BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Julai 16, 2018

Ulasan Filem Escape Plan 2 - Hades (2018)


Filem Escape Plan 2 - Hades tidak lagi memaparkan Stallone sebagai watak utama. Walau bagaimana pun ego Stallone seperti kebanyakan filemnya tetap wujud. Dalam Escape Plan 2 - Hades ini, seorang hero yang kelihatan tewas pada mulanya tetapi bangkit semula dengan kejutan dan perancangan rapi yang dipersiapkan secara diam-diam untuk memerangkap lawan atau musuhnya.

Watak utama adalah Shu, yang merupakan salah seorang anggota dalam kumpulan Breslin. Kumpulan Breslin ini percaya bahawa algoritma komputer dalam merancang dan meramal hasil keputusan sebagai satu pendapat ahli pasukan. Ya, komputer adalah anggota pasukan dalam filem Escape Plan 2 - Hades. Salah seorang rakan sepasukan tidak percaya tentang komputer dan mula bertindak sendiri. Konsep yang sama dalam filem Expendables yang juga merupakan salah sebuah filem Stallone. Di situ kita boleh nampak identiti dan corak filem-filem Stallone. Seorang aktor tua yang memegang watak seorang mentor dan mempunyai mentee-mentee atau pelapis yang dilakonkan oleh pelakon-pelakon muda yang memberontak, degil atau suka melawan sehingga menjerat diri sendiri atau menimbulkan masalah. Kemudian mentor akan bergabung tenaga dengan sahabat atau rakan-rakan seperjuangan yang senior untuk menyelesaikan masalah tersebut seperti kelapa tua yang makin tua makin berminyak. Pengalaman dan usia menewaskan orang muda yang masih mentah.

Shu dan sepupunya dijerat dan dibawa ke sebuah penjara serba canggih bernama Hades yang dikawal oleh komputer. Breslin akan menentang idealoginya sendiri. Komputer yang dianggap mampu memberi jawapan tepat berbanding ego manusia kini menjadi lawan kepada Breslin dan anak-anak buahnya. Breslin seperti biasa suka bertindak dari dalam ke luar.

Mengapa Hades? Hades adalah nama bagi salah satu dewa terkuat, adinda Zeus yang menguasai alam kematian. Hades menguasai orang mati. Manusia akan hilang dan takkan kembali ke dunia. Dikatakan tidak ada seorang pun mampu melarikan diri dari penjara Hades. Musuh di sebalik tabir yang membangunkan Hades dalam filem Escape Plan 2 ini mempunyai kaitan dengan filem Escape Plan yang pertama.

Breslin akan membongkarkan rahsia kekebalan Hades dan seperti biasa, Breslin akan mencabar musuhnya pada akhir cerita, memberi mimpi ngeri di siang hari kepada orang-orang yang memberi masalah kepadanya. Ini ego yang biasa kita lihat dalam kebanyakan filem Stallone.

Adakah filem Breslin menarik? Bagi orang-orang yang suka berfikir, filem Escape Plan 2 - Hades mungkin boleh membuatkan mereka terjaga sepanjang masa tetapi bagi yang tidak begitu menyukai konsep filem Escape Plan ini, mereka mungkin akan rasa bosan.

Hero dan rakan-rakannya akan dibelasah teruk oleh pihak musuh sebelum bangkit semula dengan kejutan adalah apa yang para penonton akan saksikan dalam filem ini. Ini adalah filem aksi P18 yang dipenuhi dengan babak membelasah orang, dibelasah, dibunuh dan dizalimi.

Jika anda meminati filem-filem lakonan Stallone dan kata-kata semangat, filem Stallone yang berjudul Escape Plan 2 - Hades ini juga seperti biasa ada mengajar anda tentang cara-cara menyelesaikan masalah dalam kehidupan dan menghadapi cabaran. Sekurang-kurangnya filem ini memiliki sesuatu untuk disampaikan. Kata-kata hikmah yang boleh memberi motivasi dan inspirasi kepada anda untuk mengharungi cabaran kehidupan.

Filem Escape Plan 2 - Hades adalah sebuah filem yang memanfaatkan kata-kata hikmah yang berkait rapat dengan seni mempertahankan diri dan meneruskan perjuangan menghadapi cabaran. Ketika kita berdepan dengan situasi yang tidak ada rutin, tidak ada pola, tidak ada sokongan atau orang yang boleh kita percayai, maka bertabahlah kerana pasti akan ada Pelan B. Apakah itu Pelan B? Ia adalah pelan yang sangat berguna dan jawapannya akan ditemui dalam filem Escape Plan 2 - Hades.