BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Disember 16, 2007

DIA CINTA kita, Amiene Rev

Sejak akhir-akhir ini, dia tidak pernah cuba untuk mendekati kita. Kita tahu dia tidak menyayangi kita. Kita tahu dia tidak mencintai kita. Kita tahu siapa diri kita. Kita lepaskan dia pergi. Kita tidak mahu dia terus terikat dengan kita.

Setiap hari, kita menunggu dia datang kepada kita, sekadar bertanyakan sesuatu, tetapi dia tidak pernah datang. Kita tahu kita sedang kesunyian, dan kita tahu siapa teman sebenar kita ketika kita kesunyian, kesusahan, kesedihan.

Kita tahu kita tidak layak untuk dia. Kita tidak layak untuk membimbing dia. Kita tidak layak untuk memimpin dia. Kita tidak layak untuk menjadi sesuatu apa pun bagi dia. Kita bersendirian di sini. Kita berjuang seorang diri di sini. Cuma ada DIA.

Kita menunggu dia-dia pula. Dia-dia yang kita anggap sebagai anak kita, darah daging kita, saudara kita. Dia-dia semuanya tidak datang juga. Dia-dia juga sudah lupa akan kita. Setiap hari kita menjenguk dia-dia tetapi dia-dia seolah-olah tidak mengetahui kehadiran kita. Ada antara dia-dia yang datang menjenguk kita kembali tetapi dia-dia tidak pernah menegur kita lagi.

Dia-dia sudah tidak perlukan kita lagi. Kita sendirian. Kita susah, kita sedih, kita tanggung sendiri. Kita sudah dia tinggalkan.

Dia-dia tidak akan ambil tahu semua ini. Dia-dia tidak akan baca semua ini. Dia-dia sudah lupa akan kita. Dia juga sudah lupa akan kita...

tetapi...

DIA tidak lupa akan kita. DIA sentiasa ingat kita. DIA sedang menguji kita. DIA sedang menguji Amiene Rev. DIA menyayangi Amiene Rev. DIA sentiasa memaafkan kesilapan Amiene Rev. DIA sentiasa memberi peluang kepada Amiene Rev. DIA sayang orang lain juga. DIA makin sayang kepada Amiene Rev kalau Amiene Rev sentiasa ingat akan DIA. DIA satu-satunya tempat kita mengadu. DIA satu-satunya tempat kita berserah. DIA satu-satunya penakluk hati kita.

Dulu kita cintai dia. Dia sekarang sudah lupa kita. Dulu kita sayangi dia-dia. Sekarang dia-dia juga sudah tinggalkan kita...

tapi jika dulu kita cintai DIA,
tapi jika dulu kita tidak cintai DIA,
tapi jika dulu Amiene Rev cintai DIA,
tapi jika dulu Amiene Rev tidak cintai DIA,

DIA tetap beri CINTA DIA kepada kita,
SAYANG DIA kepada kita,
CINTA DIA kepada kita Amiene Rev
SAYANG DIA kepada Amiene Rev

Sebab DIA sentiasa sayang kepada kita, Amiene Rev.
Dia tidak kekal, dia-dia juga tidak kekal.


Catatan terakhir Amiene Rev untuk kita, sebelum mengorak langkah, menjadi novelis terunggul di dunia. 3.41 pagi, Sabtu, 16 Disember 2007.

Dan ketahuilah, tidak ada satu pun kekal, selain ilmu yang berguna dan amal yang ikhlas dari hati yang beriman, yang takut dan tunduk kepada DIA.