BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Jun 29, 2018

Ulasan Filem Sicario: Day of the Soldado


Apabila Amerika diserang, Amerika melatah. Lalu Pentagon bertindak membalas dendam, mengatur taktik dalam diam. Musuh dikesan, mereka mula mencari jalan untuk menghapuskan musuh. Musuh berada di negara jiran, Amerika harus berjaga-jaga kerana lebih 52 juta rakyat mereka berada di negara tersebut. Sekali lagi Amerika bermain kotor, begitu asyik karyawan Barat mengkritik kerajaan mereka secara terbuka.

Amerika mula merancang melaga-lagakan musuh dengan musuh yang lain, menjadi batu api dalam diam. Menculik puteri seorang maharaja kartel di Mexico, dan membiarkan kes berkenaan menjadi punca tercetusnya peperangan antara kartel. Seorang pembunuh upahan sedar dia mungkin menjadi mangsa kambing hitam. Langkah bijak diambil, mengatur seorang pemuda yang kelihatan mentah sebagai kunci penyelamat nyawa pada kemudian hari.

Saya pernah menonton Sicario yang pertama, dan saya sukakan jalan ceritanya yang gelap dan penuh dengan kelicikan. Dalam dunia di mana undang-undang dimanipulasikan oleh politik, watak-watak utama perlu bijak mencari jalan keluar daripada jerat dan perangkap makan tuan yang dirancang oleh para pengatur kehidupan. Sicario 2 mengulangi kesan kegelapan tersebut.

Cuma yang mahir dengan seni tembakan, mampu bermain dengan muslihat nyawa. Yang hidup kelihatan mati, kemudian bangkit semula dengan anak didik yang baru. Kawan boleh menjadi lawan, tuan boleh mengkhianati dan yang diupah boleh ditelan atau dibuang begitu sahaja. Watak-watak utama perlu bijak mengatur perkataan, menjangkakan senario paling buruk yang bakal dihadapi untuk terus hidup.

Sicario 2 adalah filem aksi pertempuran berkaitan dengan sediakan payung sebelum hujan. Dendam boleh dibalas dengan budi, segala-galanya adalah di luar jangkaan. Kepentingan dan prospektus harus dinilai dengan teliti, tidak ada keputusan boleh dibuat secara mentah, atau ajal menanti dengan mudah.

Filem aksi Sicario 2 sesuai untuk mereka yang suka berfikir, dengan pemutaran plot yang senang difahami. Dalam aksi masih ada pengajaran yang boleh diserap secara logik, tidak semua perkara boleh diselesaikan dengan karma, sesetengahnya memerlukan rasional dan mengutamakan pelaburan dalam kehidupan. Mari berbincang tentang masa depan, kemudian barulah mengatur perancangan.