BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Mac 26, 2009

Teori Evolusi Bahasa Ibunda - Bangsa Megris

Kata seorang saintis evolusi, manusia berasal daripada beruk. Maka, jika benar manusia berasal daripada beruk, maka bahasa ibunda manusia ialah bahasa beruk. Namun pendapat saintis itu ternyata salah dan berjaya dipatah-patahkan dengan pelbagai penemuan saintifik berasaskan Al-Quran.

Kata orang, bahasa ibunda ini ialah bahasa nenek moyang kita. Jika kita orang Melayu, maka bahasa ibunda kita ialah bahasa Melayu. Namun Melayu hari ini tidak lagi tulen seperti dulu. Ada Melayu kacukan dengan kaum atau bangsa lain. Ada Baba dan Nyonya. Ada kaum Serani. Ada juga Anak Mami.

Saya juga anak kacukan Melayu dan Eropah. Namun saya tetap sokong penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran Sains dan Matematik. Adakah pernyataan ini berbaur sentimen? Sama sekali tidak. Sebab saya rasa sejak saya belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris di universiti tempoh hari (sebelum saya bergelar graduan), saya terpaksa jadi orang putih. Saya berfikir dengan menggunakan bahasa orang putih. Kemudian saya menghadapi satu masalah yang besar. Saya cenderung berfikir dalam bahasa Inggeris.

Apabila saya fikir-fikirkan semula, barangkali pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris telah mengaktifkan domain-domain Inggeris dalam sel-sel otak saya. Saya kini semakin hampir menjadi orang Inggeris.

Orang kata, kalau kita cenderung bercakap bahasa Inggeris, maka kita juga akan menjadi orang Inggeris. Dalam erti kata lain, Melayu saya sudah hampir pupus. Tidak lama lagi saya akan jadi bukan Melayu. Nama saya pun sudah tukar. Bangsa saya pun sudah tukar. Cuma agama masih kekal.

Saya rasa saya makin mengarut. Orang putih sudah berjaya menjajah. Saya mahu berhenti menulis dan menenangkan diri, dan mencari identiti sebagai seorang Melayu. Haiya. Saya rasa negara kita ini patut ada bangsa baru yang dipanggil sebagai Megris.

Bangsa Megris ini ialah bangsa Melayu yang bercakap dan berfikir dalam bahasa Inggeris. Cantik juga nama bangsa Megris ni. Saya tidak tahu sama ada saya sedang menyindir atau sedang sakit hati atau sedang geli hati. Apa pun barangkali inilah yang dinamakan frustration. Oh, saya sudah bercakap dalam bahasa Inggeris.

Mungkin saya sedang berevolusi menjadi bangsa Megris. Bahasa Melayu yang bercakap dan berfikir dalam Bahasa Inggeris.

NOTA: Istilah bangsa Megris ialah ciptaan Amiene Rev yang merujuk kepada bangsa Melayu yang mempraktikkan amalan berfikir dan berinteraksi dengan menggunakan bahasa Inggeris. Oleh itu, anda tidak akan temui definisi perkataan ini di dalam kamus. Untuk melayari Kamus Bahasa Melayu atau Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka secara online sila klik di sini.