi.

Koleksi Lirik Lagu Patriotik Melayu 6

Putra Putri
(Jimmy Boyle / Dol Baharim)

Putra Putri negara jaya
Bersatu berpadu tenaga
Padamu harapannya bangsa
Seandai cita-cita

Putra Putri sejati mulia
Kota bandar desa sepasti
Padamu harapan dewi suci
Bakti jasa jiwamu

Menegakkan nusa
Mendirikan bangsa
Putra Putri dewi
Cekal gagah berani


-0-


Sekapur Sirih Seulas Pinang

Sekapur sirih sekapur sirih seulas pinang
Diberi bekal diberi bekal buat perangsang
Pergilah intan pergilah intan pergilah sayang
Ketengah medan ketengah medan pergilah berjuang

Biarlah gugur biarlah gugur bertumpah darah
Biar berlengkar biar berlengkar di medan perang
Janganlah undur janganlah undur menyerah kalah
Pantang pendekar pantang pendekar di tengah gelanggang

Janganlah sedih janganlah sedih meninggal kami
Senjata disandang senjata disandang sebagai ganti
Kami berdoa kami berdoa setiap hari
Selamat pergi selamat pergi selamat kembali


-0-


Siti Zubaidah

Tersebutlah hikayat cerita yang lama
Seorang puteri bernama Siti Zubaidah
Suaranya merdu parasnya cantik jelita
Hingga terpikat seorang raja mulia

( korus )
Tetapi malang setelah jadi permaisuri
Suaminya di tawan oleh ketujuh puteri
Siti Zubaidah menangis siang dan malam
Memikir suaminya yang di dalam tawanan

S'bagai lelaki Zubaidah menyamar diri
Untuk mencari suaminya yang dicintai
Setelah puas menanggung azab sengsara
Akhirnya ia berjaya menuntut bela

( ulang dari korus )
Menuntut bela


-0-


Tanah Pusaka
(Ahmad Marican / Wan Ahmad Kamal)

Sungguh gemilang negeriku
Yang kupuja oh tanah Malaysia
Diseluruh dunia negaraku
Yang berdaulat negaraku

Aman makmur kaya-raya
Selama-lama hidup maju jaya
Oh tanah pusaka
Negaraku yang berdaulat dan merdeka

Tanah pusaka bertuah
Berbagai bangsa didalamnya
Hidup aman dan bersama
Bertekun kerja untuk Malaysia

Musuh melanggarku gempur
Sungguh rela kugugur kerana
Kau tanah pusaka
Biar putih tulang jangan putih mata


-0-


Tanjung Puteri

Tajuk Johor Tanjung Puteri
Selat Tebrau airnya biru
Di Pantai Lido tepian mandi
Sepanjang masa di hari minggu

Atas bukit Tanjung Puteri
Taman hiburan indah berseri
Pemandangan menawan hati
Jalan tambak hubungan negeri

( korus )
Tanjung Sekijang nun di kuala
Tempat nelayan mengail gelama
Istana Hinggap di Kuala Danga
Pantai berkelah keluarga diRaja

Dari Tebrau orang berakit
Singgah Stulang membeli kopi
Pusara Si Bongkok di lereng bukit
Di tepi pantai Tanjung Puteri

Koleksi Lirik Lagu Patriotik Melayu 5

Joget Malaysia
P. Ramlee

Datuk Panglima pergi membajak
Ke tanah rata senja pulangnya
Kalau Saloma orang yang bijak
Negeri kita apa namanya

Ikanlah keli di dalam perahu
Oranglah buta tangkap buaya
Kalau Cik Ramlee ingin nak tahu
Negara kita nama Malaysia

Ramalah rama di pohon duri
Mati ditimpa si buah nangka
Kalau Saloma orang bistari
Bulan berapa Malaysia merdeka

Anak benggali ke kebun nyonya
Petiklah gambus anak Melaka
Wahai Cik Ramlee ini jawabnya
Tiga puluh satu Ogos Merdeka

Ke pasar lama membeli serai
Singgah bertanya Datuk Menteri
Kalau Saloma orang yang pandai
Di mana letak Ibu Negeri

Anaklah bilal dari Mentakab
Pergi ke Johor buat kenduri
Cik Ramlee soal mudah dijawab
Kuala Lumpur ibu negeri


-0-


Saya Anak Malaysia
Dr Sam

( 1 )
1953
Bulan 5 aku dilahirkan
Di sebuah negeri yang diberi nama
NEGERI SEMBILAN

( 2 )
Selepas itu aku dibesarkan
Di NEGERI KELANTAN
Aku belajar di sekolah orang putih
Dekat dengan Pasir Puteh

Saya Anak Malaysia ( 4X )

( 3 )
Lepas sekolah aku merayau
Negeri mat saleh aku merantau
Tempat orang indah sekali
Tapi MALAYSIA dekat di hati

Saya Anak Malaysia ( 4X )

Sampai masa aku pun balik
Tapi makweku nampak pelik
Dia kata nak jadi apa
Aku kata itu Tuhan punya kuasa

Saya Anak Malaysia ( 4X )

( 4 )
Lemah lembut sopan santun
Sudah menjadi darah dagingku
Walaupun aku nampaknya kutu
Aku hormat orang tuaku

Saya Anak Malaysia ( 4X )

(Ulang 2,3 & 4)


-0-


Tari Silat Melayu
Penyanyi: P. Ramlee
(P. Ramlee / S. Sudarmaji)


Amboi amboi puteri Melayu
Berlenggang lenggok indah bergaya
Bukanlah hanya pandai merayu
Tetapi sanggup membela bangsa

( ramai )
Amboi amboi, amboi amboi
Amboi amboi, amboi ambol

Amboi amboi puteri jelita
Bersopan santun berbudi bahasa
Tidaklah hanya pandai bermanja
Berani pula ke medan laga

Ikan betuk di tengah sawah
Ikan puyu di rawa-rawa
Ingatlah pesan Datuk Hang Tuah
Tidak Melayu hilang di dunia

Budak-budak makan ketupat
Ketupat nasi dibelah-belah
Hidup kamu jasa tak dapat
Sekali hidup hai buktikanlah

( ramai )
Amboi amboi puteri rupawan
Berlemah-lembut memikat hati
Bukan hanya buat perhiasan
Mengharum wangi semarak negeri

Amboi amboi puteri sejati
Lemah longlai melangkah permai
Jangan disangka jinak merpati
Tak gentar pula membela diri

( ramai )
Amboi amboi, amboi amboi
Amboi amboi, amboi amboi


-0-


Tari Tualang Tiga
Penyanyi: Sanisah Huri
(P Ramlee / S Sudarmaji)


Menyusun tari ala tari, sembah di beri
Cergas tangkas ala sayang, gerak dan geri
Menjunjung tinggi amboi tinggi, seni sejati
Pusaka asli ala asli, hai ibu pertiwi

Melenggang gaya ala gaya, gerak wanita
Dengan tari ala sayang, tualang tiga
Menjunjung tinggi amboi tinggi, seni budaya
Dikenang bangsa ala bangsa, oh sepanjang masa

Langkah serentak ala sajak, sama bergerak
Sigak gaya ala sayang, pendekar puteri
Bertepuk tangan amboi tangan, tanda berani
Tiada gentar ala sayang, hai membela diri

Menjunjung tinggi amboi tinggi, seni budaya


-0-


Zapin Malaysia
P. Ramlee

Anak sekolah menangkap ikan
Di dalam paya hilang sepatu
Alhamdulillah kami ucapkan
Negara Malaysia sudah bersatu

Tiup serunai di tengah kota
Pukullah tabuh bertambah riuh
Rukun dan damai tujuan kita
Bersatu teguh bercerai jatuh

Pergi kekota di tengah hari
Membeli sikat si tanduk rusa
Marilah kita makmurkan negeri
Supaya rakyat hidup sentosa

Anak senangin di paya-paya
Si ikan sagai termasuk pukat
Kalau ingin kita bahagia
Jauhkan perang dengki khianat

Koleksi Lirik Lagu Patriotik Melayu 4

Dirgahayu Tanahair Ku
Penyanyi: Norsheila Amin & Rohana Jalil

( Rohana )
Kau...
Persada indah permai
Pepohon menghijau menghias pantai
Putera Puteri mu tersenyum riang ria
Tegas Bebas sejahtera makmur maju jaya
Dibawah naungan payung mahkota

( Nosyela )
Ohh...
Pertiwi ku perkasa
Disanjung di puja setiap masa
Berwaspada sentiasa bersemangat waja
Satu bangsa satu bahasa satu budaya
Malaysia nusaku tercinta

( duet )
( korus )
Tumpuan.. pelancong
Dan juga para peniaga
Batik songket tenunan menawan
Terkenal merata dunia

Kepada mu oh pertiwi
Kasih ku abadi
Sejati murni
Rela ku Berbakti mesti terkorban diri
Padamu ku curah sumpah setia dan janji
Dirgahayu oh Tanahairku ( 2X )


-0-


Ilham Pujangga

Ilham dari pujangga
Berdiam diri bukan ertinya kau kalah
Biar cercaan sekali datang menimpa
Sudahlah memang adat di dunia
Bersuaralah kamu pada perkara berguna
Itulah sifat orang bijaksana

Berikanlah tenaga untuk nusa dan negara
Ini zaman kemajuan
Jangan kita ketinggalan

Kasih sesama manusia
Seperti anda sayangkan diri anda
Pandang yang satu kepada yang ramai sayang
Pandang yang ramai kepada yang satu

Sungguhkanlah hatimu
Pertahankan ibu pertiwi
Jauhkanlah dirimu
Terkenal di seluruh dunia

Maaf muda dan mudi
Kususun jari sepuluh
Aku bukanlah seorang pujangga
Hanya seorang penyanyi biasa


-0-


Muhibbah
(Saiful Bahari)

Muhibbah Muhibbah
Itulah amalan kita semua
Muhibbah Muhibbah
Sejak sedari zaman purbakala

Tunaikanlah ikrar
Satu nusa satu bangsa merdeka
Satu loghat dan satu suara
Dalam Malaysia jaya

( korus )
Junjung tinggi cita-cita bangsa
Hormatilah perlembagaanya
Marilah kita berganding tangan
Hapuskanlah jurang perbezaan

Muhibbah Muhibbah
Gema bersatu padu satu bangsa
Negara 'kan makmur bahgia
Dalam Malaysia jaya

( ulang dari korus )


-0-


Senyum

Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...


-0-


Setangkai Mawar

Harum wangi dan bersinar
Setangkai mawar dijambangan
Dipuja-puja dalam jambangan
Idaman rindu sang kumbang

Tetap teguhnya ditangkai
Melambai ditiup sang bayu
Tak gugur bunga jangan dicapai
Indahnya menjadi ilhamku

Berjiwa suci dan beramal damai
Itulah ajaran yang benar
Aman dan tenang hidup yang permai
Dikeliling setangkai mawar

Tetap teguh hidup kita
Sebati membela negara
Dijunjung tinggi dipuja-puja
Harapan kita di Malaysia

Koleksi Lirik Lagu Patriotik Melayu 3

Fikirkan Boleh

Jika kau fikirkan kau boleh
Kau hampir boleh melakukan
Jika kau fikirkan ragu-ragu
Usahamu tidak menentu

Jika kau fikirkan kekalahan
Kau hampiri kegagalan
Jika kau fikirkan kemenangan
Kau hampiri kejayaan

Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Kau fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh

Percaya apa kau lakukan
Tabah apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Engkau boleh


-0-


Sukom 98 (Bersatu Selamanya)
ROY / Kumpulan Koir Kebangsaaan

Menjelang detik kebenaran
Bagai burung terbang bebas
Kita menuju kegemilangan
Di mata dunia kenali kita
Dari arus impian ketaman kebenaran
Kilauan obor membakar
Suci penuh kasih

( korus )
Bersatu hati masa menyaksi
Di puncak maya kitakan bersama
Di persada pentas dunia
Selamaya kita di sana (2X)

Berdiri teguh seiringan
Bersemangat gabung tenaga
Kita menuju kegemilangan
Di mata dunia kenali kita
Bersama menghayati
Detik kebenaran
Kilauan obor membakar
Suci penuh kasih


-0-


Tegakkan Bendera Kita
Sudirman (S Atan / Sudirman Hj. Arshad)

Hormatilah bendera kita
Ia lambang negara
Bersatu padu kita dibawahnya
Hidup berkeluarga

Putih merah biru kuning
Warna bendera kita
Berkibar-kibar megah
Di angkasa
Kemegahan semua

Tegakkan bendera kita


-0-


Setia

Demi negara yang tercinta
Di curahkan bakti penuh setia
Demi raja yang disanjung tinggi
Kesetiaan tak berbelah bagi

Kepada pemimpin kepada rakyat
Khidmat diberi penuh taat
Sama bekerja sama berusaha
Setia berkhidmat untuk semua

Rela berkorban apa saja
Amanah bangsa tetap dijaga
Kami berikrar penuh setia
Untuk agama, bangsa dan negara


-0-


Mentera Semerah Padi
M. Nasir

Hei! kersani mengalir lah dikau
Menjadi raksa
Mengisi belikat punggungku
Agar aku bisa berdiri
Tegap dan segak
Bagaikan laksmana Melayu

Hei! sepuluh helai daun sirih
Ku gentas bersama
Bunga cengkih jadilah dikau
Darah merah pekat
Mengisi uratku
Agar bisa aku berlangkah
Gagah dan tampan
Bagaikan sijantan yang berkokok

Di mana bumi ku pijak
Di situ langit ku junjung
Alang-alang menyeluk pekasam
Biar sampai ke pangkal lengan

Aku seru mentera pusakaku
Mentera semerah padi


-0-


Pahlawanku
(Yusoff B)

Pahlawanku
Pergilah berjuang untuk bangsa
Jangan ragu
Namamu tetap dipuja

Biar mati
Sebagai pahlawan yang sejati
Jangan undur
Jasamu kelak bertabur

Selamat kau pergi
Selamat kembali
Dengan hati suci
Dan tak takut mati

Pahlawanku
Menuju ruang ke medan perang
Jangan takut
Sebagai askar berjuang


-0-


Perwira
Sharifah Aini

Perwira...
Dikaulah harapan hati
Penghibur kala sunyi
Pergilah berbakti
Membela pertiwi

Perwira...
Janganlah kekanda bimbang
Untuk pergi berjuang
Andainya kau gugur
Jasamu dikenang

( 1 )
Dengarlah lagu kucipta
Gubahan mesra nan manja
Sebagai ganti diri
Bersama kau berbakti
Untuk ibu pertiwi

Kekanda di medan perang
Adinda di medan seni
Sama-sama berjuang
Sama-sama berbakti
Semoga tabah hati

Majulah kekanda maju jangan undur
Dinda mohon doa restu
Rela sehidup semati bersamamu
Perwiraku

( ulang dari 1 )


-0-


Di Hari Penghabisan

Di hari penghabisan
Waktu di pelabuhan
Air mata berlinang
Sedih ku meninggalkan
Kawan-kawan ku sayang

Tak dapat ku berkata
Hanya bersalam mesra
Sungguh terasa hiba
Kalau akan berpisah
Tak tertahan airmata

( korus )
Kerana persahabatan
Telah erat di hati
Tapi apakan daya
Ku mohon diri

Lantaran ayah ibu
Telah rindu menunggu
Aku pulang dahulu
Namun tetap ku nanti
Semoga jumpa lagi

Koleksi Lirik Lagu Patriotik Melayu 2

Bumi Malaysia
(Ariff Ahmad)

Bersinar di seluruh alamku
Gemilang cemerlang cahaya
Lahirnya di zaman baru
Malaysia negara baru Malaysia

Berkibar bendera Malaysiaku
Berkibar di angkasa tinggi
Menunjukkan semangat bersatu
Bumi Malaysia tetap aman bersatu

Terus berjaya dan subur bahagia
Malaysia negara ku yang kaya
Tetap terpuji serata dunia
Kerana hidup damai sentiasa

Gembira di bumi ku Malaysia
Bermegah segala makhluknya
Mempertahankan semangat maju
Berjaya Malaysia negara baru



-0-


Kemegahan Negaraku
(Jimmy Boyle / Dol Baharim)

Selamatlah Malaysia jaya
Negaraku yang kucintai
Seumurnya gagah perkasa
Kedaulatanmu ibu pertiwi

Malaysiaku maha perkasa
Negaraku indah murni
Selamatlah Malaysia raya
Negaraku yang kucintai


-0-


Malaysia Baru

Andai hidup tak punya cinta
Pada bangsa maupun wanita
Hidup tak punya ertinya
Kenikmatan tidak dirasa

Cinta bangsa rasa mulia
Cinta wanita rasa bahagia
Menjadi kita penuh daya
Mencipta hidup sempurna

( korus )
Andai kita lalai sertalah lupa
Masa akan lari sia-sia
Jiwa kosong tak berharga
Dunia bukan syurga

Oleh itu mari kawanku
Berpimpin tangan berganding bahu
Segera capai cita yang satu
Di alam Malaysia baru

( ulang dari korus hingga akhir )


-0-


Malaysia Tercinta
(Masrurah Irina bt Mohd Kamal / Siso)

Tanah air tercinta
Ibu Pertiwi warisan bangsa
Negaraku Malaysia bebas merdeka
Lambang keamanan dan kemakmuran

Bertekap dan berbakti
Semangat waja gigih berusaha
Sehati dan sejiwa
Rakyat berbilang bangsa
Menuju ke arah satu cita

Keluhan resah
Tiada main di jiwa
Semuanya bergantiukan ceria
Zaman gerhana jauh sudah
Ditinggalkan

Malaysia tanah tercinta
Budimu tinggi nilainya
Kami menerima jasamu
Tak terbalas walau bergalang nyawa
Demi mu tetapku relakan
Malaysia tercinta
Tanah bertuah
Jasa dn budi
Tetapku sanjung tinggi
Tetapku sanjung tinggi


-0-


Sejahtera Malaysia
ROY

Puji dan syukur pada Ilahi
Anugerahnya tiada terhingga
Kedamaian kemakmuran
Malaysiaku bahagia

Dengan tekad untuk berjaya
Berbakti pada nusa dan bangsa
Kami junjung cita-cita luhur
Perpaduan seluruh negeri

( korus )
Seia sekata sehati sejiwa
Menghadapi cabaran
Kami sedia kami setia
Berkorban untuk negara

Bersemarak Malaysia tercinta
Kibarkan panji kebesarannya
Kami rela menjaga namamu
Sejahtera Malaysia


-0-


Warisan
Penyanyi: Sudirman
(Syed Haron Ahmad)

Disini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Disini tersemai cita cita
Bercambah menjadi warisan

( korus )
Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini

Betapa
Dibumi ini ku melangkah
Keutara selatan timur dan barat
Ku jejaki

Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini

( ulang korus )

Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Aku lah penyambung warisan

Koleksi Lirik Lagu Patriotik Melayu

31 Ogos
Penyanyi Asal: Sudirman
(Ahmad CB)

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka ! Merdeka !
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka !
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka


-0-


Jalur Gemilang
(Pak Ngah / Siso Kopratasa)

Merahmu bara semangat waja
Putihmu bersih budi pekerti
Kuning berdaulat payung negara
Biru perpaduan kami semua

Puncak dunia telah kau tawan
Lautan luas telah kau redah
Membawa semangat jiwa merdeka
Semarak jaya kami warganya

Empat belas melintang jalurnya
Semua negeri dalam Malaysia
Satu suara satu semangat
Itu sumpah warga berdaulat

Jalur gemilang... di bawah naunganmu
Jalur gemilang... kami semua bersatu
Perpaduan ketaatan
Amalan murni rakyat Malaysia
Jalur gemilang... megah kami terasa
Jalur gemilang... kibarkanlah wawasan
Merah putih biru kuning
Jalur semangat kami semua

Berkibarlah
Berkibarlah
Berkibarlah

Jalur gemilang


-0-

Keranamu Malaysia
(Pak Ngah / Siso Kopratasa)

Buruh, nelayan dan juga petani
Gaya hidup kini dah berubah
Anak-anak terasuh mindanya
Lahir generasi bijak pandai

Pakar IT, pakar ekonomi
Jaguh sukan dan juga jutawan
Berkereta jenama negara
Megah menyusur di jalan raya

Alam cyber teknologi terkini
Kejayaan semakin hampiri
Biar di kota ataupun desa
Kita semua pasti merasa bangga

Keranamu kami mendakap tuah
Keranamu kami bangsa berjaya
Keranamu kami hidup selesa
Limpah budi kemakmuran negara

Keranamu kami bebas merdeka
Keranamu myawa dipertaruhkan
Keranamu rela kami berjuang
Demi bangsa kedaulatan negara

( ulang dari mula )

Keranamu Negara Malaysia
Malaysia...
Terima kasih Malaysia !


-0-


Malaysia Berjaya
(Saiful Bahri)

Malaysia kita sudah berjaya
Aman makmur bahagia
Malaysia abadi selamanya
Berjaya dan berjaya

Berbagai kaum sudah berikrar
Menuju cita-cita
Satu bangsa satu negara
Malaysia berjaya

Dari Perlis sampailah ke Sabah
Kita sudah merdeka
Negara makmur rakyat mewah
Kita sudah berjaya

Dengan semboyan kita berjaya
Menuju di angkasa
Satu bangsa satu negara
Malaysia berjaya


-0-


Wawasan 2020
(Akbar Nawab)

Bendera berkibar di angkasa
Lambang negara jaya
Rakyat sepakat sehati sejiwa
Dengan berbakti dengan megah

Hadapi cabaran masa muka
Penuh tenaga murni
Bakti dicurah sehara-sehala
Dengan wawasan yang suci

Wawasan meningkat kemajuan
Tiada lagi kepincangan
Kemewahan rasa-dirasai
Bersama kita nikmati

Wawasan 2020
Satu pandangan jauh
Bukan impian malah kenyataan
Bersama kita jayakan

Selasa, April 29, 2008

Perjalanan Kita Tidak Pernah Mengenal Rehat



Ada baiknya aku mati daripada terus menanggung rindu. Tidak ada siapa pun yang dapat memahami betapa aku merinduimu. Aku akan terus merinduimu, sampai mati. Betapa sakitnya hati aku mengenangkan kehilanganmu.

Dulu, aku tidak pernah mengalir sebutir air mata pun untuk kamu. Hari ini, engkau pergi, tinggalkan aku seorang diri. Tak dapat aku menahan rindu. Sakitnya, oh!

Hari ini, kata-kata jiwang ini tiba-tiba mengisi ruang blog. Gimik aja! Ha! Ha! Ha!

Siapa hendak memohon masuk ke universiti, silalah jenguk-jenguk iklan Nuffnang atau Advertlets di sebelah kanan atau tengah blog ini. Perkara yang membezakan manusia dengan monyet ialah, manusia mencari ilmu sedangkan monyet tidak tahu menghargai sekuntum bunga kerana monyet tidak berilmu. Oleh itu, Darwin mungkin betul dan mungkin juga tersilap.

Ahad, April 27, 2008

Peluang Permohonan Kemasukan Ke IPT Universiti Terbuka Wawasan



Sudahkah anda mengisi Borang UPU? Adakah anda tidak sempat membuat permohonan ke mana-mana IPTA? Anda masih berpeluang untuk berbuat demikian. Peluang untuk masuk ke Wawasan Open University menerusi pengambilan Julai 2008 sedang berlangsung sekarang.

Terdapat pelbagai bidang yang ditawarkan. Segeralah berkunjung ke laman web menerusi iklan yang disediakan di bahagian kolum kanan tengah web ini.

Iklan Wawasan Open University boleh dicapai menerusi Iklan Nuffnang. Sila rujuk pada Iklan Nuffnang yang berada di sebelah kanan blog ini. Rebutlah peluang yang masih ada ini.

Wawasan Open University turut menyediakan Open Distant Learning atau Pembelajaran Terbuka Jarak Jauh. Universiti Terbuka Wawasan ini sesuai untuk orang-orang yang sudah bekerja tetapi masih mahu belajar. Lepasan STPM dan yang setaraf dengannya digalakkan memohon. Permohonan untuk peringkat Ijazah Sarjana Muda atau lebih tinggi.

Menerusi syarat-syarat tertentu, pelajar bujang atau telah berkahwin juga layak memohon skim biasiswa yang khusus untuk pembelajaran di Universiti Terbuka Wawasan.

Juga, kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi tutor atau mengisi apa-apa jawatan kosong di universiti tersebut bolehlah memeriksa di laman web tersebut.

Iklan Wawasan Open University boleh dicapai menerusi Iklan Nuffnang. Sila rujuk pada Iklan Nuffnang yang berada di sebelah kanan blog ini. Inilah masanya untuk anda merebut peluang belajar.

Sabtu, April 26, 2008

Nostradamus: The Mimzy Is Telling Something About Future?

Today, I spent my time reading some of Nostradamus words. Look at Nostradamus writing style. He must be a good poem writer:

"In the year 1999 and seven months, The Great, King of Terror shall come from the sky. He will bring to life the King of The Mongols. Before and after, Mars reigns happily." C10 Q 72

"During the appearance of The Bearded Star, the three great princes will be made enemies. The shaky peace on earth will be struck by fire from the skies. Po, The winding Tiber, a serpent placed on the shore." C2 Q4

"MABUS will soon die. Then will come a horrible slaughter of people and animals. At once vengance revealed coming from a hundred hands. Thirst and Famine when The Comet shall pass." C2 Q72

"After a great misery for mankind, an ever greater approaches The great cycle of the centuries renewed, it will rain blood, milk, famine, war disease In the sky will be seen a great fire dragging a trail of sparks." C2 Q 46

"There will appear towards the seven stars of Ursa Minor and Polaris Not far from Cancer, The Bearded Star Susa, Siena,Boeotia, Great Rome will die, the night having vanished" C6 Q 6.

"The Great Star will blaze for Seven days, The Cloud will cause two suns to appear. The Huge dog will howl at night When the great pontiff will Change lands." C2 Q41

"The first angel sounded: and hail and fire, mingled with blood, and they were thrown to the Earth; and a third of the trees were burnt up, and all green grass was burned up." Rev:8:7

"Then the second angel sounded; and something like a great mountain burning with fire was thrown into the sea, and a third of the sea became as blood; and a third of the living creatures in the sea died and a third of the ships were destroyed." (Rev:8:8-9)

"The great mountain, one mile in circumference, After peace, war, famine flooding... It will spread far, drowning antiquities and their mighty foundations." C1 Q69

"At the place where Jason built his ships, there will be such a great sudden flood that no on the land will have a place to fall on. The waters mount the Olympus Festulan." C8 Q16

"heat upon the water like that of the Sun, around Negrepont, the fish will become half cooked". C2 Q3

"Seven times it {tidal wave} approaches the sea shore of Monaco" C3 Q10

"very near the Tiber hurries the Angel of Death. A short while before a great flood." C2 Q93

"Then the third angel sounded; And a great star fell from Heaven, burning like a torch, and it fell upon a third of the rivers and on the springs of water,

"and the name of the star is called Wormwood; and a third of the waters became as worm-wood; and many men died from the water because it was made bitter". (Rev:8:10-11)

"The sky will burn at 45 degrees latitude, fire approaches the new city. Suddenly a huge, scattered flame leaps up, when they want to have verification from the Normans {France}." C6 Q 97


Jumaat, April 25, 2008

Sejarah dan Asal Usul Gasing – Permainan Tradisional


Asal Usul Gasing – Permainan Tradisional
Penulis: Amiene Rev (C) 2008

Nota: Artikel ini ditulis oleh Amiene Rev dengan merujuk beberapa sumber utama dari internet sebagai salah satu langkah untuk membantu mempopularkan permainan tradisional gasing di Malaysia. Sumber-sumber rujukan terdapat di bahagian akhir entri ini untuk memudahkan pembaca membuat rujukan lanjutan.


Asal Usul Perkataan Gasing – Gah Berpusing
Menurut sumber dari Terengganu, gasing berasal daripada permainan memusing buah berembang. Buah berembang berbentuk bulat, licin dan agak leper. Buah yang mudah ditemui di pesisir pantai ini selalu digunakan oleh ahli silat sebagai satu latihan untuk menguatkan tangan. Di sesetengah tempat, buah berembang juga dikenali sebagai buah perepat (sonneratia alba).

Buah berembang ini juga dijadikan sebagai permainan. Dalam permainan buah berembang, buah ini akan dipusingkan dengan menggunakan tangan. Buah berembang yang berpusing paling lama dan paling ligat dikira paling gah dan pemusingnya dianggap sebagai pemenang.

Gasing dicipta berdasarkan bentuk buah berembang. Perkataan gasing berasal daripada gabungan dua perkataan iaitu ‘gah berpusing’. Gah dalam istilah permainan gasing bermaksud berpusing dengan ligat dan tegak.

Gasing Berasal Daripada Permainan Laga Telur
Sumber dari Kedah ada menyatakan bahawa permainan gasing berasal daripada permainan ‘laga telur ayam’. Permainan memusing dan melagakan telur ayam ini menjadi permainan kegemaran kanak-kanak pada masa dahulu. Kemudian barulah timbul idea untuk menghasilkan gasing mengikut rupa bentuk telur. Paksi ditambah agar gasing berputar dengan laju dan tegak. Gasing yang diputar dengan tangan kurang ligat berputar dan pusingannya tidak tahan lama. Oleh itu tali digunakan supaya dapat memusingkan gasing dengan lebih ligat dan lama.

Gasing Berasal Daripada Peralatan Memburu Binatang
Pemain gasing veteran dari Sungai Pahang menyatakan bahawa gasing dahulunya merupakan senjata untuk memburu binatang. Gasing yang berbentuk leper dan bulat akan berputar dengan ligat apabila dilemparkan ke badan binatang buruan. Idea permainan gasing dikatakan datang daripada aktiviti masa lapang para pemburu, yang pada mulanya bertujuan menguji kecekapan melempar gasing ke sasaran.


Struktur Gasing
Gasing memiliki tiga bahagian utama iaitu kepala, badan dan buritan gasing. Terdapat sedikit lekukan di bahagian bawah kepala gasing dan bahagian ini dipanggil leher gasing. Gunanya adalah untuk melilit tali gasing. Paksi diletakkan di bagian buritan gasing untuk menjaga keseimbangan putaran gasing di atas lantai.


Bahan Buatan Gasing
Pada masa kini terdapat gasing yang dibuat dengan menggunakan paku dan bahan plastik. Namun, gasing tradisional dibuat dengan menggunakan kayu. Kayu-kayu yang sering digunakan untk membuat gasing ialah dari jenis kayu merbau (sympetalandra borneensis), leban tanduk (vitex quinta), jeruk, bakau, kempas, sepan (gymnopetalum cochinchinensis), keranji (cynoptera polyandra), manggis, jambu batu, ciku (achras zapota) dan kayu asam jawa.


Jenis-jenis dan bentuk-bentuk Gasing
Selain Malaysia, permainan gasing turut terdapat di negara-negara lain di Asia , Afrika serta Eropah. Pun begitu, gasing-gasing di setiap negara tidaklah begitu serupa dari segi namanya, bentuknya, cara permainannya dan orang-orang yang memainkannya. Keadaan ini dikatakan dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti penghijrahan, penjajahan dan perdagangan yang berlaku pada masa lalu.

Gasing timah dan gasing leper hanya terdapat di Kelantan. Gasing paku di Kuala Selangor pula mempunyai persamaan dengan gasing yang terdapat di Kedah dan di Patani. Gasing Riau pula dikatakan berasal dari Melaka.

Terdapat beberapa jenis gasing. Permainan gasing ini mempunyai bentuk dan fungsi yang berbeza:

Gasing Leper Kelantan
Berbentuk leper dan rendah. Berat sekitar 8 kg. Lilitan 48 cm. Tinggi 6 cm. Gasing ini hanya terdapat di Kelantan dan dimainkan oleh segelintir pemain tradisional kerana harganya sangat mahal. Gasing ini berat dan itulah sebabnya ia mampu berpusing lebih ligat dan lebih lama. Simpaian gasing ini meliputi 60% berat asal gasing ini.

Gasing Uri
Berbentuk rendah dan agak pipih, beratnya 6 kg, berdiameter 60 cm dan tinggi 8 cm. Gasing jenis ini cukup terkenal di Kelantan. Biasanya dibingkai dengan timah, besi atau plumbum (zat logam berwarna putih kebiru-biruan). Jika bahan dasar gasing ini dibingkai dengan timah, maka gasing tersebut digunakan untuk pemutaran saja, tetapi jika bahan dasar gasing menggunakan bingkai besi, maka gasing tersebut digunakan untuk permainan pangkah-memangkah.

Gasing Kuno atau Gasing Pangkah
Gasing kuno yang berbentuk sederhana dan berimbang, beratnya 0.6 kg dengan diameter 30 cm dan tinggi 8 cm. Gasing jenis ini boleh ditemui di beberapa negeri di Malaysia, seperti Terengganu, Pahang, Kedah, Selangor, Johor dan Kelantan. Struktur gasing ini merupakan bentuk lama seperti buah perepat yang hanya digunakan untuk permainan pangkah-memangkah dan dibuat daripada kayu merbau, keranji, meranti dan cengal.

Gasing Baba atau Gasing Wang Seringgit
Berbentuk seperti telur, beratnya 0.6 kg dengan diameter 38 cm dan tinggi 20 cm. Gasing jenis ini boleh ditemui di daerah-daerah sekitar negeri Pahang, Kelantan, Perlis, Negeri Sembilan, Melaka dan Selangor.

Gasing Jantung atau Gasing Lundu
Berbentuk seperti jantung dengan berat sekitar 0.25 kg, berdiameter 20 cm dan tinggi 12 cm. Selain Kelantan, gasing ini juga terdapat di daerah Kedah, Pahang, Perak, Negeri Sembilan dan Sarawak. Di Kelantan, gasing ini dibentuk daripada kayu merbau, manakala di negeri-negeri lain, gasing ini dibuat dengan menggunakan kayu melawis (ramin: gonystylus bancanus), mengaris dan saga (ormosia parviflora).

Gasing Tanjung atau Gasing Labu Lemak
Gasing tanjung yang tinggi dan berimbang, mempunyai berat beratnya 0.6 kg dengan diameter 30 cm dan tinggi 10 cm. Gasing ini dimainkan oleh orang-orang dari Muar (Johor) sebagai gasing pemangkah. Bahan dasar gasing ini adalah kayu keranji, kempas, cengal dan merbau. Di negeri Selangor, gasing ini dipanggil gasing labu lemak.

Gambar-gambar dan maklumat mengenai gasing boleh ditemui secara lebih lanjut menerusi laman web Perbadanan Perpustakaan Awam Kelantan seperti berikut:
http://www.ppak.kelantan.edu.my/culture/gasing/fisiologigasing.htm


Kaedah Permainan Gasing
Sebelum 1971, terdapat banyak bentuk peraturan dalam permainan gasing. Namun masalah ini berjaya diselesaikan selepas wujudnya usaha-usaha untuk menyatukan permainan gasing sekitar tahun 1971-1973.

Dalam permainan gasing, terdapat beberapa kemahiran yang perlu dikuasai oleh pemain gasing iaitu; kemahiran memusing, memangkah, mengangkat, menegak dan membela uri gasing. Langkah-langkah dalam permainan gasing secara tertibnya melibatkan perkara melilit tali, melilit gasing, memusing gasing, memangkah gasing dan. mengangkat gasing. Kaedah bermain gasing boleh dirujuk menerusi pautan seperti berikut:
http://www.ppak.kelantan.edu.my/culture/gasing/caramaingasing.htm


Tujuan Permainan Gasing
Gasing bukan sahaja menjadi permainan pada masa lapang tetapi turut berperanan sebagai pengerat hubungan antara penduduk setempat. Permainan gasing menguji kemahiran, kecekapan, kemahiran mengatur strategi, di dalam pasukan. Pada masa kini, gasing merupakan salah satu tarikan pelancong di Malaysia.


Kronologi Perkembangan Permainan Gasing – Usaha-usaha untuk Meningkatkan Populariti Permainan Gasing di Malaysia

1971: Pembentangan Mengenai Gasing di Kongres Kebudayaan Malaysia di Universiti Malaya
Setelah mendapati populariti permainan gasing mula merosot, para pemain dan peminat gasing mula memikirkan cara-cara untuk meningkatkan kembali populariti permainan gasing. Pada 16 April 1971, ketika Kongres Kebudayaan Malaysia berlangsung di Universiti Malaya, satu kertas kerja berkaitan dengan pertukangan wau, gasing dan patung wayang kulit telah dibentangkan oleh Tan Sri Datuk Haji Mubin Sheppard.

1972: Usaha-usaha Menyeragamkan Permainan Gasing menerusi Kongres Kebudayaan Melayu
Antara penyebab kenapa permainan gasing sukar untuk dipopularkan di setiap negeri ialah faktor-faktor ketidakseragaman dalam peraturan permainan gasing, bentuk gasing dan corak permainan gasing di kebanyakan negeri. Menyedari betapa pentingnya keseragaman dalam permainan gasing diwujudkan, maka pada tahun 1972, Kongres Kebudayaan Melayu telah diadakan.

Seminar Penyatuan Undang-undang Gasing telah diadakan di Sekolah Dato’ Seri Amar DiRaja, Muar, Johor, bertujuan menyeragamkan permainan gasing di seluruh negeri. Antara perkara yang dibincangkan menerusi seminar ini ialah kaedah-kaedah untuk mengesan persamaan dalam permasalahan yang wujud dalam permainan gasing, dan kaedah-kaedah untuk menyatukan permainan gasing. Pada peringkat awal perbincangan, beberapa negeri telah membantah kerana mahu mengekalkan bentuk dan peraturan gasing seperti sediakala.

Kemudian, satu mesyuarat penyelarasan telah diadakan pada 23 September 1972 iaitu kira-kira lima bulan selepas seminar Penyatuan Undang-undang Gasing dibentuk di Muar. Mesyuarat pertama yang diadakan di Rumah Persinggahan Melaka akhirnya bersetuju untuk mencuba peraturan yang telah digubal.

1973: Perlaksanaan Format Permainan Gasing yang telah diseragamkan
Pada 5 Ogos 1973, corak permainan yang telah diseragamkan ini mula dilaksanakan dalam pertandingan gasing di negeri Melaka yang disertai oleh tiga buah negeri.

1974: Mesyuarat Penyelarasan Permainan Gasing di Kuala Lumpur dan Johor
Dua mesyuarat penyelaras telah dibentuk. Mesyuarat penyelaras pertama pada 10 Februari 1974 di Wisma Belia, Kuala Lumpur, manakala mesyuarat penyelaras kedua pada 10 Julai 1974 di Bangunan Majlis Perbandaran Johor Bahru, Johor.

1975: Cadangan Penubuhan Lembaga Pengadil Gasing
Cadangan menubuhkan Lembaga Pengadil Gasing telah dicetuskan dalam mesyuarat penyelaras kali ketiga pada 20 Mei 1975, di Wisma Belia. Cadangan ini dipersetujui dan majlis penubuhan Lembaga Pengadil Gasing telah berlangsung di Pejabat Daerah Kelang pada 20 Jun 1975. Di dalam majlis ini juga, perbincangan mengenai penubuhan Persekutuan Gasing Malaysia diwujudkan.

1977: Tertubuhnya PEGAMA
Pada 5 Disember 1977, Persekutuan Gasing Malaysia (PEGAMA) telah ditubuhkan dan didaftarkan di Melaka setelah melalui beberapa perbincangan.


Sumber rujukan:
Artikel yang ditulis di http://dukeamienerev.blospot.com ini menggunakan sumber-sumber berkaitan dengan gasing menerusi laman-laman web berikut:

Khamis, April 24, 2008

Bandar Baru Di Malaysia - My Mini City - I am composing a new city



Ini bandaraya baru saya
This is my new city

Datanglah berkunjung ke bandaraya ini
Come, come to my city

Nikmati keindahan bandaraya ini
Enjoy the beauty of this city

Semoga semua orang bergembira
Hope that everybody happy

Rabu, April 23, 2008

Teknologi Mata Bionik - Harapan Baru Untuk Orang Buta


Penulis/Penterjemah: Amiene Rev (C) 2008


Rod dan Kon: Sel Penterjemah Cahaya Daripada Solar Kepada Impuls Elektrik.

Di dalam otak manusia terdapat dua sel penting yang dipanggil rod dan kon. Rod dan kod ini juga dikenali sebagai sel solar biologi yang menukarkan cahaya kepada impuls elektrik. Impuls-impuls elektrik ini akan dihantar ke otak menerusi saraf optik untuk membentuk imej. Tanpa rod dan kon, manusia tidak akan dapat melihat. Rod dan kon telah memberi idea kepada para saintis untuk mencipta mata bionik.

Penyelidikan mengenai mata bionik ini telah dikaji di Space Vacuum Epitaxy Center (SVEC) dengan tajaan NASA. Sementara itu, sekumpulan saintis dari Universiti Johns Hopkin, MIT dan di beberapa tempat lain telah menggunakan silikon dalam proses pembuatan rod dan kon tiruan. Pun begitu, silikon adalah bahan yang toksik yang merbahaya kepada badan manusia dan akan memberi reaksi negatif terhadap cecair di dalam mata. Masalah ini walau bagaimana pun, tidak wujud pada pengesan seramik SVEC.

Menerusi eksperimen yang dijalankan di Wake Shield Facility (WSF), iaitu sebuah platform berbentuk cakera dengan diameter 12 kaki yang telah dilancarkan dari sebuah anak torak angkasa, para saintis telah menemui kaedah mencipta filem oksida nipis dengan menggunakan atom oksigen yang diperolehi di persekitaran orbit bumi. Eksperimen ini telah membantu para saintis untuk membina pengesan oksida atau seramik untuk Projek Mata Bionik.

Percubaan merealisasikan mata bionik bermula seawal tahun 2002. Pada ketika itu, seorang doktor dari Universiti Sekolah Perubatan Texas, Houston, Dr. Charles Garcia telah diamanatkan untuk menjalankan pembedahan ini.

Pada ketika itu, retina buatan yang dibuat di SVEC mengandungi 100,000 pengesan seramik mini yang setiap satunya adalah 1 per 20 daripada saiz rambut manusia.

Para saintis pada ketika itu belum dapat memastikan bagaimanakah caranya otak akan menterjemahkan voltan-voltan asing yang datang daripada rod dan kon yang dibuat. Saintis-saintis percaya, otak akan dapat mempelajari dan menerima input-input tersebut perlahan-lahan secara semulajadi.


Prototaip Mata Bionik - 16 Elektrod

Sekitar tahun 2002, sebuah syarikat di Amerika Syarikat, Second Sight telah mencipta prototaip mata bionik. Prototaip ini memiliki 16 elektrod yang disusun secara 4x4 di atas sekeping grid.

Seorang nenek, Linda Morfoot, 64 tahun yang tinggal di Long Beach, California disahkan menghidap retinitis pigmentosa pada usia 21 tahun, dan menjadi buta sepenuhnya pada usia 50 tahun. Pada tahun 2004, dia telah menggunakan mata bionik 16 elektrod.

Menurut Linda Morfoot, sejak menggunakan mata bionik, dia sudah boleh melontar bola keranjang, bermain dengan cucu-cucunya, berjalan-jalan dan melihat cucu perempuannya menari di atas pentas.

Nenek itu berkata, "Semasa kami pergi ke New York, saya dapat melihat betapa besarnya Patung Liberty. Di Paris, pada waktu malam, kami mendaki hingga ke puncak Menara Eiffel dan menatap keindahan cahaya lampu di sekitar bandaraya. Saya merasa lebih rapat dengan apa yang ada di sekitar saya."


Generasi kedua mata bionik - Argus II - 60 Elektrod

Generasi terkini mata bionik mengunakan 60 elektrod, yang dikenali sebagai Argus II. Semakin banyak elektrod, maka semakin jelaslah penglihatan. Professor Mark Humayun berkata, sekitar lima hingga tujuh tahun lagi, para saintis berharap mata bionik dengan 1000 elektrod akan dapat dihasilkan untuk membolehkan pengguna mengenali wajah.

Mark Humayun, Professor dalam bidang oftalmologi dari Institut Mata Doheny, Universiti California Selatan, berkata, sekiranya tidak ada apa-apa masalah, mata bionik akan mula memasuki pasaran pada tahun 2009 dengan harga sekitar £15,000 ke £30,000 (termasuk proses instalasi).


Struktur Mata Bionik: Bagaimana Mata Bionik Berfungsi?

Mata bionik terdiri daripada tiga elemen utama. Mula-mula, satu kamera miniatur yang dipasang pada cermin mata gelap, akan menghantar imej ke sebuah radio penerima yang diimplan berdekatan mata pengguna.

Kemudian, satu signal akan dihantar pada silikon kecil dan cip platinum, sekitar 4mm persegi yang terletak di retina. Elektrod yang terdapat pada cip ini akan merangsangkan sel-sel ganglion supaya maklumat visual akan dapat dihantar menerusi saraf optik terus ke otak dan pada akhirnya membentuk imej visual.

Menurut Profesor Humayun lagi, imej akan terbentuk seakan-akan mesin cetak dot-matriks, atau susunan piksels pada skrin komputer.

Teknologi ini walau bagaimana pun tidak akan dapat mengembalikan penglhatan pesakit yang buta akibat kerosakan saraf optik yang disebabkan oleh glaukoma atau stroke.

Pesakit-pesakit biasanya akan mengambil masa sekitar satu atau dua bulan untuk membiasakan diri dengan peralatan mata bionik Argus ini, sebelum otak mereka dapat menterjemahkan imej-imej. Sebelum ini, pembedahan untuk memasang peralatan mata bionik ini adalah sekitar tujuh jam, namun sekarang hanya memerlukan 90 minit.

Percubaan mata bionik ini akan diadakan di lima pusat sekitar Amerika Syarikat ke atas warganegara berusia melebihi 50 tahun. Pihak US Food and Drug Administration telah mengizinkan hanya subjek-subjek yang telah berusia sahaja layak untuk menyertai eksperimen ini kerana bimbang kesan-kesan buruk yang mungkin dihadapi pada kemudian hari. Setakat ini, beribu-ribu orang buta telah menawarkan diri untuk menjadi sukarelawan bagi percubaan mata bionik.




Teknologi Mata Bionik - Fantasi Star Trek Menjadi Nyata

Geordi LaForge berpangkat ketua jurutera di atas kapal angkasa U.S.S Enterprise dan dia dilahirkan buta. Geordi menggunakan VISOR untuk membolehkan dia melihat menerusi input visual yang dihantar secara terus ke otaknya.

Jika diperhatikan pada peralatan mata bionik Argus II, dapat dilihat bagaimana pada suatu masa nanti teknologi VISOR boleh menjadi kenyataan.



Diterjemah dan ditulis semula oleh Amiene Rev berdasarkan sumber-sumber berikut:
  • http://science.nasa.gov/headlines/y2002/03jan_bioniceyes.htm
  • http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/science/article1395798.ece
  • http://www.guardian.co.uk/science/2008/apr/22/medicalresearch.news
  • http://www.foxnews.com/story/0,2933,252600,00.html

Selasa, April 22, 2008

Ulasan Filem Congkak – Pendedahan Teori Gangguan Makhluk Halus


Ulasan Filem Congkak
Pengulas Filem Congkak: Amiene Rev (C) 2008

Filem Congkak merupakan sebuah lagi filem seram arahan Ahmad Idham, berdasarkan skrip yang ditulis oleh Pierre Andre. Adakah filem Congkak bakal meraih kejayaan yang besar dalam memartabatkan filem Melayu bergenre seram di sekitar Asia? Menerusi entri kali ini, Amiene Rev sekali lagi tampil untuk mengulas filem seram Malaysia ini.


Masalah Teknikal: Kenapa Saya Kecewa?
Entah kenapa, saya boleh menguap semasa menonton filem Congkak. Adakah kerana jalan ceritanya yang tidak menarik? Filem seram ini menarik. Filem seram ini sememangnya filem yang menyeramkan. Sememangnya rasa tidak puas hati ada menjalar dalam hati saya pada minit-minit permulaan filem ini terpapar di layar perak. Puncanya, kerana berlakunya masalah sistem bunyi di panggung. Suara para pelakon tidak kedengaran. Dewan panggung ini bermasalah. Saya bergegas keluar mencari staf panggung untuk memaklumkan hal ini. Kalau boleh, biarlah ditayangkan semula dari awal. Keseronokan untuk menghayati filem ini seawal 8 minit pertama terbakar begitu sahaja. Namun saya puji babak yang ditayangan biarpun tanpa suara masih mampu menakutkan penonton dengan visualnya. Nasib baik ada sarikata di dalam Bahasa Inggeris, dapat juga saya fahami apa yang sedang berlaku.


Masalah Penapisan Filem: Kenapa Saya Kecewa Lagi?
Bunyi yang digunakan oleh filem Congkak memang hebat. Saya tertarik dengan kedamaian suasana kampung dan irama unggas hutan yang berkumandang di dalam filem ini. Namun saya tidak dapat membaca perkataan yang dikumat-kamitkan oleh M. Rajoli semasa memainkan peranannya sebagai bomoh. Panjang juga tempoh memperlahankan suara. Sekali-sekala saya terdengar juga seolah-olah bacaan beberapa surah tertentu yang dipetik daripada Al-Quran. Ini menjadikan keseronokan menonton cerita ini terjejas lagi. Namun saya difahamkan oleh pengarah filem, menerusi kenyataannya di akhbar, bahawa tujuan penapisan itu dilakukan oleh Lembaga Penapisan Negara adalah kerana bimbang perkara-perkara khurafat akan tersebar. Saya masih ingat bagaimana saya melihat sendiri di depan mata saya, beberapa orang budak sekolah berusia sekitar 10-14 tahun meniru aksi bomoh; mengulang-ulang dialog bomoh dengan syaitan yang mereka dengar di dalam filem Jangan Pandang Belakang.


Kerana dua faktor di atas dan dipengaruhi rasa tidak puas hati yang kemudiannya mendatangkan rasa bosan, saya banyak menguap di dalam panggung. Saya hadir menonton Filem Congkak hari ini semata-mata mahu membuat ulasan mengenai filem ini tetapi faktor masalah teknikal, yang menjadi punca utama kenapa saya agak tidak puas hati semasa berada di dalam panggung. Kalau filem itu ditayangkan semula dari awal, bagi menggantikan 8 minit yang terkorban kerana masalah suara pelakon tidak keluar tadi, barulah saya berpuas hati. Tidak ramai penonton hari ini kerana saya menontonnya pada hari bekerja dan waktu bekerja. Saya mendapat diskaun sebanyak 40% apabila menonton filem ini di panggung pada hari bekerja.

Sebelum saya mengulas dengan lebih lanjut mengenai Filem Congkak ini, apa kata kita teliti dahulu asal-usul permainan congkak di Malaysia.


Asal-usul Permainan Congkak: Permainan Congkak Dilihat Secara Positif Menerusi Filem Congkak
Congkak dikatakan berasal dari Timur Tengah. Congkak juga dikenali dengan nama seperti sungka di Filipina; cangka di Sri Lanka; tungkayon di Thailand, mokaotan atau maggaleceng atau aggalacang atau nogarata di Sulawesi dan di beberapa daerah lain di Indonesia. Penduduk di sekitar kepulauan Jawa pula memanggil ia sebagai congklak. Di Utara Semenanjung Malaysia, congkak dipanggil sebagai jongkok.

Permainan congkak dikatakan tersebar ke Asia Tenggara semasa zaman kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka pada abad ke-15. Pada zaman itu, Melaka adalah pusat perdagangan yang terkenal di dunia.

Congkak mula dikenali di daerah Tanjung Pinang pada awal abad ke-17 M dan ke-18 M. Congkak pada ketika itu hanya dimainkan oleh kerabat diraja, di sekitar Istana Penyengat. Terdapat juga orang-orang biasa yang terdiri daripada golongan nelayan dan petani yang memainkan permainan congkak ini.

Setelah keruntuhan Kesultanan Riau, dan era penjajahan Belanda bermula, congkak mula menjadi pengikat hubungan antara kerabat diraja dengan rakyat biasa. Permainan congkak telah dianggap sebagai permainan rakyat Melayu.

Congkak adalah sebuah permainan yang positif. Nilai-nilai positif ini dapat dilihat menerusi beberapa babak dalam filem Congkak. Permainan congkak memerlukan kecerdasan akal untuk berfikir, pemerhatian dan penelitian yang tajam selain sifat jujur dan saling percaya-mempercayai antara satu sama lain. Dalam erti kata lain, dua orang yang sedang bermain congkak perlu saling hormat-menghormati antara satu sama lain.

Saya memuji usaha penulis skrip, pengarah filem dan krew-krew Filem Congkak kerana berusaha memperkenalkan permainan tradisional ini menerusi filem seram yang sentiasa mendapat tempat di kaca mata penonton sejak akhir-akhir ini. Kaedah memperkenalkan permainan congkak ini dapat dilihat menerusi babak-babak asal-usul permainan congkak, babak-babak permainan congkak; antara Kazman dan Lisa, Lisa dan Opah, Lisa berseorangan, dan juga menerusi dialog-dialog para pelakon.


Sinopsis Filem Congkak
Filem Congkak bermula apabila Kazman, lakonan Reizman Khuzaimi, membeli sebuah rumah lama menerusi seorang kawannya. Tanpa memeriksa terlebih dahulu, Kazman terus membeli rumah lama itu dan menjadikan rumah tersebut sebagai lokasi percutian dia dan keluarganya.

Semakin mereka mendekati rumah tersebut, semakin banyak peristiwa aneh dan menyeramkan berlaku. Bermula dengan mimpi ngeri yang dialami oleh Sufiah, lakonan mantap Nanu Baharuddin, dan kemudian Lisa, lakonan mantap Erynne Erynna, yang mengadu mendengar suara Opah, lakonan mantap Ruminah Sidek, memanggilnya berkali-kali.

Terdapat banyak gangguan yang dialami oleh ahli-ahli keluarga Kazman. Sufiah terdengar bunyi orang bermain congkak dan sering dilanda mimpi ngeri berkaitan dengan Lisa, nenek tua dan congkak. Sufiah mula berasa tidak tenteram untuk tinggal di rumah tersebut.

Penunggu yang berupa seperti nenek tua atau Opah itu ingin sering bermain-main dengan Lisa. Apabila mendapati ibu bapa Lisa menjadi penghalang terhadap hubungan Opah dan Lisa, Opah mula bertindak semakin agresif. Dia semakin berani menakut-nakutkan ahli-ahli keluarga Kazman dan pada akhirnya berjaya melarikan Lisa ke alam ghaib.

Namun, kehadiran seorang lelaki tua atau Pak Tua, lakonan M. Rajoli, yang bertindak sebagai penyelamat mengubah keadaan. Pak Tua yang memiliki kemahiran dalam bidang paranormal dan mistik berusaha untuk menewaskan penunggu kawasan rumah tua itu bagi mengembalikan Lisa. Berjayakah Lisa diselamatkan, setelah tiga hari mereka sekeluarga termasuk ke dalam jerat syaitan?

Perangkap syaitan barangkali bermula semasa Kazman bertanyakan jalan ke rumah lama itu menerusi seorang wanita tua yang misteri. Wanita ini kemudiannya dimaklumkan telah meninggal dunia dua tahun yang lalu oleh anaknya yang merupakan seorang pekedai runcit. Ini juga dijelaskan mengenai babak akhir di mana, kawan Kazman menelefon Kazman memberitahu dia dan Pak Man ( orang yang bertanggungjawab menguruskan rumah tersebut ) sudah menunggu Kazman selama tiga hari, tetapi Kazman tidak muncul-muncul. Ke alam manakah Kazman dan ahli keluarganya disesatkan oleh penunggu rumah tua itu?

Saya tidak dapat memberitahu pembaca secara jelas, jawapan akhir filem ini. Tontonilah Filem Congkak untuk mencari sendiri jawapannya.


Ulasan Filem Congkak
Filem ini sememangnya sebuah filem yang tidak sesuai ditonton oleh ibu mengandung, pesakit jantung dan kanak-kanak. Babak-babak seram dan menakutkan sering dipaparkan secara mengejut. Sekiranya anak-anak anda mudah mengalami mimpi ngeri, maka berhati-hatilah apabila membawa mereka menonton filem ini. Teknik menakutkan penonton di dalam filem seram ini masih menggunakan formula yang sama seperti filem Jangan Pandang Belakang.

Secara keseluruhannya, saya menyukai pengolahan bunyi di dalam filem Congkak. Kadangkala saya tergelak juga apabila merasakan pembuat filem cuba menakut-nakutkan penonton dengan bunyi-bunyi menyeramkan yang dirasakan agak keterlaluan. Namun saya percaya, elemen yang menghiburkan seperti ini perlu ada sekiranya matlamat pembuat filem Congkak adalah untuk menghiburkan penonton di panggung atau menerusi set teater di rumah. Pengorbanan wang kira-kira RM200,000 untuk menggunakan teknologi bunyi Dolby Digital Surround EX bagi menghidupkan filem ini adalah berbaloi. Saya juga sangat menyukai lagu latar filem Congkak dan pasti akan mencarinya untuk simpanan peribadi.

Teknik rakaman visual filem Congkak juga sesuai dengan genre filem seram. Gaya kamera semasa memfokuskan ke arah watak-watak utama sering dilihat seperti seekor binatang buas yang mengekori mangsanya. Teknik seperti ini berupaya menimbulkan kesan seram. Saya berpendapatan teknik ini mula popular menerusi kejayaan filem seram misteri kos rendah dari Barat, iaitu Blair Witch Project yang mendapat anugerah. Namun, berbeza dengan kaedah merakamkan terus daripada kamera tangan yang ringkas, filem ini menggunakan teknik merakamkan filem yang lebih kompleks untuk memanfaatkan kaedah yang lebih kurang sama.

Lokasi penggambaran filem ini juga digunakan dengan baik. Kubur-kubur lama yang berada di mana-mana, meningkatkan lagi logik seram di dalam filem ini. Lokasi filem ini ialah sebuah banglo di tepi tasik, yang berada di sebuah kawasan terpencil di negeri Perlis. Dikatakan sepanjang penggambaran di lokasi tersebut, terdapat dua pantang yang perlu dielakkan oleh para pelakon dan krew-krew rakaman filem iaitu tidak boleh makan kuih lapis dan daging ayam. Terdapat babak di ladang getah, di mana, Kazman dan anaknya, Lisa mengutip biji-biji getah. Mungkin ada penonton, terutamanya kanak-kanak belum pernah melihat pokok getah, dan babak di ladang getah ini memiliki nilai pendidikan kepada anak-anak.

Lakonan para pelakon di dalam filem ini juga didapati sangat berkesan. Dua pendatang cilik dalam dunia perfileman, Erin Malek, (nama sebenarnya Nur’Arina Binti Abd Malek) dan Erynne Erynna (nama sebenarnya Syazlynne Erynna Binti Abdullah) berjaya menjiwai watak masing-masing. Ahmad Idham juga ada muncul sebagai watak cameo di dalam filem ini, sebagai watak anak kepada wanita misteri yang ditemui di sebuah pondok rehat. Secara umumnya, filem Congkak ini lebih menonjolkan watak Lisa, Sufiah, Kazman dengan Opah. Watak Ely pula kelihatan agak dingin dan tidak mesra penonton. Namun, hal ini sesuai dengan perwatakan Ely sebagai seorang remaja yang tidak puas hati kerana dipaksa mengikut keluarganya bercuti di kawasan kampung yang terpencil

Lisa (lakonan Erynna) adalah seorang budak yang rapat dengan bapanya, Kazman manakala Ely (lakonan Arina) adalah seorang remaja yang suka memberontak dan lebih tertarik dengan kehidupan di bandar. Sufiah, lakonan Nanu Baharudin adalah watak seorang ibu yang tegas dan sering mengambil berat mengenai hal-hal anaknya. Kazman pula lebih bersifat santai dan mengambil mudah dalam kebanyakan perkara. Kombinasi sifat-sifat peribadi watak-watak inilah yang dimanfaatkan oleh penulis skrip untuk mencetuskan konflik di dalam jalan cerita Congkak ini.

Ruminah Sidek wajar merangkul anugerah Pelakon Seram Malaysia. Watak-watak lakonannya, tidak kira gaya lakonan atau suara yang dilontarkannya berupaya menimbulkan kesan seram. Saya agak, lakonan Ruminah Sidek mungkin dapat memancing penerbit-penerbit filem luar negara suatu hari nanti, atau tanpa disedari, Ruminah Sidek sudah pun memiliki peminat-peminatnya yang tersendiri di luar negara?

Secara keseluruhannya para pelakon utama di dalam filem Congkak memainkan watak masing-masing dengan baik. Watak perempuan tua misteri yang menunggu di tepi jalan berjaya secara visual tetapi dialognya kelihatan agak kurang menjadi, seolah-olah sedang menghafal skrip.

Kesan khas yang digunakan di dalam filem ini juga agak memuaskan. Walaupun ada aksi-aksi yang saya rasa tidak ada keasliannya seperti menulis perkataan ‘Allah’ dan melontarnya ke arah Syaitan Nenek Tua atau Opah tidak begitu mesra dengan budaya perbomohan Melayu tetapi lebih mirip dengan teknik perbomohan di dalam filem-filem Cina. Dari segi solekan hantu, keseraman itu dapat dilihat. Namun, sekiranya filem ini ditayangkan dengan menggunakan pancaran Gamma yang lebih tinggi, pasti akan terpapar sedikit kecacatan yang berkaitan dengan solekan. Terdapat bahagian leher Opah yang tidak disolek sepenuhnya terdedah pada penglihatan penonton di panggung semasa Opah sedang beraksi.

Filem Congkak memiliki bilangan pelakon yang agak terhad. Watak-watak pembantu sangat kurang. Fokus utama adalah terhadap ahli-ahli keluarga Kazman, Pak Tua dan Opah. Ini menjadikan filem Congkak kurang meriah apabila dibandingkan dengan filem Jangan Pandang Belakang. Namun, filem Congkak memiliki kekuatannya yang tersendiri. Berbeza dengan filem Jangan Pandang Belakang yang lebih menampilkan kisah-kisah yang berlaku di kalangan orang dewasa, filem Congkak lebih dekat dengan kanak-kanak dan remaja. Watak Lisa banyak ditonjolkan di dalam filem ini. Dari segi kesesuaian penonton, filem Congkak boleh dikatakan sebagai filem seram keluarga. Ini jelas dilihat menerusi babak-babak yang memperlihatkan hubungan kekeluargaan. Sebuah keluarga dari bandar yang berkunjung ke sebuah kawasan terpencil, untuk bercuti tetapi pada akhirnya ditimpa pelbagai musibah.


Teori Gangguan Makhluk Halus Di Dalam Filem Congkak
Menerusi filem Congkak ini juga, penonton akan didedahkan secara dialog mengenai bagaimana gangguan makhluk halus boleh berlaku. Berdasarkan kefahaman saya selepas mendengar kata-kata seorang bomoh di dalam filem Congkak ini, apabila seorang anak Adam itu bermain-main pada waktu senja, mereka kemungkinan akan berlanggar secara ghaib dengan makhluk-makhluk halus. Makhluk-makhluk halus ini berkemungkinan besar akan terperangkap di dalam tubuh anak Adam itu dan keadaan inilah yang menyebabkan anak Adam itu didapati meracau-racau.

Di dalam filem Congkak, penonton akan melihat, watak Ely (lakonan Nur’Arina) meracau-racau mahu pulang ke tempat asalnya. Di dalam kes ini, berdasarkan pemerhatian saya, kekuatan makhluk halus itu melampaui kudrat anak gadis bernama Ely dan menyebabkan makhluk halus itu dapat menguasai jasad Ely. Namun, makhluk halus itu sebenarnya cuma terperangkap di dalam badan Ely, lalu meronta-ronta minta dilepaskan. Dengan menggunakan kaedah paranormal, bomoh tersebut berjaya mengeluarkan makhluk halus itu dari tubuh Ely.

Penggunaan ayat-ayat Al-Quran menguatkan lagi jalan cerita Congkak. Watak-watak di dalam filem Congkak digambarkan tidak kuat dari aspek keimanan. Watak utama yang tidak memakai tudung dan gaya pemakaian yang lebih bersifat moden dan kebaratan, tidak ada aksi-aksi menunaikan solat melainkan perkataan ‘senja’ yang digantikan dengan perkataan ‘maghrib’. Makhluk halus lebih mudah menganggu dan merasuk manusia apabila manusia itu lemah imannya. Ini juga diperlihatkan secara ironi menerusi watak Kazman yang tergagap-gagap membaca selawat Nabi apabila dipinta oleh Pak Tua. Ini adalah antara aspek moral yang digunakan di dalam filem Congkak. Jika tidak kuat iman, maka benteng jiwa manusia akan mudah dirobohkan dan jasad manusia akan terdedah terhadap serangan syaitan.


Pasaran Luas Untuk Filem Bergenre Seram
Filem Congkak telah menjadi satu karya penting dalam sejarah industri perfileman negara apabila berjaya mencipta rekod bilangan tayangan pembukaan terbanyak apabila ditayangkan secara serentak di 70 buah pawagan seawal 17 April 2008. Filem ini juga telah menerima tempahan daripada empat buah negara asing seperti Singapura, Indonesia, Thailand dan Filipina.

Filem Congkak merupakan satu lagi motivasi buat pembuat filem Malaysia bahawa terdapat banyak kisah sejarah dan budaya masyarakat Malaysia yang boleh diangkat hingga ke luar negara. Dengan adanya ilmu pengetahuan yang luas, kesungguhan dan kajian yang mendalam, Malaysia mampu membudayakan bangsa sendiri hingga ke luar negara.


Kesimpulan:
Kesimpulannya, pembuat filem Congkak telah berjaya menerapkan unsur kebudayaan tempatan, moral dan keagamaan, menerusi filem ini. Filem ini juga menonjolkan perancangan teliti dari aspek pembuatan dan penerbitan filem apabila visi-visi pemasaran filem dilibatkan dalam perancangan, lebih awal sebelum filem ini dibuat. Filem Congkak merupakan filem seram untuk tontonan keluarga yang mampu menghiburkan para penonton. Selamat menonton filem Congkak.


FAKTA FILEM CONGKAK
Tarikh Tayang:
17 April 2008

Pengulas Filem: Amiene Rev

Pengarah Filem:
Ahmad Idham


Skrip:
Cerita oleh Pierre Andre
Lakon layar oleh Ahmad Idham

Para Pelakon:
Nanu sebagai Sufiah (ibu)
Riezman Khuzaimi sebagai Kazman (ayah)
M.Rajoli sebagai Pak Tua (bomoh)
Nur’Arina sebagai Ely (kakak)
Erynne Erynna sebagai Lisa (adik)
Ruminah Sidek sebagai Opah (puaka)

Krew:
Sinematografi oleh Abang (Indra Che Muda)
Pembantu Jurukamera: Naindra Anuar
Pengarah Seni: Ahmad Rusli
Pengurus Produksi: Mokharul Shamsul

Penerbit:
David Teo


Hakcipta Ulasan Filem Congkak Oleh Amiene Rev (C) 2008