BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Mac 22, 2009

Tips Untuk Pemain Baru Travian Online - Belajar Tentang Diplomasi dan Politik Sebenar

Tips Untuk Pemain Baru Travian Online
Belajar Tentang Diplomasi dan Politik Sebenar

Penulis: Amiene Rev (C) 2009

Dunia Politik Travian VS Dunia Politik Malaysia - Permainan Travian sebagai satu cara untuk merancang strategi bagi menghadapi situasi politik dunia nyata
Seimbas lalu, saya mengingati peristiwa perhimpunan GMP menghantar memorandum kepada baginda sultan tempoh hari umpama salah satu babak dalam Travian. Konsep permainan Travian yang mirip dunia politik sebenar menjadikan Travian begitu popular di kalangan golongan korporat dan profesional. Jangan terkejut jika anda dapati ada pemain-pemain Travian terdiri daripada mereka yang memiliki kedudukan atau jawatan yang penting dalam pelbagai sektor ekonomi dan industri di dunia nyata.
Dapatkan maklumat lanjut tentang permainan browser online Travian dengan klik di sini.

BERITA 20 Mac 2009: Speed Server Travian Malaysia Kini Dibuka - 3X Speed

Speed Server Travian Malaysia telah pun bermula pada hari Jumaat bersamaan 20 Mac 2009 jam 00.01. Speed Server Travian memiliki kelajuan masa tiga kali ganda berbanding server Travian biasa. Dalam erti kata lain, segala aktiviti, produktiviti dan pembangunan akan berjalan tiga kali ganda lebih pantas. Bagi pemain yang suka bermain Travian secara pantas, Speed Server Travian Malaysia adalah pilihan anda. Dapatkan maklumat lanjut tentang permainan browser online Travian secara klik di sini.

Apa yang anda perlu tahu mengenai permainan Travian? Persamaan Travian dengan MySpace, Facebook dan Friendster Dalam Mempengaruhi Dunia Politik Semasa

Apabila anda mendaftar di Travian, anda akan mendapat satu akaun atau profil untuk memperkenalkan diri anda. Anda boleh berkenalan atau berperang atau berdagang. Ada pemain yang serius dan ada pemain yang tidak serius dalam permainan Travian. Permainan yang serius akan melibatkan diri dalam sebarang aktiviti atau isu semasa yang berlaku dalam Travian. Pemain yang tidak serius sekadar bermain untuk menemui rakan-rakan kenalan siber yang baru.

Dapatkan maklumat lanjut tentang permainan browser online Travian secara klik di sini.

Sesiapa yang mahu menceburi bidang politik dan ekonomi patut mencuba permainan Travian ini. Seperti dunia politik sebenar, anda sendiri yang mengawal manusia-manusia sebenar (dari serata dunia termasuk Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei).

Permainan Travian berlandaskan teori politik, perdagangan, peperangan, organisasi dan diplomasi dalam masa nyata. Kesetiaan, kerjasama dan kebijaksanaan merupakan tiga perkara penting dalam permainan Travian. Kebanyakan pemain yang kesunyian kini mendapat sahabat menerusi permainan Travian. Ini adalah soal kepercayaan antara pemain.

Namun elemen-elemen bekerjasama dan berpasukan dalam organisasi serta kemahiran untuk memimpin berpuluh-puluh ke beratus-ratus pemain dalam Travian merupakan perkara yang paling penting untuk diterjemahkan ke dunia nyata.


Tips Untuk Pemain Baru Dalam Permainan Browser - Travian Online

Anda pemain baru dalam Travian, anda diberi masa beberapa hari 'perlindungan pemain baru' untuk mengelakkan diri anda daripada diserang pemain lain. Dalam tempoh ini, anda perlu menguatkan beberapa bangunan penting seperti bangunan utama, gua dan tembok. Bangunan utama untuk mempercepatkan proses pembinaan bangunan-bangunan lain. Gua untuk menyembunyikan sumber-sumber di kampung anda daripada ditemui dan dirampas oleh perompak-perompak. Tembok pula adalah untuk menguatkan pertahanan kampung anda daripada mudah diserang oleh pihak musuh.

Dapatkan maklumat lanjut tentang permainan browser online Travian secara klik di sini.

Panduan Untuk Mengelakkan Serangan Berterusan Daripada Pihak Penyerang - Avoid Being Farm

Di bawah ini ada dibincangkan beberapa strategi untuk para pemain baru Travian online untuk mengelakkan diri daripada menjadi sasaran penyerang-penyerang. Pemain-pemain dalam Travian memiliki pelbagai sifat seperti di dunia nyata juga. Ada yang suka berperang, ada yang suka berdamai, ada yang mahu menjadi ketua, dan ada yang lebih suka menjadi pengikut. Ada pula yang suka bertindak secara sendirian, dan ada juga yang suka bergerak secara berkumpulan. Ada yang jujur dan ada pula yang mempunyai niat terselindung. Ada yang bijak dan ada yang tidak matang. Ada yang taksub dan ada juga yang bijak mengawal emosi.

Kepentingan Diplomasi Dalam Permainan Travian Online
Permainan Travian menuntut kesabaran dan kebijaksanaan. Jika anda seorang yang suka mengutuk, memaki hamun atau melakukan provokasi kepada pihak musuh, anda berkemungkinan akan terus menjadi mangsa serangan.

Pihak menyerang biasanya akan menghormati anda jika anda menunjukkan rasa hormat anda kepada pihak penyerang. Mereka akan berhenti menyerang anda apabila anda meminta supaya dihentikan segala bentuk serangan ke atas kampung anda.

Kesilapan besar pemain kecil ialah melakukan provokasi kepada penyerang seperti menghantar mesej-mesej yang menyakitkan hati; menyindir, menghina, memaki hamun, menghasut atau mencabar penyerang.

Akibatnya kampung pemain baru itu ditarbil sehingga menjadi padang jarak padang tekukur. Dalam kes yang lebih teruk, pemain penyerang akan menghubungi pihak Multihunter untuk menghukum pemain baru yang bersikap kurang ajar itu.

Begitu juga dengan penggunaan simbol-simbol emosi atau emotikon yang biasa digunakan dalam SMS. Penyalahgunaan simbol-simbol ini semasa menghantar InGame Message atau IGM akan menyebabkan anda diserang. Pihak penyerang mungkin menganggap anda sebagai seorang yang menjengkelkan dan perlu diserang sehingga anda meninggalkan dunia Travian.

Dapatkan maklumat lanjut tentang permainan browser online Travian secara klik di sini.

Persekutuan Besar atau Persekutuan Kecil?
Salah satu cara yang biasa digunakan oleh pemain-pemain baru untuk kekal selamat dalam permainan Travian ialah mencari dan menyertai persekutuan yang ada di dalam Travian untuk berlindung. Persekutuan ini adalah satu persatuan atau kelab yang dianggotai oleh berpuluh-puluh orang pemain yang bergabung tenaga untuk saling bantu-membantu. Seperti struktur parti politik, atau persatuan, akan ada pemain yang dilantik sebagai ketua, penolong ketua, utusan, raja, menteri-menteri, presiden, Perdana Menteri, Agung, Maharaja, Kage, panglima, Caesar, VIP, bendahari, laksamana, leftenan dan sebagainya.

Persekutuan besar atau kecil bukanlah satu perkara penting dalam Travian. Ramai pemain menganggap dengan menyertai persekutuan besar yang dianggotai oleh pemain-pemain senior akan membantu menyelamatkan diri mereka. Ini silap. Persekutuan besar selalunya berperang dan oleh itu mereka akan mencari dan menerima pemain-pemain yang memiliki populasi yang tinggi atau bilangan kampung yang banyak juga. Ini kerana jika mereka menerima pemain baru, pemain baru itu berkemungkinan besar akan menjadi sasaran pertama pihak musuh apabila mereka berperang dengan persekutuan lain.

Pemain baru dinasihatkan mencari persekutuan baru yang kecil dan dipimpin oleh pemain yang bijaksana. Anda boleh mengenali pemimpin yang bijaksana dengan berbual-bual menerusi InGame Message atau IGM. Perhatikan cara mereka menjawab soalan-soalan anda. Jawapan mereka akan menentukan sama ada mereka ini pemimpin yang baik dan berkomitmen atau tidak matang.

Pemimpin persekutuan baru yang bijak akan mampu menaikkan kedudukan persekutuan dalam masa yang singkat. Kemudian pemimpin persekutuan baru ini akan cuba menggabungkan persekutuan mereka ini dengan mana-mana persekutuan besar yang sedia ada sebagai konfederasi atau sokongan (wing). Dengan cara ini secara automatik ahli-ahli dalam persekutuan mereka akan berada dalam keadaan yang lebih selesa.

Oleh itu jangan berputus asa jika anda tidak dapat masuk ke mana-mana persekutuan besar, kerana apa yang penting dalam permainan Travian ialah anda berusaha mencari pemimpin atau tokoh-tokoh pemain yang boleh membimbing anda dan rakan-rakan seperjuangan anda ke tahap yang lebih tinggi.

Kaedah pentadbiran dalam Travian terpulanglah kepada ketua pemain. Ada persekutuan yang keras dan tegas dalam perlaksanaan undang-undangnya. Ada persekutuan yang rapuh dan tidak jelas matlamatnya. Ada persekutuan yang suka merompak dan menggalakkan ahli-ahlinya merompak. Ada persekutuan yang suka menggunakan kaedah perdagangan dan menggalakkan ahli-ahlinya berdagang. Ada persekutuan yang langsung tidak peduli apa yang berlaku dalam dunia Travian, dan mereka sekadar bermain untuk menghilangkan kesunyian dengan mencari teman-teman baru seperti juga mereka bermain di Friendster, MySpace, Facebook dan sebagainya.

Permainan Travian ini juga akan menyedarkan anda tentang betapa pentingnya mencari dan menyokong pemimpin yang adil dan saksama. Ada pemain yang gila kuasa, ada pemain yang jujur dan ikhlas memimpin pengikut-pengikutnya dan ada juga pemain yang menjadi pemimpin kerana mahu menjaga kepentingan diri.

Sekiranya anda pemain baru, anda perlu kenal situasi anda sebagai pemain. Adakah anda pemain baru yang aktif atau kurang aktif bermain. Jika anda pemain baru yang aktif, anda boleh memohon untuk masuk ke mana-mana persekutuan yang aktif. Jika anda pemain yang kurang aktif, anda perlu mencari persekutuan yang kurang aktif atau kurang tegas. Ini kerana persekutuan yang aktif selalunya akan menghukum anda sekiranya anda tidak aktif. Bagi mereka, anda umpama pekerja yang pemalas yang bekerja di sebuah syarikat yang aktif dan produktif. Mereka tidak mahu pekerja yang malas dan mereka akan membuang anda dari persekutuan apabila didapati anda jarang-jarang online.

Lebih teruk, apabila pihak persekutuan akan mula berasa curiga dengan anda dan menganggap anda sebagai perisik yang dihantar oleh persekutuan lain.

Dapatkan maklumat lanjut tentang permainan browser online Travian secara klik di sini.

Sitter - Penjaga Akaun
Tidak semua orang boleh berada di depan komputer atau laptop untuk mengawal keadaan di Travian. Anda digalakkan mencari pemain atau individu yang boleh dipercayai untuk menjaga akaun anda semasa anda tidak ada di depan komputer. Sitter atau penjaga akaun ini merupakan kaedah paling berkesan untuk menangani masalah pemain tidak aktif.

Sitter atau penjaga akaun ini bertanggungjawab memastikan sumber-sumber di kampung anda tidak melimpah keluar dari gudang atau jelapang. Jika ada peluang untuk membangunkan bangunan baru atau meningkatkan keupayaan senjata atau perisai, maka gunakanlah sumber tersebut seberapa segera.

Berbeza dengan permainan online yang lain, Travian tidak memerlukan anda berada di depan komputer sepanjang masa. Permainan ini seperti kita membuka e-mel atau laman web sosial yang lain seperti Friendster, Facebook dan sebagainya.

Jika anda biasa bermain permainan seperti Football Manager, anda tentu tahu bagaimana permainan Travian ini berfungsi. Permainan ini menguji kemahiran menguruskan sesuatu masalah secara realiti.

Kesabaran, pengurusan emosi yang cemerlang dan personaliti yang baik akan menjamin anda untuk menjadi seorang yang sangat popular dalam dunia Travian. Jadi apa bezanya dunia politik di dalam Travian dengan dunia politik yang sebenar.

Berminat untuk mencabar diri anda bermain Travian? Klik di sini.