BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Disember 26, 2007

Adat Kita Budaya Kita Kebanggaan Kita: Melayu VS Jepun

Orang Melayu terkenal dengan sifat rajinnya, sifat kedamaiannya, sifat hormat menghormatinya, sifat pemaafnya dan sopan santunnya. Orang Jepun yang menjunjung adat, budaya dan bahasanya. Orang Jepun sanggup mengorbankan cita-cita dan masa depan demi menjunjung bahasa ibundanya. Orang Jepun tidak gopoh mengejar kemajuan mengikut gaya Barat, biarpun ketika itu, Barat sudah berkembang pesat. Orang Jepun bersusah payah membawa balik ilmu dari Barat supaya ilmu-ilmu tersebut dapat diajar dalam Bahasa Jepun. Sekelip mata sahaja, kerana berkat mengingati asal usul mereka, Orang Jepun mengatasi Barat, dan kini merupakan salah satu negara termoden di dunia.

Mengenangkan semangat orang Jepun, air mata saya seakan-akan mahu menitis, terharu dengan kesungguhan mereka, pengorbanan mereka demi bahasa mereka. Tidak pula mereka membelakangi bahasa mereka dalam hal-hal berkaitan masa depan dan kemajuan. Tidak malu jika saya bermenantukan orang Jepun.

Namun Orang Jepun juga tahu menghormati bahasa lain. Mereka menghargai penggunaan bahasa lain tanpa menjejaskan Bahasa Jepun. Penggunaan bahasa asing dari Barat dan Eropah diselitkan secara terhormat. Menerusi manga dan anime, terdapat istilah-istilah bahasa asing yang mewakili sesuatu objek atau definisi. Ini satu penghormatan.

Maaf, saya bukan menulis karangan untuk peperiksaan. Hari ini saya tertarik untuk mengulas mengenai budaya Orang Melayu. Saya cetuskan satu situasi:

"Wajarkah seorang ibu atau bapa saudara diarahkan berkunjung ke rumah anak saudara, sedangkan anak saudara pula tidak pula pernah menjejakkan kaki ke rumah ibu atau bapa saudara?"

Sungguh mengejutkan dunia hari ini apabila anak saudara dianggap lebih terhormat berbanding ibu atau bapa saudara. Juga dalam kes:

"Wajarkah seorang guru diminta mengunjungi anak murid yang telah berjaya, sedangkan anak murid itu sendiri tidak pernah lagi mengambil tahu hal gurunya yang pernah berjasa?"

Begitu juga dengan kes mangsa banjir yang sudah dibantu dengan makanan dan minuman, tetapi mereka tanpa segan silu meminta makanan yang lebih enak sehingga pihak kebajikan banjir terpaksa menghabis minyak kenderaan membeli barang-barang makanan yang tak kalau tak dibeli pun tak mengapa. Satu perkara yang mungkin kedengaran agak kelakar tetapi betul-betul berlaku di suatu tempat di Pantai Timur.

Satu perkara lagi, dahulu telah datang sekumpulan anak muda memberi pendidikan percuma kepada anak-anak di sebuah kawasan perumahan tempatan. Kemudian pada musim yang seterusnya, ada seorang dua ibu bapa dengan riak muka angkuh bertanya bila lagi mahu mengadakan pendidikan percuma untuk anak-anak mereka seolah-olah anak-anak muda ini, seolah-olah anak-anak muda itu adalah pekerja mereka pula. Mereka lupa bahawa anak-anak muda itu semuanya melakukan kerja-kerja ini secara sukarela tanpa arahan sesiapa, tetapi mereka menganggap anak-anak muda ini melakukan kerja-kerja tersebut kerana dipaksa.