BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, September 09, 2005

PS1B

Melihat budak itu berada di dalam ketakutan, Adam pun bertanya. “Kenapa kamu bersembunyi di dalam tong sampah ini?”

“Ada orang mahu pukul saya! Kalau kamu nampak dia datang, diam-diam sahaja! Tolonglah! Saya takut!” Jawab budak itu dengan suara separuh berbisik.

“Apa kesalahan kamu sehingga mereka mahu memukul kamu?” tanya Adam lagi.

“Mereka mahu memeras ugut saya! Tolonglah! Saya mahu bersembunyi sekarang.” Kasihan dengan suara menggeletar budak itu, Adam pun tidak berani menyoal lagi. Dia pun duduk-duduk di situ.

Tiba-tiba muncul dua orang pelajar berbadan besar. Kedua-dua orang pelajar itu melihat Adam. Mereka datang mendekati Adam. Mereka berjalan dengan penuh lagak, seolah-olah samseng yang bertemu dengan musuh.

“Ada kamu nampak seorang budak lalu di sini?” Tanya salah seorang pelajar samseng itu.

PS2A. “Ada, dia berada di dalam tong sampah ini.”

PS2B. “Oh, budak itu. Ada, dia berlari ke arah tandas itu tadi.”

PS2C. “Kenapa kamu mahu mencari dia. Langkah mayat aku dulu kalau kau mahu mengapa-apakan dia!” Tegas Adam.