BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Januari 31, 2011

BERITA JOHOR BANJIR 2011 - JANUARI 2011

Adakah Banjir Besar yang pernah melanda Johor pada tahun 2006 akan berulang lagi? Beberapa maklumat daripada pelbagai sumber kali ini memungkinkan ramalan akan dapat dibuat. Sekiranya benar, maka semua penduduk di daerah yang terbabit perlu berwaspada dan mengambil langkah berjaga-jaga.

AMARAN HUJAN LEBAT
(PERINGKAT MERAH)
Dikeluarkan pada: 3.50 petang 30/01/2011
SEKSYEN A : AMARAN HUJAN LEBAT (PERINGKAT MERAH)

Dikeluarkan pada : 3.50 petang, 30 Januari 2011

Amaran Hujan Lebat (Peringkat Jingga) yang dikemaskini pada 12.30 petang, 30 Januari 2011 ditingkatkan kepada Amaran Hujan Lebat (Peringkat Merah). Hujan berterusan kadangkala lebat yang berlaku di negeri Johor (Daerah Muar, Ledang , Segamat, Kluang dan Batu Pahat) dijangka berterusan sehingga Isnin, 31 Januari 2011.

Keadaan ini boleh menyebabkan banjir di kawasan-kawasan yang berkedudukan rendah dan berdekatan tebing-tebing sungai.

SEKSYEN B : AMARAN HUJAN LEBAT (PERINGKAT JINGGA)
Dikemaskini pada : 3.50 petang, 30 Januari 2011

Hujan sekejap-sekejap kadangkala lebat yang berlaku di negeri N. Sembilan (Daerah Jempol dan Tampin), Melaka (Daerah Jasin) dan Johor (Daerah Mersing, Kota Tinggi, Kulaijaya, Johor Bahru dan Pontian) dijangka berterusan sehingga Isnin, 31 Januari 2011.

Keadaan ini boleh menyebabkan banjir di kawasan-kawasan yang berkedudukan rendah dan berdekatan tebing-tebing sungai.

SEKSYEN C : NASIHAT HUJAN LEBAT (PERINGKAT KUNING)
i) Dikemaskini pada : 3.50 petang, 30 Januari 2011

Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana yang berlaku di negeri Selangor (Daerah Sabak Bernam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak, Hulu Langat, Sepang, Kuala Langat, Kelang dan Petaling), WP Kuala Lumpur dan Putrajaya, Negeri Sembilan (Daerah Jelebu, Kuala Pilah, Rembau, Port Dickson dan Seremban), Melaka (Daerah Alor Gajah dan Melaka Tengah) dan Pahang (Daerah Kuantan, Maran, Bera, Pekan dan Rompin) dijangka berterusan sehingga Isnin, 31 Januari 2011.

Keadaan ini boleh menyebabkan banjir di kawasan-kawasan yang berkedudukan rendah dan berdekatan tebing-tebing sungai.

ii) Dikemaskini pada : 12.30 petang, 30 Januari 2011

Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana yang berlaku di Sabah : Bahagian Kudat (Daerah Kudat, Kota Marudu dan Pitas), Sandakan (Daerah Sandakan, Tongod dan Beluran) dan Pantai Barat (Daerah Ranau) dijangka berterusan sehingga Isnin, 31 Januari 2011.

Keadaan ini boleh menyebabkan banjir di kawasan-kawasan yang berkedudukan rendah dan berdekatan tebing-tebing sungai.

HEAVY RAIN WARNING
(RED STAGE)
Issued at : 3.50 pm 30/01/2011
SECTION A : HEAVY RAIN WARNING (RED STAGE)

Issued at : 3.50 pm, 30 January 2011

Heavy Rain Advisory (Orange Stage) updated at 12.30 pm, 30 January 2011 is upgraded to Heavy Rain Warning (Red Stage). Continuous rain occasionally heavy occurring over Johore (Muar, Ledang, Segamat, Kluang and Batu Pahat Districts) is expected to continue until Monday, 31 January 2011.

This condition may result in floods over low-lying areas and along river banks.

SECTION B : HEAVY RAIN WARNING (ORANGE STAGE)

Updated at : 3.50 pm, 30 January 2011

Intermittent rain occasionally heavy occurring over N. Sembilan (Jempol and Tampin Districts), Malacca (Jasin District), Johore (Mersing, Kota Tinggi, Kulaijaya, Johor Bahru and Pontian Districts) is expected to continue until Monday, 31 January 2011.

This condition may result in floods over low-lying areas and along river banks.

SECTION C : HEAVY RAIN ADVISORY (YELLOW STAGE)

i) Updated at : 3.50 pm, 30 January 2011

Intermittent rain occasionally moderate occurring over Selangor (Sabak Bernam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak, Hulu Langat, Sepang, Kuala Langat, Kelang dan Petaling Districts), FT Kuala Lumpur and Putrajaya, Negeri Sembilan (Jelebu, Kuala Pilah, Rembau, Port Dickson and Seremban Districts), Malacca (Alor Gajah and Melaka Tengah Districts) and Pahang (Kuantan, Maran, Bera, Pekan and Rompin Districts) is expected to continue until Monday, 31 January 2011.

This condition may result in floods over low-lying areas and along river banks.

ii) Updated at : 12.30 pm, 30 January 2011

Intermittent rain occasionally moderate occurring over Sabah : Divisions of Kudat (Kudat, Kota Marudu and Pitas Districts) , Sandakan (Sandakan, Tongod and Beluran Districts) and West Coast (Ranau District) is expected to continue until Monday, 31 January 2011.

This condition may result in floods over low-lying areas and along river banks.

Issued by
Malaysian Meteorological Department
Ministry of Science, Technology & Innovation
30/01/2011

LAPORAN DARIPADA BERITA HARIAN - BERNAMA
Orang ramai dinasihat tidak lalui jalan Labis-Segamat - 2011/01/30

LABIS: Majlis Keselamatan Negara (MKN) negeri Johor menasihatkan orang ramai supaya tidak menggunakan laluan Labis-Segamat, khususnya jambatan Kampung Lembah Bakti, Jalan Taman Tenang di sini, berikutan keadaan arus deras banjir.

MKN dalam kenyataan di sini, berkata arus deras itu adalah berbahaya kepada semua kenderaan.

Pekan Labis kini dilanda banjir besar selepas hujan lebat turun tanpa henti sejak awal pagi.
Keadaan hujan dan banjir itu turut menjejaskan hari pengundian pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang di sini, yang berlangsung hari ini.

Selain Labis, hujan lebat dan sekali-sekala renyai yang turun secara berterusan sejak enam hari lalu turut menyebabkan beberapa kawasan lain di Johor seperti Segamat, Yong Peng dan Ayer Hitam dilanda banjir.

Sementara itu, menurut beberapa penduduk yang ditemui di sini, banjir kali ini jauh lebih buruk berbanding bencana sama yang berlaku pada 2006. - BERNAMA


Amaran Hujan Peringkat Merah di Johor Hingga Esok - 30 JANUARI 2011

KUALA LUMPUR, 30 Jan — Jabatan Metereologi mengeluarkan amaran hujan lebat peringkat merah di beberapa daerah di Johor dan keadaan itu dijangka berterusan hingga esok.

Hujan berterusan kadangkala lebat di Muar, Ledang, Segamat, Kluang dan Batu Pahat itu boleh menyebabkan banjir di kawasan rendah dan tebing sungai, kata jabatan itu dalam kenyataan di sini hari ini.

Jabatan itu turut mengeluarkan amaran hujan lebat peringkat jingga di beberapa daerah di Negeri Sembilan, Melaka dan Johor yang dijangka berterusan hingga esok.

Antara kawasan terlibat ialah Jempol dan Tampin di Negeri Sembilan; Jasin di Melaka; dan Mersing, Kota Tinggi, Kluang, Kulaijaya, Johor Baharu dan Pontian di Johor.

Hujan sekejap-sekejap kadangkala lebat itu jika berterusan boleh menyebabkan banjir di kawasan rendah dan berhampiran tebing sungai.

Sementara itu, hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana di Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang dan Sabah dijangka berterusan sehingga esok dan keadaan itu boleh menyebabkan banjir di kawasan rendah dan berhampiran tebing sungai. — Bernama


LAPORAN DARIPADA THE STAR - 31 JANUARI 2011
Widespread floods in Johor; thousands being evacuated

JOHOR BARU: Continuous rain has led to widespread flooding in Johor and thousands are being evacuated to relief centres.

With rain still falling, all of Segamat is cut off by floodwaters. It is an island.

Police said no one can get in or out of the town as the roads to Muar, Johor Baru and Kuala Lumpur are under water.

Roads in Labis town, which was flooded Sunday, are clearing but the outskirts are still submerged.

Johor Mentri Besar Datuk Abdul Ghani Othman is expected to give a press conference in Labis soon.

According to the Department of Irrigation and Drainage Malaysia (DID) online river level data, three in Johor burst their banks Sunday. Sungai Muar, Sungai Benut and Sungai Mengkibol overflowed.

With the downpour continuing, the department is closely watching five more rivers – Sungai Simpang Kiri at Sri Medan, Sungai Bekok, Sungai Johor at Rantau Panjang are at a dangerous level.


LAPORAN DARIPADA MSTAR:
JOHOR BARU: Hujan sejak semalam menyebabkan dua daerah iaitu Kluang dan Segamat dilanda banjir, menyebabkan mangsa terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan banjir, Rabu.

Setiausaha Majlis Keselamatan Negeri Johor, Mohamad Yusri Hashim berkata, sehingga lewat petang ini, 27 keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan Balai Raya Kampung Lembah Bakti, Labis, selepas kawasan perumahan mereka dinaiki air sehingga paras lutut dan pinggang.

"Daripada 27 keluarga, dua keluarga adalah dari Kampung Lembah Bakti, Kampung Paya Merah Lama (15), Kampung Kangkar Chaah (enam) dan Kampung Orang Asli Selai (empat)," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Mohamad Yusri berkata, seramai 124 mangsa di kawasan Air Panas, Labis turut dipindahkan ke Sekolah Agama Air Panas apabila rumah mereka dinaiki air.

Banjir di Kampung Orang Asli Selai menyebabkan kawasan itu sehingga kini terputus hubungan manakala bah di Kampung Lembah Bakti, Kampung Paya Merah dan Kampung Kangkar Chaah dilaporkan semakin surut, katanya. Di Kluang, sebanyak 19 rumah melibatkan Kampung Muhibbah dan Kampung Chamek dekat Paloh, dinaiki air.

Bagaimanapun, tiada pusat pemindahan di daerah itu dibuka setakat ini.

"Tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan. Orang ramai dinasihatkan supaya berhati-hati bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini," katanya.


LAPORAN DARIPADA BERNAMA:
JOHOR BAHARU, 26 Jan — Hujan yang turun sejak semalam menyebabkan dua daerah iaitu Kluang dan Segamat, menyebabkan mangsa terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan banjir, hari ini.

Setiausaha Majlis Keselamatan Negeri Johor, Mohamad Yusri Hashim, berkata

sehingga lewat petang ini, 27 keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan Balai Raya Kampung Lembah Bakti, Labis, selepas kawasan perumahan mereka dinaiki air sehingga paras lutut dan pinggang.

“Daripada 27 keluarga, dua keluarga adalah dari Kampung Lembah Bakti, Kampung Paya Merah Lama (15), Kampung Kangkar Chaah (enam) dan Kampung Orang Asli Selai (empat),” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Mohamad Yusri berkata seramai 124 mangsa di kawasan Air Panas, Labis, turut dipindahkan ke Sekolah Agama Air Panas apabila rumah mereka dinaiki air.

Banjir di Kampung Orang Asli Selai menyebabkan kawasan itu sehingga kini terputus hubungan manakala bah di Kampung Lembah Bakti, Kampung Paya Merah dan Kampung Kangkar Chaah dilaporkan semakin surut, katanya.

Di Kluang, sebanyak 19 rumah melibatkan Kampung Muhibbah dan Kampung Chamek

dekat Paloh, dinaiki air.

Bagaimanapun, tiada pusat pemindahan di daerah itu dibuka setakat ini.

“Tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan. Orang ramai dinasihatkan supaya berhati-hati bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini,” katanya. — Bernama


LAPORAN DARIPADA THE STAR:
Monday January 31, 2011
Water levels in Johor rivers up, with three bursting their banks
By AUSTIN CAMOENS and SHARIN SHAIK

JOHOR BARU: Water levels in Johor rivers are rising dangerously, raising fears of a repeat of the 2006 floods that left the state inundated and with damages worth millions in its wake.

The Meteorological Department warned late Saturday afternoon of heavy rain over Muar, Ledang, Segamat, Kluang, Batu Pahat, Mersing, Kota Tinggi, Kulaijaya, here and in the Pontian areas.

According to the Department of Irrigation and Drainage Malaysia (DID) online river level data, three in Johor burst their banks yesterday. Sungai Muar, Sungai Benut and Sungai Mengkibol overflowed at 5.50pm.

However, if the downpour continued, the department warned that five more rivers – Sungai Bekok, Sungai Lenik, Sungai Senggarang, Sungai Johor and Sungai Plentong – would also overflow today.

DID deputy director-general Datuk KJ Abraham said the department was monitoring the river levels and was prepared for any eventuality.

“Every district has an office that will set up an evacuation centre to help the affected in the event of a flood,” he said.

In Kota Tinggi, four families from Kampung Sungai Berangan were evacuated at 6am yesterday as the water level at Sungai Berangan rose to a dangerous level.

In Pasir Gudang, more than 20 houses were knee-deep in water as the drainage system there could not cope with the increase in water near Taman Kota Puteri.

The Pasir Gudang highway was flooded and caused a massive jam while 100m of the Masai Lama-Kong Kong road, just before the Octville Golf Resort in Seri Alam, was impassable to vehicles.

NOTA: Hujan masih berterusan pada ketika ini. Kemungkinan besar banjir besar akan melanda adalah positif. Apa pun kita tunggu laporan terkini daripada pihak meteorologi.