BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Mac 07, 2009

Amiene Rev Berbicara Tentang Kejadian Binatang dan Haiwan

Menyayangi Binatang Atau Menghargai Haiwan?
Penulis: Amiene Rev (C) 2009
Hari ini hari minggu. Saya rasa sungguh penat. Sejak akhir-akhir ini saya sibuk. Tiba-tiba saya teringatkan masa silam saya. Saya terlalu sibuk dengan tanggungjawab tetapi ini bukan alasan untuk tidak menulis novel. Oh, ya. Saya penat lagi. Saya kini berada di kampung halaman untuk satu bulan, barangkali. Kampung yang jauh dari ibu kota, jauh dari sinaran lampu neon dan kalimantang.

Semakin lama, semakin banyak cicak di rumah saya. Semalam, semasa hendak memandu kereta keluar dari perkarangan rumah untuk pergi sembahyang Jumaat, saya lihat seekor biawak sedang memanjat dinding dapur sebuah rumah tamu yang berada bersebelahan dengan rumah saya. Dinding rumah tamu itu diperbuat daripada bata-bata bersimen yang tidak dicat. Oleh itu biawak boleh memanjat hingga ke atap seperti cicak memanjat dinding. Tiba-tiba, "Bukk!!" Biawak itu jatuh ke tanah. Sepandai-pandai biawak memanjat, akhirnya jatuh ke tanah juga.

Saya mendapati setiap kali saya membuka tingkap bilik tidur saya, pelbagai jenis cicak hutan akan berkerumun di kaca tingkap bilik tidur saya. Cicak-cicak ini bertindak sebagai kastam, mengawasi nyamuk pendatang tanpa izin yang mahu masuk ke bilik tidur saya. Di luar sana, hutan tebal seperti biasa dengan rimbunan pepohon keladi gergasi selebar hampir dua meter.

Kenangan berbaring di atas timbunan salji di atas tanah masih kekal dalam ingatan. Saya tidak suka memakai sarung tangan tebal dan kasut salji yang basah. Namun, kesejukan udara di luar sana lebih berbahaya apabila tangan kita dalam keadaan basah. Jika kita menanggal sarung tangan yang dibasahi air atau salji sambil meredah kesejukan salji, tangan kita mungkin akan kebas. Oleh itu, walau seteruk mana saiz sarung tangan salji, wajib dipakai juga. Bayangkan betapa dinginnya percikan-percikan salji yang jatuh di atas kepala. Oleh itu pakailah penutup kepala. Ketika itu saya sedang berfikir, "Bagaimana penguin dan beruang kutub mampu berjalan di atas salji tanpa terasa sejuk membeku?"

Saya mendapat jawapannya apabila melihat ayam jantan di rumah saya meredah arang-arang yang masih berasap panas dengan selambanya tanpa berasa sakit. Rupa-rupanya tapak kaki ayam memiliki kulit yang sangat tebal. Oleh itu, tidak hairanlah kenapa burung-burung mampu bertenggek di atas kabel elektrik tanpa terkena renjatan elektrik. Sesungguhnya Tuhan Maha Berkuasa, diciptanya sifat fizikal kaki burung-burung pada zaman dahulu sehingga kini dengan penebat khas, kerana Tuhan sudah tahu, pada masa akan datang, manusia akan mencipta kabel elektrik.

Walaupun rumah saya dikelilingi hutan, tetap tidak kedengaran sebarang suara burung hantu. Cuma ada burung merak yang bunyinya kadangkala lebih menakutkan daripada burung hantu. Patutlah ada kaum-kaum tertentu yang menganggap burung merak sebagai hantu atau syaitan. Namun, lain pula ceritanya dengan burung hantu. Burung hantu kelihatan sungguh bijak sehingga burung merak selalu digambarkan sebagai unggas yang memakai cermin mata dengan rambut disikat belah tengah. Dahulu, saya masih ingat, burung hantu dibela di ladang-ladang kelapa sawit sebagai pemburu tikus-tikus yang merosakkan pokok-pokok kelapa sawit di ladang kelapa sawit. Haiwan-haiwan sebenarnya mempunyai banyak kegunaan. Jika kita rajin mengkaji mereka, mungkin kita akan mengetahui lebih banyak cara untuk memanfaatkan binatang-binatang. Sayangilah binatang.

Namun begitu, saya tetap tidak suka dengan nyamuk. Bagaimanakah caranya untuk menyayangi nyamuk? Nyamuk suka menghisap darah dan memberi penyakit kepada pelbagai hidupan. Apakah kegunaan nyamuk yang sebenarnya?

Adakah nyamuk langsung tidak ada kegunaan? Pada suatu ketika dahulu, nyamuk pernah mengajar Raja Namrud yang sangat ego itu supaya beradab dengan Nabi Ibrahim AS dengan masuk ke dalam rongga kepalanya dan menyerang otak Raja Namrud. Dalam erti kata lain, dalam catatan sejarah kita, nyamuk tetap menyumbang sesuatu yang baik untuk diingati.

Jadi adakah kita patut menyayangi binatang, atau menghargai binatang? Barangkali perkataan menghargai kewujudan binatang dan haiwan lebih tepat. Ya, jika kita menyayangi kambing dan lembu kita, tentu kita tidak sanggup menyembelih mereka. Namun begitu, jika kita menghargai binatang, maka barangkali kita tidak sanggup membiarkan kambing dan lembu yang kita pelihara untuk terus hidup makan dan tidur seumur hidup. Tentu kita menghargai daging, susu, kulit dan tenaga yang boleh dimanfaatkan daripada lembu dan kambing kita.

Kalau begitu, ada baiknya kita bersyukur dengan nikmat Tuhan kepada kita. Bukankah begitu?