BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Ogos 12, 2018

Ulasan Filem The Meg (2018)


Megalodon adalah haiwan prasejarah, mamalia laut yang sangat besar. Rahangnya sangat kuat sehingga mampu menggigit seekor ikan paus sehingga terputus dua. Dalam filem The Meg, haiwan raksasa ini mengganas selepas manusia menceroboh habitatnya. The Meg yang terkepung di dasar lautan dalamyang dipisahkan dengan lapisan sejuk, berjaya mencari jalan keluar selepas kapal selam ciptaan manusia sendiri yang menyebabkan lapisan itu bocor seketika.

Sedikit elemen Fast & Furious disuntik ke dalam babak-babak aksi dalam filem ini, perlumbaan antara Megalodon dengan manusia. Ramai orang suka menonton filem raksasa ganas. Barisan pelakon mahal yang membintangi filem ini menaikkan lagi daya tarikan filem The Meg ini.

Mesej yang disampaikan dalam filem ini adalah tentang manusia sebagai hidupan yang suka melakukan aktiviti teroka dan musnah (discovery and destroy). Berbaloikah manusia mencipta teknologi yang canggih untuk meneroka alam sekitar dan kemudian memusnahkannya kerana ancaman yang dihadapi selepas pertembungan dengan penghuni habitat tersebut?