BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Mac 29, 2009

Akademi Fantasia 7 - Isma AF7 dan Hafiz AF7 peserta pilihan Amiene Rev

Akademi Fantasia 7 sudah bermula. Kata kunci temanya ialah "Transformasi." Jika diperhatikan pada dua-tiga konsert Akademi Fantasia Ke7 setakat ini, saya memang bersetuju untuk mengatakan bahawa transformasi memang sedang berlaku dalam Akademi Fantasia Ke-7.

Pertama dari segi pentas. Pentasnya nampak lebih hebat dan akan berubah dari semasa ke semasa. Selain itu terdapat juga ruang khas untuk membolehkan para peserta duduk dengan jarak yang lebih dekat dengan para hadirin dan sebaliknya. Kedua, tidak ada format atau tentatif program yang biasa seperti dalam Akademi Fantasia yang sebelum-sebelumnya. Tidak ada tarian penutup. Ketiga, dari segi pakaian atau kostum pelajar. Tidak ada kostum yang melampau-lampau seperti dahulu. Kebanyakan peserta memakai kostum yang ringkas tetapi mantap. Keempat, peserta-peserta Akademi Fantasia kali ini rata-rata kelihatan berani berdepan dengan para hadirin. Mereka yakin dan penuh dengan semangat. Kelima, sejarah sekali lagi terukir dalam dunia Akademi Fantasia apabila pengetua Akademi Fantasia 7 kali ini ialah seorang wanita yang memiliki prestij yang sangat tinggi dalam dunia seni, iaitu Dato' Tiara Jacquelina. Dato' Tiara Jacquelina juga nampaknya seorang yang mesra pelajar. Impaksnya tentu ada terhadap para peserta Akademi Fantasia 7 apabila seorang pengetua sentiasa berkomunikasi dengan cara yang lebih dekat dengan para peserta.

Oleh sebab saya jarang dapat menonton rancangan realiti Akademi Fantasia 7 ini secara langsung, maka saya pun tidak membuka topik-topik ulasan Akademi Fantasia 7.

Tiba-tiba ada pembaca Blog Duke Amiene Rev bertanya, "En. Duke tak nak ulas AF7 ke?"


Kemudian dua tiga minggu selepas itu, datang lagi e-mel dan komen, "Sir Amiene, bila nak ulas Akademi Fantasia 7? Dah mula dah ni."

"Amiene Rev tak nak komen pelajar AF ke? Nak tengok la macam mana opinion Amiene Rev pasal pelajar AF ni."

"Saya harap blog Duke Amiene Rev ni ada ulasan Akademi Fantasi Ke-7. Hari tu dah ada komen pasal Raja Lawak, sekarang ni musim Akademi Fantasia."

Dan komen, e-mel yang bertanyakan hal ini makin lama, makin bertambah. Maka...

Baiklah. Ini jawapan saya. Buat masa ni masih ada belasan pelajar Akademi Fantasia yang sedang bertanding, dan boleh dikatakan hampir semuanya bagus dan cemerlang. Sebenarnya saya jarang tonton Akademi Fantasia ni. Kalau saya tengok pun yang ulangan sahaja. Akademi Fantasia Ke-7 ni pada pandangan saya memang lain dari yang lain. Memang nampak sungguh bergaya, dan kostum yang dipakai oleh para peserta pun kelihatan direka secara profesional. Rekaan-rekaan bajunya ringkas dan para pemakainya tampak hebak.

Malam tadi pun saya sempat tengok empat atau lima peserta terakhir, antaranya yang saya ingat ialah Isma AF7 dan Hafiz AF7. Memang hebat. Tengah hari tadi saya sempat tengok yang depan-depan tapi belum tengok persembahan daripada kesemua peserta. Jadi, sebab tu saya pun belum buka topik mengenai Akademi Fantasia Ke-7 ini.

Kalau berdasarkan prestasi-prestasi peserta Akademi Fantasia Ke-7 pada minggu ke-2 dan minggu pertama, saya ada beberapa peserta pilihan.

Isma AF7 - Salah satu daripada dua peserta pilihan utama saya. Saya suka Isma AF7 sebab dia nampak matang, tidak terlalu menonjolkan diri, bercakap bila perlu dan bijak dalam menyampaikan persembahan. Isma AF7 nampak profesional, beliau tidak seperti peserta-peserta sebelum ini yang bila masuk ke AF7, terus makin lama makin malap dilanda kemurungan. Bagi saya, Isma AF7 dapat menjadikan Akademi Fantasia seperti rumahnya sendiri, dia basuh pinggan sambil menyanyi, berlatih dan menuntut ilmu. Saya suka semangat Isma AF7.

Hafiz AF7 - Salah satu daripada dua peserta pilihan utama saya. Keistimewaan Hafiz AF7 bukan sekadar pada rambutnya, tetapi cara dia menyampaikan sesebuah lagu, mimik mukanya yang bersemangat dan merendah diri, serta keyakinannya terhadap persembahannya. Apabila dia mula menyanyi, dia akan membawa lagu itu tanpa ada rasa terpaksa.

Selain itu Claudia AF7, Zizi AF7 dan Aril AF7 juga merupakan antara peserta pilihan kedua saya. Claudia mempunyai potensi untuk meningkat naik. Zizi dengan kelebihan suara 'rock' dan Aril yang memiliki semangat untuk tidak mudah kalah selain kelihatan selesa dan seronok dengan kehidupan di Akademi Fantasia.

Peserta-peserta yang lain pun memang bagus-bagus. Pendek kata selain Isma dan Hafiz, saya susah hendak membuat pilihan yang mana lebih cemerlang. Kualiti peserta-peserta Akademi Fantasia Ke-7 memang antara yang terbaik pernah dilihat.

Bagaimana pun ada beberapa faktor yang menyebabkan peserta-peserta Akademi Fantasia 7 yang tertentu tidak menjadi pilihan saya. Pertama, suka gosip dan bercakap kosong semasa di Akademi Fantasia. Tidak kira gosip yang baik atau gosip yang buruk, apabila seseorang peserta itu berada di akademi, maka dia perlu bersikap sebagai seorang pelajar. Yang paling saya kecewa, apabila saya melihat ada peserta-peserta yang duduk di depan kamera dalam Diari Akademi Fantasia dan menggosipkan peserta-peserta lain.

Adakah mereka lupa yang setiap perkataan mereka mengenai peserta-peserta lain itu akan didengar oleh para penonton di rumah? Kalau mereka hendak bercakap atau berbual-bual dengan kamera saya tak kisah. Sebab saya anggap itu satu cara untuk mereka meluahkan perasaan mereka, tetapi apabila mereka menggosip peserta-peserta lain di depan kamera, saya tak rasa itu benda yang menarik.

Saya lebih suka tengok peserta-peserta yang menghabiskan masa dengan berlatih, sama ada berlatih bersendirian atau berlatih dalam kumpulan, saling memberi semangat, saling melawak secara natural ketika waktu rehat atau bukan dalam masa latihan (masa latihan untuk berlatih dan bukan untuk suka-suka, gosip, berborak dan sebagainya).

Saya juga suka tengok peserta yang begitu tekun belajar, mencari jalan untuk menyelesaikan masalah yang mungkin timbul semasa persembahan mereka seperti masalah vokal, masalah penghayatan, masalah gerak tari dan sebagainya.

Peserta yang paling saya tidak suka ialah mereka yang suka bergosip, suka melawan atau memotong atau menyampuk cakap cikgu, suka mengacau kawan-kawan yang sedang tekun berlatih, suka bersedih atau memurungkan diri dan pemalas.

Rajin berlatih, kreatif, bergurau pada tempat yang sesuai, hormat cikgu, sentiasa positif dengan satu-satu tugasan yang diterima dan berusaha membuat persembahan terbaik di atas pentas merupakan ciri-ciri peserta pilihan saya.

Kalau ada peserta yang semasa di pentas bukan main bersungguh membuat persembahan tetapi semasa latihan dia ketawa, dia main-main dan lebih teruk malas berlatih, maka, biar pun sesedap mana pun vokal dan persembahannya, saya tetap rasa dia bukan pelajar Akademi Fantasia pilihan utama saya.

Jadi, begitulah ulasan saya untuk program realiti Akademi Fantasia 7. Kalau ada pembaca yang ingin lihat saya mengulas persembahan Akademi Fantasia ke-7 pada entri-entri yang akan datang, saya minta maaf sebab saya tidak dapat memberi jaminan. Ini kerana saya sekarang lebih fokus terhadap kerjaya saya.