BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Jun 30, 2018

Cara Menjana Pendapatan Menerusi Facebook


Facebook pernah sekali merudum tetapi bangkit semula dengan kemudahan-kemudahan baru yang sesuai dengan kehendak netizen. Sudah berbelas tahun, Facebook masih sesuai dengan peredaran zaman. Fungsi sudah berubah. Bukan lagi sekadar laman sosial tetapi juga laman yang menempatkan tapak pengenalan dan aktiviti bagi beribu-ribu syarikat besar dan syarikat kecil. Sudah nyata Facebook memiliki kesesuaian untuk dijadikan sebagai tapak memulakan bisnes bagi netizen.

Netizen adalah seorang manusia yang menghabiskan kebanyakan masanya melayari internet. Aktiviti kehidupannya juga berkaitan dengan internet. Mencari pekerjaan dan upah menerusi internet. Membeli-belah menerusi internet. Jika satu hari tidak melayari internet, tidak sempurna hidupnya pada hari tersebut. Jadi apa salahnya, netizen berniaga menerusi internet? Satu idea yang sangat bijak.

1. Menjual Barang-barang Lama atau Terpakai Menerusi Facebook Marketplace

Sebelum ini ada Craiglist yang menyediakan perkhidmatan membantu orang menjual barang-barang terpakai tetapi caranya lebih sukar berbanding Facebook Marketplace. Terdapat banyak kumpulan di Facebook yang membantu para peniaga dalam talian untuk maju dalam bisnes menerusi internet. Mudah mencipta jaringan, mencari pelanggan dan rakan kerjasama.

2.  Bekerjasama mempromosi jualan menerusi Affiliate Marketing dan Dropship

Banyak syarikat perniagaan bekerjasama dengan pengguna Facebook untuk melaksanakan 'affiliate marketing' dan 'dropship'. Setakat ini dikesan ramai 'Independent Director' yang mewakili syarikat-syarikat tertentu untuk melariskan jualan. Fungsi asal Facebook untuk merapatkan hubungan teman-teman yang jauh, ditambah dengan kebolehan memuatkan foto dan video menjadikan Facebook sebagai salah satu tapak berkesan untuk mempromosikan sesuatu produk. Anda bantu syarikat-syarikat ini menjual produk-produk mereka, anda mendapat komisen.

3. Bekerja sebagai Pengurus Media Sosial

Anda boleh melabur dalam bidang pengurusan media sosial sebagai peluang untuk menjadi pengurus media sosial bagi profil-profil syarikat atau individu yang berpengaruh. Ia merupakan satu cara yang membolehkan anda bekerja secara terus dari skrin komputer anda di rumah, membantu meningkatkan hubungan dan jaringan syarikat atau individu tersebut dengan seluruh dunia.

Kebanyakan orang menganggap, duduk di depan komputer atau bercermin muka di depan telefon pintar atau tablet itu membuang masa. Masa itu emas. Gabungkan hobi dan kepakaran anda untuk menjana kewangan. Ia satu usaha yang sangat berguna pada masa akan datang. Kita tidak selamanya muda.