BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, November 01, 2007

Resolusi Terakhir Untuk Seorang Sahabat

Assalamualaikum,

Ada seorang penulis, mengirimkan ini kepada awak. Saya menghubunginya untuk meminta pandangan mengenai awak. Saya sudah menceritakan masalah awak kepada dia. Sebab saya rasa, kadangkala perlu menerima pandangan dan nasihat daripada orang yang lebih tua, lebih matang dan lebih berpengalaman dalam soal-soal kehidupan manusia.

"Dalam dunia penulisan atau bisnes, siapa merajuk dialah yang rugi. Hilang produktiviti, hilang masa beramal dengan karya, hilang pendapatan. Kalau merajuk tak ada sesiapa pun yang akan peduli. Awak pujuk-pujuklah diri sendiri. Tak ada istilah rajuk dalam diri saya. Saya menulis tanpa peduli pada komuniti, siapa yang dilayan, siapa yang tak dilayan."

Awak boleh menghantar e-mel kepada dia cuma dengan tajuk ini:

"NOVEL SAYA DAH TERBIT! atau SAYA DAH LULUS!"

Jadi macam mana sekarang, sahabatku? Hayati betul-betul maksud tegas dan garang. Awak sudah lembut hati sejak akhir-akhir ini. Kan saya dah kata, hati awak mesti tegas. Tak boleh belas kasihan. Awak tak boleh berkorban diri lagi.

Siapa datang dulu dia dapat dulu. Dalam kes ini, cita-cita awak hendak menjadi penulis, tetapi keluarga awak mahukan awak selesaikan dulu kes akademik awak tu.

Awak perlu ingat, hari ini, penerbit ketiga itu sudah menghubungi awak. Awak ada tiga orang penerbit sekarang! Saya rasa, dengan ketiga-tiga penerbit ini, sudah cukup masa untuk awak menghadapi krisis kewangan yang paling teruk pada tahun hadapan. Lupakan dulu soal krisis kewangan paling dahsyat itu. Belum berlaku, tetapi kita sudah ada strategi dan perlu kukuhkan persediaan.

Ketika itu, kita bergantung kepada strategi ini supaya awak dapat terus hidup! Strategi yang saya fikirkan untuk awak ini, cuma akan berjaya kalau awak tegas dan garang. Sekiranya awak berjaya mengikuti arahan-arahan saya, awak akan mampu untuk selamat semasa krisis kewangan paling dahsyat pada tahun 2008. Yakin pada diri awak, awak boleh buat!

Ingat bagaimana Sun Tzu memancung kepala dayang-dayang istana kerana ketawa yang remeh-temeh, dan bagaimana Zhuge Liang menjatuhkan hukuman bunuh kepada saudara angkat Liu Bei. Juga bagaimana dengan kisah seorang tentera muslim yang membakar jarinya semata-mata bertegas dengan nafsunya.

Ingat lagi jam randik yang pernah saya katakan dulu. Saya mahu... mengaktifkan... jam randik itu... sekarang.

Awak ada dua tugasan sekarang: Objektif perdana dan kedua. Tegas dan garang. Itu takdir awak. Sejak kelahiran Surat Untuk Takdir kepunyaan awak itu, ini adalah resolusi terakhir.

NOVEL SAYA DAH TERBIT! atau SAYA DAH LULUS!

Ini barangkali, bantuan terakhir saya untuk awak. Saya sudah penat memikirkan soal awak. Depresi saya kerana sukar mencari tenaga pengajar peribadi yang khusus untuk awak. Sekarang, masa untuk saya pula menyudahkan projek akademik saya. Hasil projek ini akan dapat membantu pelajar-pelajar universiti dalam bidang grafik. Ini kerja yang saya perlu lunaskan dalam tahun ini.

Kita sama-sama berjuang dalam mencapai matlamat masing-masing. Jangan banyak berfikir lagi. Resolusi terakhir dan dibuat. Jam randik dah dihidupkan.

Tik. Tik. Tik. Tik. Tik. Tik. . . . . .

TAMAT <--nampak ni, sudah tamat. Saya tak bergurau!