BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Ogos 24, 2018

Ulasan Filem Crazy Rich Asians (2018)


Filem ini berdasarkan sebuah novel yang berjudul Crazy Rich Asians. Sebuah filem yang sangat baik bagi saya dan saya gembira dapat menonton filem ini di panggung premier dengan layanan kelas V.I.P. Ia tentang seorang gadis termuda yang menjadi pensyarah di sebuah universiti di New York yang tidak tahu bahawa teman lelakinya adalah anak kepada seorang hartawan yang sangat kaya di rantau Asia. Konflik cinta bermula apabila ibu kepada teman lelakinya mula masuk campur dalam hal-hal percintaan mereka atas dasar perbezaan latar Timur dan Barat. Orang Asia dan orang Barat dianggap mempunyai matlamat hidup yang berbeza dan ibu teman lelakinya bimbang faktor ini akan menjadi memusnah keluarga Young.

Filem komedi romantik yang sama genre dengan Coming To America yang pernah meletup pada tahun 1988 sehingga mempengaruhi beberapa penerbit filem di rantau Asia untuk menerbitkan filem yang lebih kurang sama ini memberi impaks yang sangat menyentuh hati para penonton.

Adakah watak-watak utamanya akan mempunyai penamat yang bahagia pada penghujung cerita atau tidak? Plotnya mungkin sama seperti kebanyakan filem cinta, tetapi seperti lagu cinta yang sanggup dimainkan berulang-ulang kali oleh pendengarnya, kekuatan filem ini terletak pada bagaimana watak-watak utamanya mampu menyentuh emosi penonton dengan lakonan mereka.

Mungkin di Malaysia, filem-filem cinta seperti Crazy Rich Asians ini terlalu biasa, tetapi di Barat, ia mungkin satu sentuhan yang sudah lama tidak diangkat. Siapa sangka, sesuatu yang begitu klise dengan karya penulis-penulis tempatan boleh mendapat tempat di peringkat antarabangsa. Keyakinan diri penerbit untuk menerbitkan filem sebegini membuahkan hasil.