BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, September 03, 2006

BLOG: Amanitium - Logika Logam Psikotik

Disebabkan blog ini ada pautan ke Naruto Manga and anime download, maka saya pun bercadang untuk mengkritik blog ini. Ngeh heh hee...

Sebenarnya menerusi permintaan. Amanitium telah mengisi borang untuk diulas yang ada disediakan dalam blog ini. Jika anda mahu berkunjung ke blog saudara Amanitium, bolehlah klik pada gambar bendera yang bertangan ni.

Paparan skrin blognya tidak sesuai untuk komputer yang menggunakan skrin 1024 x 768 dan ke bawah.

Saya tidak tahu bagaimana pandangan orang lain, tapi bagi saya blog ini perlukan perubahan dari segi rekabentuk. Saya rasa mungkin kerana saiz bendera Malaysia menyebabkan rekabentuknya lari sedikit. Sebenarnya saiz imej bendera Malaysia itu boleh dikecilkan, tetapi saya beranggapan saudara Amanitium mempunyai semangat kenegaraan yang cukup tinggi.

Ini boleh dilihat secara simbolik. Pertama, bersembunyi di belakang bendera sambil menunjukkan simbol V yang mewakili Victory (kejayaan). Ini membawa maksud, Kejayaan Malaysia lebih penting daripada kejayaan peribadi. Manakala saiz bendera Malaysia yang tidak dikecilkan sehingga mengorbankan rekabentuk blog saudara Amanitium pula membawa maksud, saudara Amanitium rela berkorban demi negara. Ngeh heh hee... Tepuk! Tepuk tangan! Saya tiba-tiba rasa insaf sebab bendera dalam blog saya dah dikecilkan saiznya.


REKABENTUK BLOG: Boleh tahan
Untuk resolusi paparan blog, kebanyakan orang masih menggunakan resolusi 1024 x 768 dan 800 x 600. Resolusi yang Amanitium gunakan sekarang boleh dikatakan terbaik bagi pengguna yang mempunyai Skrin Lebar atau paparan resolusi yang lebih tinggi atau lebar daripada 1024x768. Adakah Amanitium memiliki 'notebook' jenis skrin lebar?

Walau bagaimana pun, rekabentuk blog yang diasaskan daripada rekaan Isnani ini telah dipadankan dengan sedikit pengubahsuaian warna yang sesuai. Pemilihan warna putih yang merupakan warna kegemaran orang Asia turut memudahkan elemen-elemen baru dimasukkan ke dalam blog ini. Saya tak ada masalah dari segi ini.


BAHASA DAN PENULISAN: Sangat Bagus!
Saya suka dengan ayat-ayat yang digunakan dalam blog ini. Penulisannya menggunakan bahasa dan ejaan yang betul. Gaya penulisannya juga cukup baik. Saya rasa jika ada aplikasi penterjemahan untuk menukar isi kandungan blog Amanitium ke bahasa asing, maka penterjemahan itu boleh berlaku dengan sangat baik! Ini kekuatan dan kelebihan blog yang menggunakan bahasa dan ejaan yang betul. Blog Amanitium layak untuk dicalonkan dalam kategori Bahasa Penulisan terbaik, selain blog Kassim Selamat dan beberapa buah blog lain yang telah saya ulas jika saya ingin mewujudkan anugerah peribadi bagi kategori ini.

Anda betulkah seorang guru? Maka anda memiliki etika seorang guru. Namun, penggunaan huruf kecil pada ayat pertama dalam blog anda telah mencacatkan imej anda sebagai seorang guru. Namun jika anda betulkan, blog anda adalah salah satu blog terbaik dari segi penulisan yang pernah saya ulas!


ISI KANDUNGAN: Bagus
Secara keseluruhannya, isi kandungan Amanitium ini lebih kepada mengajak para pembaca berfikir apa yang sedang budak Amanitium ni fikirkan. Berkongsi pendapat.

Isu kandungannya lebih kepada isu-isu semasa berdasarkan entri-entri yang dapat saya lihat dan baca. Juga terdapat beberapa aktiviti yang melibatkan blogger-blogger lain secara sihat dan menguji minda.

Amanitium, lambang saya dalam blog ini adalah labah-labah yang dipadamkan dengan pengkritik blog. Jaring labah-labah itu adalah blog, manakala lalat itu pula adalah siapa? Ngeh heh hee... Bukan sebarang lalat, tapi cuma simbolik mengenai bagaimana saya memburu dan menyambar blog-blog untuk diulas. Perenggan ini merujuk kepada aktiviti slogan yang saya baca dalam blog Amanitium.


TAHAP KEMASKINI: Mingguan
Entri baru kelihatan setiap dua atau tiga hari sekali. Boleh katakan secara mingguan.

JARINGAN UMUM: Ada dan terfokus <-- menyindir secara halus!
Jaringan umumnya adalah manga dan anime. Nasib baik saya juga peminat manga dan anime. Dah baca Team Medical Dragon? Salah satu manga terbaik bagi saya.

JARINGAN BLOGGER: Banyak
Amanitium mempunyai jaringan sosial yang baik dengan blogger-blogger lain.

KOMEN PEMBACA: Banyak
Kawan-kawan budak Amanitium ni ramai yang mengisi ruangan komen. Meriah juga.

Dengan ini sekian sahajalah ulasan blog kali ini. Jumpa lagi pada lain masa, pada lain hari. Amanitium, saya harap anda berpuas hati dengan ulasan saya kali ini dan selamat bermain layang-layang. Sekian, terima kasih.