BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Mei 31, 2011

Kajian Tentang Tragedi Suami Isteri di Lebuh Raya Karak - Angkara Hantu atau Langgar Lari?

Kajian Tentang Tragedi Suami Isteri di Lebuh Raya Karak:
Angkara Hantu atau Langgar Lari?

Urban Legend - Makhluk Aneh Makan Orang di Karak Highway

Karak Highway Tragedy - Tragedi Lebuh Raya Karak
Kisah Suami Mati Dilanggar Lari atau Mati Dimakan Hantu

Perisitwa ini dikatakan berlaku di Karak Highway selepas terowong dari arah KL sekitar tahun 1984. Mangsa dikatakan terdiri daripada keluarga Cina. Suami (si mati), isteri dan bayi (terselamat). Saksi-saksi yang dinyatakan ialah isteri mangsa, orang awam yang terserempak dengan kereta dan makhluk tu serta dua anggota polis peronda yang menyelamatkan isteri dan anak lelaki malang tu. Rupa makhluk dikatakan mirip seekor kelawar besar dan boleh terbang. Moth man? Bukti-bukti yang ada cuma gambar mayat tidak berkepala ada dalam fail simpanan polis. Status kes, tidak dapat diselesaikan. Terdapat beberapa andaian yang mengatakan tragedi ini berpunca daripada angkara manusia, hantu, makhluk halus, pengganas komunis, atau binatang buas. Mungkin juga kes langgar lari.


KES LAIN DI LEBUH RAYA BENTONG-KARAK
Mangsa: Penjual Nasi Lemak
Status: Hilang dan ditemui mati tinggal rangka tanpa secebis daging


MAKHLUK YANG DISYAKI:
Moth Man = Lelaki Rama-rama di Malaysia?
Saksi: Penghuni di sebuah sekolah berasrama di Beseri
Sifat-sifat Makhluk: Gambaran Kedua
Bertenggek di atas ampaian seperti seekor burung. Mata merah dan lidah terjelir. Ada ekor dan kepak seperti seperti kelawar.


FAKTA:
Bentong-Karak pernah menjadi kawasan hitam, komunis berkeliaran.

Versi Bukan Tahyul:
Seorang lelaki yang rasa hendak terkencing, memberhentikan kereta pada waktu malam, dan berpesan kepada isterinya supaya jangan keluar atau buka tingkap kereta. Dia pun pergi ke satu tempat yang ada mata air untuk menunaikan hajatnya. Semasa hendak melintas jalan, si suami di langgar lari dan mati. Kesan pelanggaran itu menyebabkan kepala si suami terpelanting kerana terputus akibat dilanggar. Badan si suami hancur berkecai dilanggar kenderaan, mungkin lori.

Orang kampung yang ketika itu ingin menunaikan solat maghrib, melihat mayat lelaki tersebut dan kemudian menemui si isteri yang duduk setia menunggu suaminya di dalam kereta meminta si isteri keluar dari kereta untuk mengenalpasti si suami tetapi si isteri tetap setia kerana itulah arahan daripada suaminya. Dan memang susah pihak polis dan orang ramai mahu meyakinkan si isteri bahawa suaminya sudah mati akibat kemalangan jalan raya. Kesetiaan si isteri menarik perhatian orang ramai dan kemudian berlakulah pelbagai versi cerita seram, termasuk hantu menghentak-hentak kepala suami di atas bumbung kereta. Cerita versi seram ini tersebar dengan pantas di Malaysia, membuktikan bahawa filem seram pasti akan laris di pasaran.