BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Ogos 24, 2018

Ulasan Filem Down A Dark Hall (2018)


Down A Dark Hall bermula dengan kisah seorang gadis remaja yang panas baran dan menimbulkan banyak masalah di sekolahnya. Kemudian, datang seorang profesor menjemput pelajar tersebut berpindah ke sebuah sekolah swasta di Blackwood, dengan jaminan untuk mampu meningkatkan potensi para pelajarnya untuk menjadi seorang genius. Tanpa disedari, mereka semua adalah mangsa, tubuh badan mereka menjadi tumpangan bagi roh-roh tokoh-tokoh dalam pelbagai bidang yang berbeza untuk menyempurnakan karya dan hasil kerja mereka yang belum siap kerana semua tokoh tersebut meninggal dunia dalam usia yang masih muda.

Tidak seperti kebanyakan filem seram, filem ini bermula dengan drama dan kisah yang sangat biasa, tanpa unsur-unsur untuk membayangkan keseramannya. Boleh dikatakan ia satu genre baru dan boleh dikatakan tahun ini kita menyaksikan karyawan-karyawan Barat banyak bereksperimen untuk menayangkan filem genre baru. Filem genre baru yang diangkat dari novel-novel klasik.

Permulaan cerita boleh membuatkan seseorang itu tertidur dan tertanya-tanya adakah ini filem seram atau pun bukan, sehinggalah sedikit demi sedikit, watak-watak mula menemui sesuatu yang pelik dan kecurigaan mereka meningkat. Sampai ke satu tahap, bermula dari sekadar usikan atau ketakutan, ia bertukar menjadi pelik, jelik, tidak siuman dan akhirnya keganasan pun bermula.

Ia bukan tentang keseraman yang biasa penonton lihat, ia adalah keseraman tentang perubahan tingkah laku watak-watak, peningkatan bakat secara mendadak dan cara pengisahannya sekali-sekala ia mengingatkan saya tentang manga Junji Ito (doktor gigi yang bertukar profesion menjadi pelukis manga).

Filem ini menyampaikan mesej tentang anak-anak yang terbiar, tanpa didikan sempurna daripada ibu bapa, kemudian mereka membesar menjadi remaja memberontak dan hal ini disentuh dalam babak-babak akhir filem ini. Sentuhan akhir yang dramatik adalah penamat bagi kisah watak utama dalam filem ini yang saya jangka akan mengundang percampuran antara maklum balas positif dengan maklum balas negatif daripada para penonton.