BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Disember 22, 2007

Akan Kucari Penawar Bagi Racun Ini - Jika Tidak Kutemui, Maka Biar Kucipta Vaksinnya

PENTING: Terutama, kepada adik-adik yang ada menghantar puji-pujian kepada saya, harap jangan berkecil hati dengan penggunaan perkataan racun dan godaan di dalam entri ini. Saya menulis sedemikian rupa, sebagai memberi peringatan kepada diri saya supaya jangan mudah tenggelam dengan puji-pujian, jangan berhenti memajukan diri dalam bidang penulisan. Sesungguhnya masih banyak perkara yang perlu saya pelajari. Masih banyak perkara yang perlu saya terokai. Ilham dan idea itu datangnya daripada Tuhan yang satu.

"Kiranya anda mengirimkan racun dan bisa (puji-pujian) kepada saya, jangan lupa kirimkan penawarnya sekali (ulasan/kritikan yang membina dan dapat meningkatkan hasil penulisan saya)" - Amiene Rev, 1.49 pagi, 22 Disember 2007.

Baru-baru ini, jiwa saya mula makin serius dengan bidang penulisan. Ketika itu juga ujian (godaan) datang kepada saya. Ujian ini berbentuk racun (puji-pujian). Racun ini bukan untuk Tuhan, tetapi untuk manusia (hamba-Nya).

Telah datang beberapa anak muda (saya juga masih muda mentah), mereka membaca karya-karya penulisan saya, catatan saya, dan kemudian menggoda saya supaya menjadi pendeta, memberi tunjuk ajar dalam penulisan sastera. Lalu saya katakan, saya masih mentah, tidak memiliki tiket untuk bergelar guru, biarpun karya saya pernah disiarkan di dalam majalah, ketika usia saya masih belasan tahun.

Anak-anak muda ini mengirimkan pelbagai jenis racun:

  1. Racun tokoh terkenal - mengatakan karya-karya saya sudah seperti tokoh terkenal
  2. Racun legenda - mengatakan karya-karya saya sudah seperti karya sasterawan lagenda (Shakespear dan lain-lain).
  3. Racun perindu - mengatakan karya-karya saya sedap dibaca
  4. Racun-racun yang belum dikenalpasti
Anak-anak muda ini kemudian datang kepada saya untuk berguru kepada saya. Mereka memberi kepercayaan kepada saya, lalu mengirimkan karya-karya mereka kepada saya untuk diulas. Saya memasang niat, sekiranya saya menolak permintaan mereka, maka saya telah mengecilkan hati mereka, tidak berusaha membantu memperkasakan sastera, tidak mendorong mereka supaya meminati penulisan dan beberapa perkara yang tidak enak lagi.

Lalu, saya memutuskan, untuk meningkatkan lagi ilmu saya dalam bidang-bidang seperti ini. Kepada adik-adik yang belum mendapat balasan dari saya, jangan pula berkecil hati. Sejak akhir-akhir ini saya sangat sibuk mendalami ilmu penulisan, demi adik-adik semua, yang yakin dengan kebolehan saya.

Saya akan berusaha untuk memastikan karya-karya saya dalam bentuk puisi melakarkan dakwat dalam media-media tempatan. Ketika karya-karya saya mula diterima media (yang saya yakini, diusahakan oleh pakar dan ahli dalam bidang puisi), ketika itu saya pasti akan memenuhi permintaan adik-adik semua, memberi tunjuk ajar dalam bidang penulisan puisi.

Adik-adik sekalian, maafkan saya. Saya pada masa ini, belum layak untuk menjadi guru buat adik-adik. Saya belum mencapai tahap seperti yang telah adik bayangkan. Belum lagi ada pengalaman yang cukup dalam untuk terus merencanakan hasil karya adik-adik dalam bentuk ulasan dan tunjuk ajar. Sekiranya saya memberi tunjuk ajar juga, saya tidak jamin apa yang saya ajar itu dapat membantu adik-adik meniti di jambatan yang betul. Mungkin adik-adik akan terpijak papan reput, lalu jatuh ke dalam gaung.

Untuk itu, saya akan memajukan lagi diri saya supaya dengan adanya pencapaian, pengalaman dan pengetahuan yang luas dalam bidang penulisan, saya tidak lagi risau sekiranya tercipta mazhab palsu untuk adik-adik.

Saya akan mula mengisi sampul-sampul, setiap satu sampul dengan satu puisi, kemudian menampal setem, dan kemudian menunggu puisi-puisi itu tersiar di majalah dan akhbar. Sekiranya tidak tersiar, maka selagi itulah saya belum layak untuk memberi tunjuk ajar kepada adik-adik dalam bidang ini. Belum praktis.

Sekian, terima kasih.