BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Mei 21, 2013

Menghilangkan Ketiak Hitam dan Ketiak Berkarat

Menghilangkan Hitam dan Karat Pada Ketiak
Oleh Murshid Eunos, HMETRO

Isu ketiak basah memang menjadi konflik kebiasaan untuk golongan muda baik perempuan mahupun lelaki. Bau? Sudah tentu tetapi MURSHID EUNOS ingin berkongsi cara untuk mengelakkan masalah ketiak hitam yang boleh membuatkan keyakinan diri jatuh menjunam.

Mengikut kajian rambang dan meneliti kebanyakan artikel dalam material rujukan khusus buat remaja, masalah ketiak hitam acap kali membelenggu golongan gadis dan jumlah sangat sikit kepada golongan lelaki.

Muka cantik dengan gaya menggoda, badan ramping dengan potongan menggiurkan tapi sayangnya, sesetengah daripada mereka yang tidak selesa kerana dibelenggu masalah kesan hitam di ketiak.

Walaupun kedudukannya sulit dan tersembunyi tetapi kesan gelap ini mencacatkan penampilan dan membuatkan wanita berasa rendah diri terutama bagi golongan yang gemar mengenakan pakaian tidak berlengan.


Wanita yang bertudung tidak terlepas, mereka tetap merasa tempias masalah itu. Bagi yang berstatus isteri pula, pasti berasa malu untuk mempersembahkan diri kepada suami.


Jangan terkejut jika selera suami tiba-tiba mati sebaik saja terpandang ketiak anda yang ‘berkarat’. Sebelum suami, teman-teman atau keluarga membuka mulut menegur kecacatan yang mengganggu pandangan mereka, lebih baik anda bertindak segera.

Mengapa jadi begitu? Gadis memang lekas mengambil berat soal kecantikan diri. Kebanyakan bermula pada usia yang masih muda kerana ikutkan kata kawan. Kononnya perlu mengenakan pewangi diri dan beberapa lagi alatan mekap untuk tampil cantik.

Mulalah ada yang memberi cadangan, gunalah pewangi untuk ketiak, deodoran yang mampu menghilangkan bau dan mengurangkan kesan tidak menyenangkan terutama apabila ‘dating’.

Penggunaan deodoran yang tidak sesuai serta penggunaan tidak tepat antara punca berlakunya masalah ketiak hitam dan tona kulit tidak sekata. Bagi yang mempunyai kulit sensitif, kandungan di dalam deodoran boleh menyebabkan masalah kulit seperti merengsa dan sebagainya.

Sisa deodoran yang tidak dibersihkan dan bercampur dengan peluh dikhuatiri mengundang bakteria hingga menyebabkan ketiak menjadi hitam dan lebam. Tapi kepada golongan wanita yang hamil, ia juga disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik.

Kaedah bercukur yang tidak betul akan menyebabkan kulit terluka dan meninggalkan parut. Penggunaan alat pencukur yang tidak bersih dikatakan juga faktor yang menggalakkan pembiakan bakteria dan ketiak menjadi gelap.

Malah perlu diingatkan, ketiak boleh menjadi hitam kerana pakaian yang ketat terutama di bahagian lengan. Pergeseran antara ketiak dan baju membuatkan bahagian ini tidak selesa. Tapi itulah fesyen yang digemari kebanyakan golongan gadis, barulah ‘trend’ pakai baju yang ketat.

Bukan sekadar mencari kaedah rawatan atau penyelesaian tetapi anda juga mesti mengetahui punca berlakunya masalah ini. Ia akan membantu anda memahami, mencegah dan mengatasi masalah dengan cara yang tepat.

Mengapa perlu menunggu untuk menyelesaikan masalah ini? Atau terpaksa mengubah penampilan semata-mata ingin menyembunyikan kekurangan diri ini.

Cara mengatasi masalah ketiak hitam adalah mudah sebenarnya. Mandi dengan sempurna dan gunakan sabun khas bagi membantu menghilangkan kesan gelap.

Dapatkan nasihat doktor sebelum membeli sebarang produk termasuk sabun. Banyak produk berbentuk sabun dan krim yang khas untuk menyelesaikan masalah ini.

Kemudian kenakan pakaian yang longgar dan menyerap peluh. Ia memberi ruang pengudaraan kepada tubuh. Gunakan bedak anti bakteria di bahagian bawah lengan selepas mandi. Bedak ini dikatakan dapat mengurangkan peluh. Dapatkan produk ini di farmasi selepas mendengar penerangan dan nasihat doktor.

Disarankan melakukan rawatan ‘wax’ berbanding mencukur kerana ia lebih selamat dan tidak membuatkan kulit di bahagian ketiak gelap. Ada kalanya mencukur boleh menyebabkan luka kecil pada bahagian itu dan ia adalah punca ketiak berubah menjadi lebam.

Jika masih memilih kaedah bercukur, pastikan alat cukur bersih dan pisau cukur tidak berkarat. Perlahan dan cukup berhati-hati ketika mencukur agar ia tidak menyebabkan luka pada bahagian ketiak.

Sental tubuh dengan ‘scrub’ khas bagi menanggalkan sel mati dan menghilangkan daki serta parut selain elakkan menyembur minyak wangi di bawah ketiak, perbuatan ini menggalakkan pembiakan bakteria apabila peluh bercampur dengan pewangi.

Kebanyakan gadis gemar menyembur pewangi pada ketiak kononnya untuk memastikan ia kekal wangi tapi itu adalah kaedah yang salah kerana tidak sesuai dan penggunaannya akan menyebabkan pengumpulan bakteria yang menggelapkan bahagian ketiak.

Terakhir yang perlu diberi perhatian adalah pemilihan deodoran. Ambil deodoran yang mengandungi unsur mineral seperti kristal kerana ia sesuai untuk golongan berkulit sensitif.

Cubalah langkah-langkah ini bagi menyelesaikan konflik diri ini. Mengapa harus pasrah dan melihatnya sebagai satu kekurangan kerana masih ada formula lain yang mampu menghilangkan masalah ini.


Petua tradisional

Ada cara lain untuk mengelakkan ketiak hitam dan berkarat. Ikutlah langkah membuang peristiwa ngeri ini daripada hidup anda dengan mengikut langkah secara tradisional.


1. Limau + kapur sirih

Perah sebiji limau nipis dan campurkan dengan sedikit kapur sirih. Sapukan di bawah ketiak dan biarkan selama 15 minit sebelum dicuci dengan air bersih. Lakukan tiga kali seminggu.


2. Buah betik

Parut buah betik yang hampir masak sehingga halus. Letakkan ramuan ini di ketiak selepas anda mandi dan biarkan selama beberapa minit. Bilas dengan air, lakukan secara kerap, anda pasti berpuas hati dengan hasilnya.


3. Sirih + beras

Kisar segenggam beras sehingga halus. Kemudian tumbuk beberapa helai daun sirih sehingga lumat. Campurkan kedua-dua bahan tadi dan kacau sehingga sebati. Sebelum mandi, lumurkan dulu campuran sirih dan beras tadi ke seluruh tubuh badan terutama di bahagian ketiak dan celah paha. Kemudian gosok-gosokkan ia dengan perlahan sehingga semua bahan yang dilumur tanggal daripada badan. Petua ini bukan saja menjadikan kulit badan anda halus, malah ia juga akan membantu menanggalkan daki dan kesan hitam.