BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Oktober 31, 2011

Maksud ICU Makna ICU Definisi ICU

Intensive Care Unit 
An intensive care unit (I.C.U.), critical care unit (C.C.U.), intensive therapy unit/intensive treatment unit (I.T.U.) or High Dependency Unit (H.D.U.) is a specialized department in a hospital that provides intensive-care medicine. Many hospitals also have designated intensive care areas for certain specialties of medicine, depending on the needs and resources of the hospital.

Filem Nasi Lemak 2.0

FAKTA FILEM NASI LEMAK 2.0
  • Fred Chong, Prodigee Media Entertainment, penerbit filem Nasi Lemak 2.0.
  • Namawee, Pengarah yang juga pelakon utama Filem Nasi Lemak 2.0.
  • Filem Nasi Lemak 2.0 yang ditayang di panggung wayang sekitar bulan September lalu berjaya mengutip sekitar 7 juta ringgit
  • Dalam keadaan pasaran filem tempatan yang tidak menentu, tiba-tiba filem terbabit mendapat sambutan cukup hebat daripada peminat. Ada sesetengah filem tempatan, hendak capai RM1 juta kutipan tiket pun susah bukan main lagi. Nasi Lemak 2.0 pula, walaupun tidak pernah menduduki carta pertama filem pecah panggung, tetap memungut laba yang tinggi. Jadi, pasti ada sesuatu yang menarik mengenai filem Cina yang turut memuatkan dialog dalam bahasa Melayu dan Tamil ini.
  • Kekuatannya banyak terletak kepada gabungan karakter dan elemen budaya pelbagai kaum di negara ini. Walaupun ia filem berbahasa Cina, namun ada watak Melayu dan India juga di dalamnya. Jadi, semua orang boleh berasa dekat dengan paparan yang diberi.
  • Namewee, Karen Kong, Dennis Lau, Ho Yuhang, Pete Teo dan Kenny & Chee, filem ini turut mengundang pelakon Melayu dan India seperti Adibah Noor, Afdlin Shauki, Nur Fathia, Datuk David Arumugam, Reshmonu dan Nadine Ann Thomas. Memang 1Malaysia sangat bentuknya.
  • Bukan saja penonton Cina, tetapi peminat filem daripada bangsa lain juga khabarnya berebut-rebut menonton Nasil Lemak 2.0.

Khamis, Oktober 27, 2011

In Time Movie Review - Ulasan Filem

 Ulasan Filem In Time
Oleh Amiene Rev (C) 2011

Bagaimana jika pada suatu hari nanti, semua manusia akan kekal muda sebaik-baik sahaja mencecah usia 25 tahun. Bayangkan betapa tidak berbezanya antara ayah, emak, nenek, datuk, adik dan cucu apabila usia mereka semuanya adalah 25 tahun. Pada masa itu terdapat dua cara kiraan umur. Pertama, mengikut umur asal contohnya 50 tahun, 85 tahun, 110 tahun dan sebagainya. Kedua, menggunakan kiraan 1 tahun selepas 25 tahun, 3 tahun selepas 25 tahun dan sebagainya.

Satu perkara yang paling saya suka ulas tentang karya filem adalah apabila adanya elemen-elemen baru dan segar dalam filem tersebut. Pada dekad ini, Inception, Avatar, Repomen, Wanted, Gattaca, The Truman Show dan Matrix adalah antara filem-filem yang mengandungi unsur-unsur baru ini. Kini sebuah filem lagi, In Time, muncul dengan satu lagi idea baru. In Time sebenarnya adalah hasil buah tangan pengarah yang sama untuk filem The Truman Show dan Gattaca, iaitu Andrew Niccol yang dilahirkan di New Zealand. Filem In Time sebelum ini diberi judul I.m.Mortal dan Now pernah dianggap sebagai karya peniruan The Ticktockman karya Harlan Ellison.

Idea segar dalam In Time bukan sekadar kekal muda, tetapi disokong dengan satu idea segar iaitu apabila usia atau jangka hayat dianggap sebagai mata wang dunia. Sebarang urusniaga di dalam filem In Time ini adalah menggunakan jangka hayat. Contohnya, untuk membuat panggilan telefon, pengguna telefon awam mesti mendeposit sebanyak 1 minit daripada jangka hayatnya. Harga tambang bas pula ialah 1 ke 2 jam. Harga secawan kopi pula ialah 4 minit. Harga sebuah kereta mewah pula ialah 59 tahun.

Urusniaga dan mata wang usia dalam In Time juga boleh melibatkan pinjaman. Contohnya, ibu Will Salas yang berusia 50 tahun (tetapi masih kelihatan 25 tahun), membuat pinjaman usia selama 2 hari. Beliau perlu menjelaskan usia tersebut secepat mungkin sebelum faedahnya meningkat. Cara untuk melakukan urusniaga adalah dengan merapatkan nadi pada pergelangan tangan dari individu pertama ke nadi di pergelangan tangan individu kedua atau pada mesin atau pada satu jongkong logam yang berbentuk empat sig tepat dengan bahagian atasnya berbentuk lekuk ke dalam untuk disesuaikan dengan pergelangan tangan.

Filem In Time sebenarnya agak mencabar pemikiran kuasa dan ketuhanan. Dalam filem ini, orang-orang kaya mampu hidup lama, seolah-olah kekal abadi. Malah kebanyakan orang-orang kaya dalam filem In Time ini mempunyai usia sekurang-kurangnya 347 tahun. Walaupun usia mencecah ribuan tahun, manusia dalam filem In Time masih tidak dapat lari daripada kematian apabila mereka boleh dibunuh seperti manusia biasa.

Setiap manusia dalam filem In Time mempunyai jam digital bertulisan hijau bercahaya yang akan terpancar pada kedua-dua belah lengan mereka. Jam penunjuk hayat akan terpapar pada lengan kiri manakala, urusniaga dibuat dengan menggunakan tangan kanan. Apabila seseorang manusia dalam filem In Time dibunuh, mereka akan mati dengan menunjukkan baki masa yang tertinggal sebelum mereka dibunuh. Andai kata seseorang manusia dalam filem In Time gagal membeli atau mendepositkan masa ke lengan mereka ini, maka mereka akan mati seperti terkena serangan jantung.

Bayangkan manusia akan mati apabila 13 digit jam digital pada tangan mereka tinggal sifar, dan pada masa masa yang sama jangka hayat atau usia mereka inilah yang digunakan sebagai wang tunai. Manusia hidup dengan membeli masa.  Masa itu duit. Orang kaya akan terus hidup, orang miskin menyabung nyawa untuk terus hidup. Tidak ada emas, tidak ada wang kertas. Semua itu tidak setanding kehidupan.

Filem In Time ini sebenarnya mencetus rasa simpati kita terhadap golongan miskin. Dalam filem ini, terdapat diskriminasi atau jurang antara orang kaya dengan orang miskin. Orang kaya-kaya tinggal di New Greenwich, manakala orang miskin tinggal di Dayton Orang kaya-kaya makan sarapan pagi bernilai 8 minggu sedangkan orang-orang miskin di Dayton berhempas-pulas bekerja untuk mendapatkan masa. Orang-orang kaya berjalan-jalan dan memandu kereta dengan sangat perlahan kerana mereka ada banyak masa manakala orang-orang miskin berlari-lari untuk ke satu tempat ke satu tempat untuk menjimatkan masa.

Manusia di New Greenwich walaupun hidup mewah, tetapi tetap rasa kekosongan dalam hidup mereka, manakala manusia yang tinggal di Dayton akan berasa betapa berharganya masa. Jika mereka kehabisan masa, mereka akan mati. Terdapat ramai penduduk Dayton yang meninggal kerana gagal meminjam atau mendepositkan masa kerana kedai yang menjual masa telah tutup. Orang yang paling disayangi oleh Will Salas meninggal dunia dengan cara yang sama, kehabisan masa kerana gagal mendapatkan orang yang boleh mendepositkan masa.

Terdapat beberapa watak penting dalam filem In Time. Perompak atau gangster dalam filem ini dipanggil MinuteMen atau Lelaki Minit manakala polis atau FBI dipanggil Time Keeper atau Penjaga Masa. Time Keeper akan menyiasat sebarang kes penyelewengan masa. MinuteMen pula akan sentiasa memeras ugut dan menyamun masa daripada penduduk-penduduk di Dayton. Kehidupan di Dayton penuh pancaroba dan bahaya, mayat boleh ditemui di mana-mana, tak kira lelaki atau perempuan, semuanya berusia 25 tahun. Pada usia 25 tahun, gen penuaan berhenti, semua manusia akan diberi baki satu tahun. Bermula pada usia 25 tahun, semua manusia mesti bekerja dan berusaha untuk meneruskan hidup. Sesiapa yang malas bekerja, akan mati. Filem ini sememangnya sesuai untuk menegur orang-orang yang malas bekerja. Ini kerana setiap orang dalam filem In Time ini bekerja untuk dirinya sendiri.

Dalam filem ini, Will Salas telah dituduh membunuh seorang lelaki kaya dan mencuri masanya. Dalam masa itu, Will Salas bertemu dengan Sylvia Weis, anak kepada Phillip Weis yang merupakan jutawan masa. Will Salas dan Sylvia bagaikan Robin Hood pada zaman moden, mereka berdua merompak masa daripada orang kaya dan mendermakan masa tersebut kepada orang-orang miskin. Sebenarnya ada pro dan kontra perbuatan Will Salas dan Sylvia Weis ini, kebaikannya adalah semua orang berhak mendapat jangka hayat purata yang sepatutnya. Keburukannya ialah, kemungkinan jika ramai orang bergantung kepada derma usia, maka mereka tidak lagi akan rajin bekerja seperti dahulu.

Filem In Time yang dibintangi oleh Justin Timberlake dan Amanda Seyfried berjaya memupuk rasa kelakar, simpati dan cemas kepada para penonton. Bayangkan apabila seorang ibu sanggup memendekkan usianya setiap hari untuk diberikan kepada anak mereka sebagai wang belanja harian sedangkan jika ibu tersebut gagal mencari masa yang mencukupi maka dia boleh mati apabila jam masa usianya menunjukkan sifar. Itulah yang berlaku kepada ibu Will Salas, gara-gara tidak cukup masa untuk dibayar sebagai tambang bas, ibu Will Salas terpaksa berlari pulang, tetapi kerana perjalanan pulang ke rumah memakan masa dua jam, ibu Will Salas meninggal dunia sebelum sempat dia mengambil jangka hayat daripada anaknya Will Salas. Sebelum itu pada waktu pagi, beliau memberikan 30 minit kepada Will Salas untuk digunakan sebagai belanja makan tengah hari. Tragik bukan? 

Filem ini yang pastinya menimbulkan persoalan, sanggupkah anda memendekkan jangka hayat anda untuk diberikan kepada orang lain sedangkan anda tahu, bukan mudah untuk mendapatkan kembali jangka hayat tersebut dan anda boleh mati pada bila-bila masa? Itulah budaya hidup masyarakat di Dayton dalam filem In Time. Masa lebih berharga daripada emas, masa adalah nyawa! Tanpa masa, ada emas banyak pun tidak berguna lagi.

Directed by     Andrew Niccol
Produced by     Marc Abraham
Amy Israel
Kristel Laiblin
Eric Newman
Written by     Andrew Niccol
Starring     Amanda Seyfried
Justin Timberlake
Olivia Wilde
Johnny Galecki
Matt Bomer
Vincent Kartheiser
Elena Satine
Alex Pettyfer
Cillian Murphy
Music by     Craig Armstrong
Cinematography     Roger Deakins
Editing by     Zach Staenberg
Studio     Regency Enterprises
New Regency
Strike Entertainment
Distributed by     20th Century Fox
Release date(s)     October 28, 2011
Running time     115 minutes
Country     United States
Language     English

Rabu, Oktober 26, 2011

Ke Hilir Janji - Winter Nara 1

Ke Hilir Janji
Winter Nara Project - Amiene Rev (C) 2011

Masih aku ingat pada salji. 
Mengundang benci. 
Masih aku ingat pada hati 
Yang menghalang simpati. 
Masih aku ingat pada janji. 
Yang belum ditepati.

Sudahkah kau jumpa si mati?

Isnin, Oktober 24, 2011

Samsung Galaxy Tab or Ipad 2 Which Is Better

Which Is Better ? Samsung Galaxy Tab or Ipad 2


iPad 2
Galaxy Tab 10.1
Galaxy Tab 8.9
OS
iOS 4.3
Android 3.0
Android 3.0
Display
9.7-inch
LED-backlit IPS LCD
10.1-inch
PLS LCD
8.9-inch
PLS LCD
Resolution
1024 x 768
1280 x 800
1280 x 800
Height
Width
Thickness

241.2mm
185.7mm
8.8mm
256.6mm
172.9mm
8.6mm
230.9mm
157.8mm
8.6mm
Weight
601 grams
595 grams
470 grams
Processor
1Ghz dual-core
Cortex-A9 processor
1Ghz dual-core
Cortex-A9 processor
1Ghz dual-core
Cortex-A9 processor
Storage
16GB / 32GB / 64GB
16GB / 32GB / 64GB
16GB / 32GB / 64GB
microSD card slot
no
yes, up to 32GB
yes, up to 32GB
Front camera
0.3MP VGA
2.0MP
2.0MP
Rear camera
0.7MP Fixed-Focus
720p video
3.0MP Auto-Focus with LED Flash (720p)
3.0MP Auto-Focus with LED Flash (720p)
Wi-Fi
802.11 a/b/g/n
802.11 a/b/g/n
802.11 a/b/g/n
Network
UMTS/HSDPA/HSUPA 850, 900, 1900, 2100 GSM/EDGE
850, 900, 1800, 1900
HSPA+ 21Mbps 850/900/1900/2100
EDGE/GPRS 850/900/1800/1900
HSPA+ 21Mbps 850/900/1900/2100
EDGE/GPRS 850/900/1800/1900
USB
USB 2.0 (Host with Adapter)
USB 2.0 (Host with Adapter)
USB 2.0 (Host with Adapter)
Bluetooth
2.1 + EDR
2.1 + EDR
3.0
Battery
25Wh (~6750mAh @ 3.7V)
6800mAh
6000mAh
Price
(Wi-Fi only)
$499 (16GB)
$599 (32GB)
$699 (64GB)
$499 (16GB)
$599 (32GB)
$??? (64GB)
$469 (16GB)
$569 (32GB)
$??? (64GB)
Availability
Currently available
June 8
Early summer
Sensors
Gyroscope, Accelerometer, Digital Compass, Ambient Light Sensor
Gyroscope, Accelerometer, Digital Compass, Ambient Light Sensor
Gyroscope, Accelerometer, Digital Compass, Ambient Light Sensor

Most Expensive Foods In The World

Matsutake Mushrooms Matsutake mushrooms cost in the realms of $1,000 per pound and this puts them at one of the world's most expensive foods. This is partly due to their rarity as the mushrooms are killed by an insect that kills the trees necessary for these mushrooms to grow. There is still currently no method of farming the Matsutake mushroom, so any entrepreneur looking for a good venture might want to look into it. The mushroom was once synonymous with Autumn in Japan.

Wagyu Steak Wagyu steak is from Wagyu cattle raised in Japan. The most elite of all is Kobe beef which is raised on a diet of only beer and hand massaged in order to ensure tenderness and marbling. They are incredibly expensive (around $2,800 per steak) and unfortunately also incredibly fattening. But you only live once eh?

Almas Caviar We all associate caviar with expense and extravagance, but when that caviar comes from Iran this is even more the case. Very rare and so extremely expensive, Almas Caviar is sold by the kilo and comes in a solid 24 karat gold tin. It also comes from Belua that is over 100 years old. If you really want to pull out all the stops for your dinner party, then Almas Caviar is an absolute must. It will set you back around $25,000 per tin.

Chocopologie For chocolate lovers who want to take their devotion to the extreme, the most expensive chocolate in the world is the $2,600 per-pound Chocopologie. It can only be ordered and is always handmade and purported to be the tastiest chocolate in the world. The name sounds eerily like 'apology' and this would certainly be a guaranteed way for any man to win some brownie points (unless the argument was about money...).

The $1,000 Frittata The Le Parker Meridien hotel is a hotel in New York that now offers a $1,000 omelet. The egg itself is not what creates the expense however, but rather the mixture of lobster and caviar that goes into its creation (is that Alma caviar?).

Fleurburger The Fleurburger could only have come from Vegas. With a price tag of $5,000 it has to be the most OTT burger in existence and can be purchased from the Mandalay Bay's 'Fleur de Lys'. This price tag is partly the result of the beef being Kobe beef and also containing foie de gras, a truffle source and served on a brioche bun. For your $5,000 thuogh you also get a bottle of Chateau Petrus served in a glass of Ichendorf Brunello stemware. It's not a burger... it's an experience (and one that would make Elvis proud). Bargain!

Poop Coffee Amazingly it is possible to pay $1,000 per kilogram for a beverage known as 'poop coffee'. And it's not just a clever name – this coffee is actually 'processed' in the digestive tract of various Luwak animals (distant relatives of the Mongoose) from the Sumatra jungle

Banjir Bangkok Diramal Sebulan, Sebulan Tanpa Pelancong

Selama sebulan ini, kemungkinan besar Bangkok tidak akan menerima kunjungan pelancong. Bangkok yang terkenal sebagai sebuah kota raya yang penuh dengan pelbagai kemungkaran, telah ditimpa bala. Kebanyakan filem memaparkan tentang gejala sosial Bangkok, dan kini Bangkok betul-betul seolah-olah telah terkena sumpah. Malah dalam salah sebuah filem The Hang Over 2, pernah dinyatakan satu istilah yang dipanggil "Mangsa Bangkok" di mana terdapat banyak kes orang tempatan atau pelancong asing yang datang ke Bangkok dan hilang tanpa dapat dikesan oleh pihak berkuasa Bangkok. Benar atau tidak, begitulah tahap bahaya yang dikaitkan dengan Bangkok. Dunia politik dan pemikiran para pemimpin di Bangkok seperti keanak-anakan, sehingga rakyat menjadi mangsa. Seperti kebanyakan negara, kesemua cerita buruk tentang Bangkok itu tidak semestinya menyebabkan kita mesti percaya bahawa tidak ada perkara yang baik tentang Bangkok. Masih ada kebaikan yang tersembunyi di Bangkok, dan barangkali kebaikan ini tidak didedahkan dengan berkesan.

Banjir Bangkok diramal sebulan
Yingluck selia gerakan kawal bencana alam

BANGKOK: Perdana menteri Thailand semalam memberi amaran bahawa negara itu akan dilanda banjir sekurang-kurangnya sebulan lagi, sambil meminta penduduk terutama di ibu negara, Bangkok bersiap sedia menghadapi kemungkinan kenaikan paras air lebih tinggi. Pihak berkuasa melancarkan usaha untuk menyalurkan air banjir dari tengah ibu kota itu ke laut menerusi terusan di bandar raya terbabit, yang sudah menyaksikan kenaikan air hingga paras pinggang di beberapa bahagian di utara pinggir Bangkok. Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra, yang menggunakan satu undang-undang bencana bagi mengawal penuh keadaan kecemasan itu memberitahu penduduk Bangkok supaya mengalihkan barangan mereka ke tempat lebih tinggi sekurang-kurangnya satu meter. “Bangkok perlu membuka semua pintu penghalang banjir untuk membenarkan pengaliran keluar air,” kata Yingluck. “Jadi ketika hujung minggu yang panjang ini penduduk perlu mengalihkan barangan mereka, kereta dan barangan berharga lain ke tempat sekurang-kurangnya satu meter lebih tinggi.” “Ada pengaliran air dalam jumlah yang besar dari utara dan kita tidak dapat menghalangnya secara berkesan tetapi boleh memperlahankan pengalirannya kerana penghalang yang ada bersifat sementara,” katanya melalui ucapan mingguan kepada seluruh negara yang disiarkan melalui televisyen. “Ia adalah satu keadaan yang amat serius kerana menjejaskan nyawa dan harta benda penduduk,” kata Yingluck di mana kerajaan beliau yang berusia dua bulan berusaha untuk menangani bencana kemanusiaan itu. Hujan lebat selama tiga bulan menyebabkan sekurang-kurangnya 256 orang terbunuh di Thailand dan memusnahkan kediaman serta kehidupan sembilan juta penduduk kebanyakan adalah di utara dan tengah negara itu. Yingluck berkata kira-kira 113,000 penduduk diarahkan berpindah ke penempatan sementara, sambil menambah ketika beberapa kawasan di negara itu menyaksikan air mulai surut, banjir yang menghala ke ibu negara tidak dapat dihalang. Secara keseluruhan banjir akan berterusan selama empat hingga enam minggu, katanya. Di Bangkok yang menempatkan 12 juta penduduk dilaporkan menyimpan bekalan makanan dan air minuman, manakala orang ramai meletakkan beratus-ratus kenderaan mereka di atas jambatan atau jalan lebih tinggi. Puluhan ribu askar dan polis ditempatkan untuk menjaga ketenteraman awam dan keselamatan. Pembangkang menggesa kerajaan untuk mengisytiharkan darurat bagi memudahkan mengawal penduduk dan melindungi banjir tetapi menolak tindakan itu. – AFP

MotoGP GP Malaysia BATAL - Pelumba HONDA - Simoncelli Maut Dalam Kemalangan

Walaupun dilengkapi pakaian khas pelumba motosikal, ajal tetap dapat menjemput pelumba Honda, Simoncelli ketika perlumbaan motosikal berlangsung. Ini merupakan kemalangan maut pertama pernah berlaku di Litar Sepang. Marco Simoncelli, penunggang San Carlo Honda Gresini, disahkan meninggal dunia oleh Pengarah Perubatan MotoGP, Dr. Michele Macchiogodena pada jam 4.56 petang kerana kecederaan serius di bahagian kepala, tengkuk dan dada.

MotoGP GP Malaysia dibatal ekoran kemalangan maut Simoncelli
Disediakan oleh Berita Harian


LITAR Antarabangsa Sepang (SIC) diselubungi duka apabila penunggang San Carlo Honda Gresini, Marco Simoncelli meninggal dunia selepas terbabit dalam kemalangan di Selekoh 11 pada pusingan pertama perlumbaan MotoGP Grand Prix Malaysia- Shell Advance, semalam. Insiden maut itu menyebabkan perlumbaan kelas berkenaan dibatalkan, petang semalam. Penunggang 24 tahun dari Itali yang menaiki podium di GP Republik Czech pertengahan Ogos lalu tergelincir ketika mengambil selekoh sebelum Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3) yang tidak sempat mengelak terlanggar Simoncelli hingga menyebabkan topi keledar Simoncelli tercabut.

Turut terbabit dalam insiden pertama kali membabitkan kematian di Litar Sepang itu ialah Valentino Rossi (Ducati) tetapi penunggang veteran 32 tahun itu sempat mengelak dan bergerak ke dalam garaj pasukan sebelum dihentikan.

Berita malang itu disahkan Pengarah perubatan MotoGP, Dr Michele Macchiagodena dalam sidang media khas mengumumkan masa kematian penunggang itu pada jam 4.56 petang kerana kecederaan teruk di bahagian dada, tengkuk dan kepala.

Pelumba Honda mati akibat terjatuh di Litar Sepang
Disediakan oleh Berita Har
ian

SEPANG: Penunggang Honda, Marco Simoncelli disahkan meninggal dunia selepas terjatuh dan kepalanya dilanggar dua pelumba lain pada perlumbaan kategori MotoGP di Litar Sepang, sebentar tadi.

Sebelum itu, perlumbaan kategori berkenaan dibatalkan berikutan kemalangan yang menimpa pelumba Itali berkenaan yang terjatuh dan dilanggar Colin Edwards dan Valentino Rossi pada pusingan kedua perlumbaan terbabit. Topi keledar Simoncelli tercabut ketika kemalangan di selekoh 11 apabila beliau tergelincir dengan motosikalnya melintang di atas litar dan ketika itu menjadi laluan Edwards dan Rossi. Perlumbaan itu terus diberikan bendera merah dan Simoncelli yang kaku di atas litar terus dibawa ke pusat perubatan menggunakan ambulans.

Edwards yang menunggang Yamaha turut terjatuh tetapi terselamat daripada sebarang kecederaan serius manakala Rossi berupaya dapat menunggang motosikalnya balik ke pit. - REUTERS

Ahad, Oktober 23, 2011

Malaysia hulur bantuan US$1 juta kepada Thailand

Jika dahulu Jepun, kini giliran Thailand pula dilanda banjir besar. Namun, sikap keprihatinan Kerajaan Malaysia terserlah menerusi bantuan kemanusian bernilai RM3.12 juta kepada Thailand. Semoga bantuan ini dapat mengeratkan lagi hubungan antara dua negara. 

Malaysia hulur bantuan US$1 juta kepada Thailand 
2011/10/22 SERDANG: Kerajaan Malaysia bersetuju menghulurkan bantuan kemanusiaan sebanyak US$1 juta (kira-kira RM3.12 juta) kepada Thailand yang kini dilanda banjir besar, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Sambil melahirkan rasa sedih dan simpati, Muhyiddin berharap sumbangan kemanusiaan itu sedikit sebanyak mengurangkan kesusahan dan kesengsaraan yang dialami rakyat negara itu. "Kita rasa sedih dan bersimpati dengan apa yang berlaku di Thailand. Kita lihat banjir yang besar hampir dengan sebahagian daripada bandar raya Bangkok dan kawasan-kawasan sekitar Ayutthaya tenggelam dan rakyat mereka berpindah ke kawasan-kawasan yang tinggi. Kita lihat semua ini. "Sebab itu di peringkat awal di Kabinet semalam kita putuskan (untuk hulurkan) bantuan itu walaupun tak diminta," katanya pada sidang akhbar selepas menyampaikan ucaptama pada majlis 'Penerangan Perdana Nurani Rakyat Sayangi Selangor bersama Timbalan Perdana Menteri' di sini hari ini. Muhyiddin mengakui malapetaka yang melanda di Thailand tentunya memberi kesan kepada bekalan bahan makanan seperti beras dan gula dan kenaikan harga barangan bukan saja akan berlaku di negara ini bahkan juga negara lain yang mengimport bekalan makanan. "Bukan Malaysia saja tetapi negara lain yang berdagang dengan Thailand juga akan menghadapi masalah harga barang yang lebih tinggi atau bekalan barang yang tak mencukupi. Kita lihat apa yang berlaku (kelak)," katanya. - BERNAMA

Telefon bimbit bukan punca barah: Kajian

Isu mengenai bahaya telefon bimbit kepada pengguna sudah lama dicetuskan. Namun, baru-baru ini, satu kajian saintifik berkenaan bahaya telefonn bimbit menunjukkan hasil yang berbeza. Telefon bimbit didapati tidak memberikan kesan berisiko untuk mendapatkan kanser atau barah pada penggunaan yang normal. Bagaimana pula dengan iPhone dan sebagainya?

Telefon bimbit bukan punca barah: Kajian 

LONDON: Telefon bimbit tidak meningkatkan risiko barah, lapor penyelidikan yang membabitkan lebih 350,000 responden oleh penyelidik Denmark yang disiarkan semalam. Kajian yang didedahkan dalam laman web Jurnal Perubatan British, mencelah siri kajian lain yang memperoleh kesimpulan serupa. Saintis Institut Kajian Epidemologi Kanser di Copenhagen melihat mereka berusia sekurang-kurangnya 30 tahun yang melanggan talian telefon bimbit dan membandingkan kadar ketumbuhan dalam otak dengan mereka tidak melanggan antara 1990 hingga 2007. “Kajian ini menyokong penyelidikan yang gagal mencari kesan memudaratkan penggunaan telefon di bawah pendedahan normal,” kata Pengarah Perubatan Fizik Hospital Britain Royal Berkshire dan Felo Institut Fizik dan Kejuruteraan Perubatan, Malcolm Sperrin. Pada Mei, Agensi Penyelidikan Kanser Pertubuhan Kesihatan Sedunia memutuskan telefon bimbit dikategori sebagai kemungkinan mendedahkan barah, meletakkannya sama kategori dengan plumbum dan kloroform. – Agensi

Proton Janji Tingkap Kuasa Percuma 250,000KM atau 10 Tahun

 Dunia perniagaan Proton sebagai sebuah pengeluar kereta nasional di Malaysia mula melonjakkan persaingannya dengan menawarkan Janji Tingkap Kuasa. Walau bagaimana pun, waranti tersebut memiliki had iaitu sehingga 250,000km atau 10 tahun dari tarikh pendaftaran kereta sahaja.

500,000 pemilik Proton dijangka dapat manfaat daripada "Janji Tingkap Kuasa" 
Disediakan oleh Berita Harian 

SHAH ALAM: Kira-kira 500,000 kereta Proton dijangka mendapat manfaat daripada waranti sepanjang hayat tingkap kuasa yang baharu "Janji Tingkap Kuasa" oleh pengeluar kereta nasional, Proton Holdings Bhd. Pengarah Urusan Kumpulan, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, berkata skim waranti yang baharu itu terpakai bagi kesemua model Proton yang berdaftar mulai dari 1 September dan model Proton semasa yang masih berada di bawah waranti pengeluar yang bermula pada tarikh sama. Katanya, waranti itu boleh digunakan hanya bagi model kereta yang dijual di dalam pasaran domestik, sama ada milik persendirian atau syarikat besar yang meiliki banyak kereta. "Ia meliputi empat komponen utama yang berkaitan mekanisme tingkap kuasa kenderaan itu, iaitu pengatur tingkap kuasa, motor tingkap kuasa, suis dan "run channel." "Sebaik menerima tuntutan dari pelanggan yang layak dan bergantung kepada pematuhan terma dan syarat waranti Sepanjang Hayat Tingkap Kuasa, waranti itu akan dilaksanakan oleh Proton secara percuma, yang termasuk kesemua kos buruh dan alat ganti komponen tingkap kuasa," katanya di sini, hari ini. Tekal dengan standard automotif global, Syed Zainal Abidin berkata waranti itu terhad kepada 250,000km atau 10 tahun dari tarikh pendaftaran kenderaan, yang bergantung kepada yang mana berlaku dulu. Sambil Proton telah melakukan usaha signifikan untuk menambah baik kualitinya seperti yang ditunjukkan di dalam kenderaan jenerasi baharunya, katanya sesetengah persepsi negatif jenama itu terus wujud sehingga hari ini. "Langkah membetulkan persepsi itu walau pun mencabar adalah satu tugas yang perlu. Waranti ini adalah salah satu daripada inisiatif yang sedang dilaksanakan bagi mengekang persepsi itu. "Pesanan kami mudah sahaja, jika anda membeli kereta Proton hari ini, sila ketahui bahawa tingkap kuasa boleh digunakan dan jika tidak, sila tukarnya secara percuma," katanya. - BERNAMA

Filem Bogel What's Your Number - Filem Rosak Akhlak Yang Padat Dengan Bogel dan Lucah

Malam tadi entah bagaimana aku boleh terpilih untuk menonton filem What's Your Number. Niat asal untuk mengisi masa lapang dengan menonton filem, jadi aku menonton dua filem selepas pukul 7.00 malam. Waktu Maghrib pada ketika ini jatuh sebelum pukul 7.00 dan ini memberi peluang kepada aku untuk menonton dua filem pada satu malam serentak. Satu filem lagi yang aku tonton ialah filem Sektor 7. Filem Korea ini juga amat pelik kerana memaparkan tentang air mani binatang unik yang hidup di dasar laut yang dikatakan menyerupai air mani manusia. Nampaknya panggung wayang di negara ini sudah mula diserang oleh virus filem lucah sama ada pada paras kelucahan yang tinggi, sederhana atau rendah. Bukan filem Barat sahaja, filem Melayu tempatan juga ada memaparkan babak-babak lucah atau berunsur lucah yang diadun sebagai lawak jenaka di dalam filem.

Menonton filem What's Your Number pada malam tadi memang merupakan satu pengalaman yang memalukan. Bukan sahaja kerana babak-babak bogel dan babak-babak lucah yang tidak ditapis, malah apabila disebelah aku terdapat pula beberapa orang penonton wanita. Filem What's Your Number mungkin filem yang paling berani kerana memaparkan watak-watak utama berbogel tanpa seurat benang di depan kamera, dan di depan para penonton wayang. Malah gambar-gambar kemaluan seperti zakar dan testis walaupun dalam bentuk kartun yang dipaparkan memang memalukan. Begitu juga dengan video-video lucah yang terpapar pada skrin komputer riba pelakon wanita utama apabila pelakon wanita tersebut membuat carian nama bekas teman lelakinya dengan carian perkataan menggunakan perkataan-perkataan yang merujuk kepada ciri fizikal kemaluan lelaki.

Selain itu dialog-dialog lucah yang jelas dan tidak berselindung yang dijadikan bahan jenaka sama ada secara langsung atau tidak langsung memang memalukan. Antara babak bogel yang dipaparkan secara jelas dalam filem ini ialah watak pelakon utama wanita berbogel sambil mencatat nama lelaki yang pernah tidur bersama dengannya, babak pelakon utama wanita memakai pakaian jarang hingga menampakkan punggung, buah dada yang terdedah, babak pelakon lelaki bogel yang keluar dari rumahnya sambil bercakap dengan pelakon utama wanita yang juga merupakan jirannya. Babak pelakon utama lelaki yang bermain gitar dengan hanya memakai seluar dalam serta diselangi lawak lucah. Terdapat juga beberapa babak yang menjijikkan berkaitan dengan seks ditayangkan secara meluas tanpa tapisan.

Dialog-dialog lucah yang merujuk kepada perbuatan seks juga sering diulang-ulang dalam filem ini. Menonton filem ini di panggung wayang dengan adanya penonton-penonton wanita di sebelah memang merupakan satu pengalaman yang amat memalukan. Antara lawak lucah yang dipaparkan ialah pelakon wanita utama itu semata-mata untuk berjumpa salah seorang lelaki yang pernah berzina dengannya, dia terbang ke Miami dan mendaftar diri sebagai pesakit. Bekas teman lelakinya yang juga merupakan doktor sakit puan itu pada mulanya sudah lupa siapa pelakon wanita utama itu, tetapi selepas memeriksa kemaluan wanita tersebut, barulah dia ingat siapa pelakon wanita tersebut. Aku hairan kenapa terdapat banyak babak lucah dan bogel dalam filem ini yang tidak ditapis atau disensorkan walaupun filem ini berstatus 18 tahun ke atas.

Antara babak yang tidak dapat dilupakan ialah babak apabila pelakon utama wanita terjatuh dari pagar sambil menyebut perkataan lucah yang berkaitan dengan seks. Ketika itu ada beberapa orang kanak-kanak lelaki dan perempuan yang terdengar perkataan tersebut lalu mereka bertanya sesama mereka. Kemudian dipaparkan pula babak sekumpulan kanak-kanak, di mana di kalangan mereka adalah kanak-kanak yang terdengar perkataan lucah yang disebut oleh pelakon wanita utama itu tadi. Kumpulan kanak-kanak ini berlari-lari di sekeliling majlis perkahwinan sambil menyebut dan melagukan perkataan lucah itu tadi beramai-ramai. Entahlah, jenaka jenis apa yang cuba dipaparkan oleh filem What's Your Number ini.
Barangkali filem What's Your Number adalah filem jenaka lucah yang terlampau. Budaya zina yang terlampau dipaparkan di dalam filem ini yang menunjukkan betapa teruknya moral orang-orang Barat. Babak-babak lucah yang terlampau dijadikan lawak jenaka. Sebenarnya terdapat banyak aspek di dalam filem ini yang perlu ditapis. Namun apa yang dapat diperhatikan, makin hari makin longgar aras penapisan filem di Malaysia. Lucah dan bogel semakin hari semakin sebati dalam karya-karya filem. Ini adalah petanda keruntuhan moral yang serius dalam karya seni dunia.

Sabtu, Oktober 22, 2011

BAYI DI BUANG TIDUR BERTEMANKAN SEEKOR KUCING

Kerana rasa takut, ada ibu yang mengandung anak di luar nikah sanggup mengabaikan anak kandung yang baru dilahirkan tanpa mengira tahap keselamatan bayi tersebut. Sebelum ini ada juga berita tentang bayi yang dikelar oleh ibu kandungnya sendiri yang juga merupakan pelajar berusia 16 tahun. Perikemanusiaan semakin terhapus kini. Sementara itu di China, dilaporkan mengenai seorang budak perempuan yang nazak dilanggar kereta, dibiarkan begitu sahaja di tepi jalan. Manusia seolah-olah tidak lagi memandang manusia yang lain sebagai manusia. Video yang memaparkan budak perempuan yang nazak selepas dilanggar kereta itu cukup menyedihkan, namun itulah realiti dunia yang dapat dirasai di mana-mana pun.

Seorang bayi lelaki ditemui ditinggalkan atas kerusi di hadapan rumah seorang penoreh getah di Kampung Charuk Bakap, semalam. Ketika ditemui, bayi malang berkenaan hanya ditemani seekor kucing saja. Penoreh getah, Maimunah Bidin, 55, berkata, dia mendengar tangisan bayi kira-kira jam 12 tengah malam namun tidak mempedulikannya kerana menyangka ia adalah tangisan bayi jirannya yang berusia lapan bulan. “Kira-kira jam 3 pagi, sekali lagi tangisan bayi itu didengari namun saya tidak memeriksa keadaan di luar rumah kerana bekalan elektrik terputus. “Bagaimanapun, sewaktu anak saya bersiap-siap untuk ke sekolah, bunyi tangisan bayi masih lagi kedengaran menyebabkan saya terus mengambil lampu suluh dan keluar mencari sebelum terlihat kaki bayi terjulur keluar dari kain pelikat yang membaluti badannya,” katanya kepada Sinar Harian. Maimunah yang lebih dikenali sebagai Mak Tam berkata, ketika dia menemui bayi berkenaan, kucing kesayangannya kelihatan tidur di sebuah lagi kerusi, seolah-olah menemani bayi yang tidak berdosa itu. Kira-kira jam 7.50 pagi semalam, pegawai perubatan dari Klinik Kesihatan Parit Panjang membawa bayi yang dipercayai baru dilahirkan itu untuk menjalani pemeriksaan lanjut di Hospital Sultan Abdul Halim.

Kaedah baru caj telefon bimbit mengunakan air mendidih

Kaedah baru caj telefon bimbit mengunakan air mendidih 
Sebuah syarikat Jepun memperkenalkan kaedah terbaru mengecas telefon bimbit di luar rumah selepas bencana alam melanda iaitu dengan memanaskan sebuah periuk di atas unggun api. Periuk terma elektrik tersebut yang dikenali sebagai Hatsuden-Nabe menukar haba air mendidih kepada tenaga elektrik yang kemudian disalurkan ke peralatan seperti telefon pintar, pemain muzik dan sistem pengesan kedudukan global. SEORANG kakitangan syarikat TES NewEnergy menunjukkan sebuah periuk yang menindih air boleh mengecas sebuah telefon bimbit dalam satu demonstrasi baru-baru ini. Syarikat TES NewEnergy yang beribu pejabat di Osaka, mula menjual periuk itu di Jepun pada harga AS$299 (RM907) bulan ini sebelum ia dipasarkan di negara-negara membangun tidak lama lagi. Periuk berkenaan dilengkapi bahan seramik termaelektrik yang menghasilkan arus elektrik melalui perbezaan suhu 550 darjah Celsius di dasar periuk dan air mendidih di dalamnya pada suhu 100 darjah Celsius. Syarikat berkenaan menyatakan, gajet itu mengambil masa tiga hingga lima jam untuk mengecas sebuah iPhone dan para pengguna boleh memasak makanannya pada sama yang sama. “Saya mendapat idea mencipta periuk ini apabila melihat rakaman televisyen yang memaparkan mangsa-mangsa gempa bumi membuat unggun api untuk memanaskan badan mereka,” kata Ketua Pegawai Eksekutif TES NewEnergy, Kazuhiro Fujita. – AFP 

Britney Spears dilarang ada telefon bimbit 
Penyanyi Britney Spears, 29, telah dilarang daripada memiliki telefon bimbit sendiri untuk mengawal tingkah lakunya. Larangan tersebut dilihat sebagai salah satu langkah yang diambil oleh individu terdekat dengan penyanyi itu bagi mengelak dia mengulangi kesilapan-kesilapan pelik sebelum ini. “Orang yang paling rapat dengan Britney sentiasa memerhati gerak-gerinya bagi memastikan dia berada pada trek yang sepatutnya. “Salah satu pendekatan yang diambil adalah melarangnya daripada memiliki telefon bimbit kerana ia membantu orang lain untuk mengawal dirinya,” kata satu sumber seperti dipetik akhbar Sun. Pada tahun lalu, bekas pengawal peribadinya Fernando Flores, 30, mendakwa penyanyi itu telah mengirimkan beberapa keping gambar bogel yang diambil sendiri menggunakan telefon bimbit. 

Padah guna telefon bimbit semasa petir: 
Remaja perempuan maut dalam bangsal Seorang remaja perempuan maut akibat dipanah petir, dipercayai ketika menggunakan telefon bimbit milik ibunya di sebuah bangsal berhampiran rumahnya di Kampung Belimbing dekat sini semalam. Dalam kejadian pukul 5.50 petang itu, mangsa, Siti Munirah Nordin, 13, meninggal dunia di tempat kejadian dengan kesan terbakar di sebelah kanan muka, telinga, kepala dan punggungnya. Sebelum kejadian, mangsa dikatakan sedang bercakap dengan seseorang menggunakan telefon tersebut ketika cuaca agak redup dan petir sedang berbunyi. Remaja berkenaan hanya ditemui oleh abangnya, Mohd. Firdaus, 16, sudah meninggal dunia di bangsal kira-kira pukul 9 malam tadi. Ini berikutan ahli keluarga mencarinya setelah tidak pulang ke rumah untuk berbuka puasa sejak keluar pukul 4.30 petang. Menceritakan kejadian itu, ibu mangsa, Rosnah Dollah, 49, berkata pada mulanya dia menyangka anaknya berbuka puasa di rumah rakannya yang terletak berhampiran rumah, namun terkejut apabila mendapat tahu anaknya tidak pergi ke situ. “Sebelum kejadian, dia ada bercakap menggunakan telefon bimbit saya di dalam rumah. Kemudian saya menegurnya menyebabkan dia keluar dari rumah. “Saya beritahu dia masih bersekolah dan tidak patut berbual lama-lama di telefon. Saya tidak tahu pula dengan siapa dia berbual,” katanya ketika ditemui di rumah bapanya di Kampung Manal hari ini. Tambahnya, setelah mencarinya merata-rata dan bertanyakan kawannya, dia kemudian mencari anak keenam daripada tujuh beradik itu di bangsal tersebut. “Saya teringat untuk mencari di situ kerana pernah ternampak dia dan kawannya duduk di bangsal sambil bercakap menggunakan telefon bimbit sehari sebelum kejadian,” katanya. Rosnah merupakan seorang ibu tunggal setelah kematian suami lima tahun lalu akibat sakit kencing manis. Dia kini menyara tujuh orang anak dan bekerja sebagai pembantu kedai makan dengan pendapatan RM25 sehari. 

Bahaya Telefon bimbit, boleh menyebabkan kanser. 
Pengguna-pengguna telefon bimbit berisiko menghidap kanser otak dan mereka dinasihatkan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) dan alat pendengaran telefon, kata beberapa pakar barah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Menurut WHO, penggunaan SMS dan alat pendengaran telefon itu akan mengurangkan si pengguna terdedah pada gelombang telefon bimbit. Medan frekuensi elektromagnetik radio yang dibebaskan telefon bimbit berisiko menyebabkan kanser pada manusia,” kata kenyataan Agensi Antarabangsa untuk Penyelidikan Kanser (IARC) selepas persidangan lapan hari diadakan di Lyon Perancis kelmarin. Pakar-pakar membuat rumusan itu berdasarkan penelitian ke atas kajian melibatkan manusia dan kajian epidemiologi yang menunjukkan peningkatan berlakunya glioma iaitu sejenis kanser otak,” kata Presiden IARC, Jonathan Samet. Dua kajian utama menunjukkan mereka yang paling kerap menggunakan telefon bimbit lebih berisiko dijangkiti kanser otak, katanya dalam satu sidang akhbar melalui telefon. Beberapa individu berisiko tinggi yang dipantau dalam kajian-kajian tersebut telah menggunakan telefon bimbit mereka pada kadar purata 30 minit sehari selama 10 tahun. “Kami tidak dapat meramalkan apa yang akan berlaku sekiranya orang ramai menggunakan telefon bimbit untuk tempoh masa yang lebih lama dan sepanjang hayat mereka,” kata Samet. Terdapat sekitar lima bilion telefon bimbit berdaftar di dunia dan jumlah itu serta masa penggunaannya semakin meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Jelas IARC, bukti saintifik menunjukkan telefon bimbit berpotensi menyebabkan kanser tetapi ia masih perlu dibuktikan. – AFP

Sinopsis KLIP 3GP - Kutipan KLIP 3GP memberangsangkan

SINOPSIS KLIP 3GP Eddie pada usia hanya sekitar 20-an sudah merasa kejayaan urusan perniagaannya di Internet. Dia seorang jejaka yang memiliki segalanya – tampan, menikmati kehidupan mewah dan juga teman wanita sekeliling pinggang. Tanpa diketahui sesiapa, Eddie sebenarnya meraih keuntungan daripada perniagaan yang membeli dan menjual klip-klip pornografi dan sensasi di Internet. Maya Akhtar pula adalah seorang jurnalis yang komited terhadap kerjayanya. Malangnya, dia telah jatuh mangsa kepada ugutan Sunny yang memiliki rakaman video hubungan sulit mereka. Lebih mengejutkan lagi, perbuatan Sunny ini disokong oleh isterinya sendiri Rita, kerana inilah cara mereka membuat duit, dengan memperdaya wanita untuk tidur dengan Sunny dan memeras ugut mangsa kemudian. Suria, Mina dan Zakiah adalah tiga gadis remaja yang dalam perjalanan untuk mencari hiburan hujung minggu di Kuala Lumpur. Tanpa disangka, malam itu berubah menjadi suatu peristiwa yang menyeramkan apabila mendapati diri mereka diburu oleh satu makhluk yang mengerikan. Sandra adalah seorang gadis sekolah yang menjadi mangsa deraan seksual oleh Jefri. Lebih dari itu, Sandra satu hari telahdiperkosa beramai-ramai oleh satu geng motosikal yang dianggotai Jefri dan abang kandung Sandra sendiri iaitu Burn. Acara perkosaan ini telah dirakamkan oleh geng ini melalui kamera telefon bimbit Jefri. Dalam filem 3GP, kehidupan watak-watak berbeza ini akhirnya bersulaman dan berkait melalui pembocoran klip-klip 3gp mereka kepada masyarakat Internet –dan dunia mereka bertembung dalam satu kemuncak yang dramatik. Kutipan KLIP 3GP memberangsangkan sumber: hmetro.com.my SEJAK mula ditayangkan di pawagam pada 13 Oktober lalu, filem sensasi KLIP 3GP mencatat kutipan hampir RM1 juta untuk tempoh seminggu. Filem arahan Aidilfitri Mohd Yunus ini dijangka terus menerima sambutan peminat yang masih belum menyaksikannya. Jumlah ini dianggap agak baik dan memberangsangkan kerana menampilkan ramai muka baru serta karya pengarah baru melalui Skim Layar Baru yang diperkenalkan Primeworks Studios Sdn Bhd bagi mengetengahkan karyawan seni berbakat. Pengurus Besar Unit Filem dan Drama Primeworks Studios Sdn Bhd, Tengku Iesta Tengku Alaudin berkata, filem yang dikategorikan dalam bajet rendah ini mencatat kutipan boleh dibanggakan dan satu permulaan yang baik. “Skim khas ini secara tidak langsung memberi ruang kepada pengkarya muda mempertaruhkan karya unik mereka. Walaupun wujud beberapa kontroversi membabitkan filem ini, namun perlu saya tekankan di sini bahawa kontroversi itu bukan di kalangan pihak produksi. “Kami tidak pernah mengharapkan kontroversi. Pada kami kontroversi yang tidak benar bukan satu cara untuk mempromosikan filem,” katanya. Tambahnya, filem ini bukan sekadar ingin menghiburkan, sebaliknya sarat dengan mesej dan pengajaran tersendiri. Menariknya, ia masalah sosial yang benar-benar berlaku dalam kehidupan masyarakat. “Apa yang kami paparkan adalah realiti sebenar dan kejadian yang ada di sekeliling kita. Mahu atau tidak, itu adalah virus dan masalah yang melanda masyarakat kita sekarang. Justeru, kami cuba tampilkan konsep itu dalam penceritaan lebih realistik supaya penonton dapat memahami dan menerima mesej yang cuba disampaikan. “Saya bersyukur kerana semua pelakon memberikan lakonan terbaik serta mengikut garis panduan skrip yang kami inginkan. Melihat keseluruhan babak dan plot ceritanya, saya percaya ia sesuatu yang berlainan berbanding filem lain,” katanya. Katanya, mungkin ada segelintir pihak yang menganggap filem ini cuba mempertaruhkan babak seks keterlaluan. Ada pula mempersoalkan mengenai ‘tagline’ filem itu - Ganas, Gerun & Ghairah. Bagaimanapun kata Tengku Iesta, ‘tagline’ berkenaan sekadar gimik semata-mata. “Jika diikutkan, filem ini tidak menampilkan aksi di luar batasan kerana ia berdasarkan ekspresi lakonan dan mimik wajah saja. Filem ini juga melepasi kelulusan Lembaga Penapisan Filem (LPF) 100 peratus yakni tanpa ada potongan. “Malah berdasarkan pemerhatian kami, walaupun filem ini dikatakan mencetuskan kontroversi, ia mendapat maklum balas positif daripada penonton kerana temanya sangat relevan dengan kepincangan masyarakat masa kini. “Bagi yang belum menonton Klip 3GP, jangan lepaskan peluang menontonnya yang kini masuk minggu kedua tayangan,” katanya. KLIP 3GP mengisahkan kegiatan remaja dan anak muda yang menyalahgunakan kecanggihan rakaman video pada telefon bimbit. Ada yang menjadi mangsa rogol dan tidak ketinggalan kes peras ugut untuk mendapatkan wang. Selain itu, ada pihak yang menjual rakaman video entiti yang dianggap sebagai hantu dan makhluk halus. Filem ini menampilkan lakonan membanggakan daripada anggota One Nation Emcees, Sabhi Sadhi, Adeline Tsen, Fikhree Bakar, Faralyna Idris dan Zahiril Adzim.

Jumaat, Oktober 21, 2011

PTPTN saman 104,083 peminjam ingkar bayar balik

Semasa aku masih menuntut di universiti, aku mendapat tajaan dan bukan pinjaman, maka aku dikategorikan sebagai salah seorang insan yang beruntung di muka bumi ini. Sehingga kini aku masih tidak memahami kenapa masih ramai peminjam PTPTN masih enggan membayar balik pinjaman yang pernah dibuat. Pada pengetahuan aku, duit PTPTN itu akan dikitar semula untuk digunakan bagi pelajar-pelajar baru yang memerlukan bantuan pinjaman wang untuk membiayai pengajian mereka.

PTPTN saman 104,083 peminjam ingkar bayar balik

SUNGAI PETANI: Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) memfailkan saman di mahkamah terhadap 104,083 peminjam yang ingkar membayar balik pinjaman bagi tempoh 2007 sehingga 30 September lalu.

Anggota Lembaga Pengarahnya Datuk Tajul Urus Md Zain berkata daripada jumlah itu, sebanyak 69,573 saman mendapat perintah penghakiman bersih daripada mahkamah.

"PTPTN terpaksa mengenakan tindakan penguatkuasaan saman yang dihantar ini kepada peminjam-peminjam tersebut memandangkan mereka tergolong dalam kategori tegar yang ingkar bayar balik pinjaman," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Beliau berkata PTPTN hanya menerima balik bayaran pinjaman sebanyak RM2.7 bilion daripada 725,000 peminjam bagi tempoh 1997 sehingga bulan lalu, berbanding jumlah yang patut diterima sebanyak RM 5.6 bilion.

"Ini menunjukkan peminjam yang bayar balik pinjaman adalah sebanyak 77 peratus sahaja daripada jumlah keseluruhan sebanyak 937,000 peminjam yang patut bayar," katanya.

Beliau berkata untuk tahun ini iaitu sehingga 30 September lalu PTPTN meluluskan pembiayaan pendidikan sebanyak RM4.16 bilion kepada 172,134 penerima biaya.

"Daripada jumlah itu PTPTN telah mengeluarkan pinjaman pendidikan sebanyak RM2.35 bilion," katanya selepas merasmikan Program Kemasyarakatan Anjuran Pejabat Penyelaras Parlimen Merbok dengan kerjasama PTPTN, Universiti Utara Malaysia dan Universiti Teknologi Mara.

Tajul Urus turut meminta peminjam yang mempunyai kesulitan membuat pembayaran balik agar berhubung dengan PTPTN bagi menyelesaikan mereka, bukan melarikan diri.

Sementara itu, Pengurus Kanan Pelaburan PTPTN Tuan Din Tuan Mat yang turut hadir berkata PTPTN menerima reaksi positif selepas pelancaran semula Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) dua bulan lalu.

Katanya kutipan menerusi akaun pendeposit, SSPN mencatatkan peningkatan sebanyak 100 peratus.

"PTPTN meletakkan sasaran RM60 juta dapat dikutip daripada SSPN untuk tempoh tahun ini berikutan kutipan memberangsangkan sepanjang minggu lalu iaitu sebanyak RM3.6 juta," katanya. - Bernama

Spa Ikan Tidak Berbahaya?

 Suatu ketika dahulu aku sering melihat Spa Ikan di TESCO, kelihatan ikan-ikan kecil berenang-renang dengan selesa di dalam tangki plastik berwarna biru. Perniagaan ini kelihatan kurang maju. Aku juga berasa kasihan melihat ikan-ikan yang kelaparan. Namun, aku tidak berani mencuba SPA ikan kerana kurang yakin dengan tahap kebersihannya.

Aku juga teringat ada beberapa tempat di sekitar kawasan air terjun atau jeram di beberapa lokasi di Malaysia, di mana terdapat puluhan ikan-ikan kecil yang suka menggigit dan memakan sel-sel kulit mati pada bahagian badan manusia tanpa mencederakan manusia. Ikan-ikan ini akan mengerumuni bahagian badan manusia yang terendam di dalam air dan menimbulkan rasa sensasi yang unik, geli dan selesa.

Para pengunjung tidak kira orang dewasa mahu pun kanak-kanak, akan merendamkan anggota badan mereka ke dalam air sambil berehat-rehat di atas batu sambil membiarkan ikan-ikan ini menggigit kaki mereka. Ternyata, di Malaysia juga ada ikan yang secara semula jadi suka menyediakan perkhidmatan spa ikan secara percuma sambil membolehkan para 'pelanggannya' menikmati keindahan alam semula jadi yang sememangnya asli.

Bahaya spa ikan
Disediakan oleh Berita Harian


TINJAUAN Berita Harian ke premis terapi ikan di sekitar ibukota yang dibimbangi sebar virus HIV dan Hepatitis C.

Kementerian Kesihatan nasihat orang ramai henti terapi ikan

PETALING JAYA: Kementerian Kesihatan memberi amaran risiko terapi ikan atau lebih dikenali sebagai spa ikan kerana boleh menyebarkan pelbagai penyakit berbahaya, termasuk Hepatitis C, HIV/AIDS dan tibi serta beberapa penyakit lain yang berjangkit menerusi bawaan air.
 
 
Pemilik spa ikan kecewa dakwaan
Disediakan oleh Berita Harian


KUALA LUMPUR: Pemilik spa ikan di sekitar Lembah Klang kesal dengan dakwaan Kementerian Kesihatan pengguna terapi spa ikan menghadapi risiko jangkitan penyakit berbahaya tanpa melakukan kajian terperinci terlebih dahulu.

Pemilik Spa Ikan Foot Master, Kenny Pe, yang sudah empat tahun menjalankan perniagaan itu menyangkal dakwaan ikan yang digunakan boleh menjadi pembawa virus HIV menerusi gigitan pada kaki pelanggan. “Sebelum memulakan perniagaan, saya sendiri ke luar negara seperti Jepun dan Taiwan yang menggunakan teknologi canggih bagi mempelajari proses rawatan air dan garis panduan lain seperti kualiti air serta tahap kebersihan kaki pelanggan sebelum dibenarkan menjalani rawatan, “Kertas kerja terperinci mengenai rawatan itu juga sudah dibentangkan kepada Kementerian Kesihatan dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Setakat ini, premis saya tidak pernah menerima aduan mengenai masalah yang dibangkitkan,” katanya.

Beliau yang menguruskan spa ikan di pusat membeli belah Times Square, Sunway Piramid, dan Ampang menjelaskan air dalam kolam ditukar setiap hari, selain disterilkan menggunakan sinar ultra lembayung (UV) sebanyak 2,000 Watt bagi membunuh bakteria dan virus yang dikatakan wujud dalam takungan air.

Difahamkan, selain pemasangan sinaran UV 24 jam tanpa henti terhadap bekalan air, kaedah penurasan pasir digunakan bagi mengasingkan campuran lebihan makanan ikan dan sisa kumbahan.

Pendapat itu disokong pengusaha Reborn Healthcare Sdn Bhd, Yen Mui, yang berkata berkata pelbagai teknologi canggih digunakan bagi memastikan tidak berlaku jangkitan kerana garis panduan ketat perlu dipatuhi sebelum lesen perniagaan diluluskan.

Rabu, Oktober 19, 2011

Tandas Jakarta terkotor di Asia

Kajian WTO letak Indonesia di tangga ke-12 daripada 18 negara

JAKARTA: Tandas di Indonesia dikategorikan sebagai tandas paling kotor di Asia, lapor satu kajian Pertubuhani Tandas Sedunia (WTO). Organisasi itu meletakkan Indonesia di tangga ke-12 di kalangan 18 negara Asia yang diadili untuk tandas yang paling kotor. “Kami mempunyai tandas yang paling teruk berbanding negara Asia Tenggara lain,” kata pengasas Persatuan Tandas Indonesia (ATI) Naning Adiwoso.

“Walaupun kedudukan kami lebih baik daripada Vietnam tetapi kita jauh lebih teruk berbanding Filipina, Malaysia, Singapura dan Thailand,” katanya.

Naning berkata kedudukan itu ditentukan WTO berdasarkan jumlah kuman ditemui di tandas yang diperiksa secara rawak setiap negara.

Naning berkata sekurang-kurangnya, 80 juta kuman ditemui dalam satu tandas dan kuman itu boleh membawa kepada penyakit berjangkit seperti demam kepialu.

Beliau menegaskan bahawa amalan mengepam tandas tidak mampu memusnahkan kuman, malah pembersihan dan sanitasi berterusan diperlukan.

“Pendidikan dalam keluarga memainkan peranan penting kerana ramai yang menganggap tandas kurang penting, justeru mereka membuang air besar atau kecil di sungai atau di tempat terbuka,” katanya.

Beliau berkata dengan peningkatan penduduk, negara itu memerlukan jumlah tandas awam yang banyak.

ATI ditubuhkan 10 tahun lalu dengan sasaran mendidik rakyat Indonesia mengenai keperluan untuk mengamalkan kebersihan tandas. Organisasi itu akan mengadakan acara sebagai menyambut Hari Tandas Sedunia pada 19 November. – Agensi

Hukuman Bercerai - Sebat, Penjara Jika Cerai Tanpa Sebab Munasabah

Berfikir sebelum mengambil apa-apa tindakan. Inilah mesej yang cuba disampaikan oleh kerajaan PAS Kelantan terhadap mana-mana suami-isteri yang cuba bercerai tanpa sebab yang munasabah. Peratus perceraian yang semakin meningkat sejak akhir-akhir ini amat membimbangkan. Akibat perceraian, anak-anak menjadi mangsa. Kebanyakan kanak-kanak mangsa perceraian hilang kasih sayang sama ada ibu atau bapa kandungnya.

Kelantan sedia kaji hukuman berat

KOTA BHARU: Kerajaan PAS Kelantan akan menimbang supaya dikenakan hukuman lebih berat seperti sebat atau penjara terhadap pasangan negeri ini yang bercerai tanpa sebab munasabah.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan negeri, Wan Ubaidah Omar, berkata walaupun jumlah pasangan bercerai di negeri itu berada pada peratusan yang rendah, namun hukuman berat boleh dipertimbangkan. Cadangan supaya dikenakan hukuman berat kepada pasangan bercerai, kerajaan negeri boleh pertimbangkan katanya ketika menjawab soalan tambahan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tawang, Hassan Mohamood pada sidang Dewan Undangan Negeri, di Kota Darulnaim, di sini, semalam. Beliau menjawab cadangan Hassan supaya dikenakan hukuman lebih berat seperti sebat atau penjara terhadap pasangan di negeri ini yang bercerai tanpa mempunyai jawapan munasabah untuk berbuat demikian.

Wan Ubaidah berkata, sepanjang tempoh lima tahun antara 2005 hingga 2010, purata perceraian di negeri itu ialah 14.67 peratus.

Katanya, mengikut perangkaan peratus perceraian di Kelantan tidak tinggi, malah sentiasa stabil dengan 13.5 peratus pada 2005 dan meningkat 14.4 peratus setahun kemudian, namun menurun 13 peratus (2007).

Bagaimanapun pada 2008, peratusan perceraian meningkat dengan mencatat 15.3 peratus dan setahun kemudian naik sehingga 16 peratus sebelum turun 15.8 peratus tahun lalu.

Pada 2008, kadar perceraian negeri ini berada pada tangga keempat bagi peringkat kebangsaan.

Pelbagai usaha dilakukan bagi mengatasi perceraian antaranya membabitkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Pusat Pembangunan Keluarga yang akan memberikan khidmat nasihat dalam usaha membaiki hubungan pasangan terbabit, katanya.

Beliau menasihatkan perempuan negeri ini yang hendak melangsungkan perkahwinan supaya mendapatkan nasihat dari pihak tertentu serta restu keluarga, bukan ambil di tengah jalan, katanya.

Televisyen tak sesuai untuk budak-budak

Televisyen dianggap sebagai punca kenapa kanak-kanak lambat bertutur. Kanak-kanak didapati berkomunikasi satu hala dengan televisyen. Dalam dunia perbualan realiti, perlu adanya perbualan antara kanak-kanak dengan ibu bapa mereka supaya mereka boleh belajar cara-cara berkomunikasi. Tabiat menonton televisyen memungkinkan kenapa ramai kanak-kanak pada hari ini biadab dan tidak tahu bercakap dalam nada berbudi bahasa. Mungkin mereka tidak yakin untuk bercakap dalam bahasa yang sopan kerana pengaruh negatif yang semakin merebak di televisyen.

NEW YORK: Kanak-kanak berusia kurang dua tahun tidak digalakkan menonton televisyen atau video kerana ia boleh menjejaskan perkembangan dan melambatkan keupayaan mereka bertutur, kata sekumpulan pakar pediatrik Amerika Syarikat (AS) dalam satu kajian disiarkan semalam.

Pakar pediatrik dari Akademi Pediatrik Amerika (AAP), Ari Brown, berkata ibu bapa seharusnya bercakap dengan anak, menggalakkan mereka bermain secara bebas, bertujuan menggalakkan perkembangan dan pertumbuhan minda kanak-kanak. Berdasarkan kajian dikemas kini, kami memperoleh bukti media elektronik seperti televisyen dan video berpotensi memberi kesan negatif kepada kanak-kanak berusia kurang dua tahun. Justeru, itu AAP tidak menggalakkan mereka menonton televisyen dan video, katanya. Kajian terbaru itu bagaimanapun, tidak merujuk kepada permainan interaktif seperti permainan video, telefon pintar atau peralatan lain, hanya menjurus kepada media tontonan pasif ke atas mana-mana jenis layar sama ada telefon, komputer, televisyen atau lain.

Brown berkata, pemantauan diperlukan berikutan ledakan DVD bayi menyasarkan kumpulan usia dari satu hingga dua tahun, selain pengakuan 90 peratus ibu bapa yang menjadi responden bayi mereka menonton media elektronik.

Apa yang jelas ramai ibu bapa tidak peduli dengan hasil kajian ini. Dalam dunia layar yang berada di mana-mana, saya fikir kita perlu mencari jalan mengendalikan dan menjadikan satu diet media sihat.

AAP menggesa pakar pediatrik membincangkan penggunaan media dengan ibu bapa dan menyatakan golongan dewasa perlu sedar betapa terganggunya mereka apabila televisyen bersiaran. - AFP

Penawar Kanser - Merawat Kanser Dengan Durian Belanda

Penawar Kanser - Merawat Kanser Dengan Durian Belanda - Lebih Baik Daripada Kemoterapi

Durian Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kemo. Tapi kenapa kita tidak tahu?

Kerana salah satu perusahaan dunia telah menutup rahsia penemuan penyelidikan tentang khasiat buah ini sebaik mungkin, mereka ingin agar dana penyelidikan yang dikeluarkan sangat besar, selama bertahun-tahun, ditambah pula keuntungan yang melimpah dengan cara menjadikan pohon Graviola Sintetis sebagai bahan utama ubat rawatan kanser.

Pohonnya rendah, di Brazil dinamai 'Graviola', di Sepanyol 'Guanabana' bahasa Inggeris dipanggil 'Soursop'. Di Indonesia , dikenali sebagai buah Sirsak manakala di Malaysia dipanggil sebagai Durian Belanda. Buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis , dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus.

Khasiat dari buah durian belanda ini memberikan kesan anti tumor / kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus , berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik.

Salah satu contoh betapa pentingnya kewujudan Institut Sains Kesihatan bagi orang-orang Amerika adalah kerana institut ini telah membuka tabir rahsia buah ajaib ini. Fakta yang membingungkankan adalah: Jauh dipedalaman hutan Amazon, tumbuh 'pohon ajaib', yang akan merubah cara berfikir anda, doktor anda, dan dunia mengenai proses penyembuhan kanser dan harapan untuk bertahan hidup.

Hasil penyelidikan membuktikan “pohon ajaib” dan buahnya ini :

i) Menyerang sel kanser secara efektif dan semulajadi, TANPA rasa mual, berat badan turun, rambut gugur, seperti yang terjadi pada terapi kemo.

ii) Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan yang mematikan.
iii) Pesakit merasakan lebih kuat, lebih sihat selama proses perawatan / penyembuhan.

iv) Menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.

Sumber berita sangat mengejutkan ini berasal dari salah satu pengeluar farmasi terbesar di Amerika . Buah Graviola telah diuji lebih dari 20 makmal, sejak tahun 1970-an hingga beberapa tahun berikutnya. Hasil ujikaji dari ekstrak (sari) buah ini adalah :

1. Secara berkesan memilih sasaran dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser yang berbeza, diantaranya kanser : Usus Besar , Payu Dara , Prostat, Paru-Paru dan Pankreas.

2. Daya kerjanya 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dibandingkan dengan Adriamycin dan Terapi Kemo yang biasa digunakan!

3. Tidak seperti terapi kemo, ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan membunuh sel-sel jahat dan TIDAK membahayakan atau membunuh sel-sel yang sihat.

Penyelidikan telah dilakukan secara ekstensif pada pohon “ajaib” ini,selama bertahun-tahun tapi kenapa kita tidak tahu langsung mengenai hal ini ? Jawabnya adalah : Begitu mudah kesihatan kita, kehidupan kita, dikendalikan oleh yang memiliki wang dan kekuasaan!

Salah satu perusahaan ubat terbesar di Amerika dengan aset jutaan dollar melakukan penyelidikan luar biasa pada pohon Graviola yang tumbuh dihutan Amazon ini. Ternyata beberapa bahagian dari pohon ini : kulit kayu, akar, daun, isi buah dan bijinya, selama berabad-abad lamanya telah menjadi penawar bagi suku Indian di Amerika Selatan untuk menyembuhkan : sakit jantung, asma, masalah berkaitan hati dan rematik. Dengan bukti-bukti ilmiah yang minimum, perusahaan yang mengumpulkan dana dan sumber usaha manusia yang sangat besar bagi tujuan melakukan penyelidikan dan berbagai ujian. Hasilnya sangat menakjubkan. Graviola secara ilmiah telah terbukti sebagai agen pembunuh sel kanser yang berkesan !

Tapi… kisah Graviola hampir berakhir disini. Kenapa?

Dibawah undang-undang persekutuan, sumber bahan semulajadi untuk ubat adalah DILARANG dipatentkan.

Perusahaan menghadapi masalah besar dan mereka berusaha sedaya upaya dengan pembiayaan sangat besar untuk membuat klon tiruan dari Graviola ini agar ianya dapat dipatentkan sehingga dana yang dikeluarkan untuk penyelidikan dan ujian dapat dituntut dan bahkan mengaup keuntungan besar. Tapi usaha ini tidak berhasil kerana Graviola tidak berjaya diklon. Perusahaan gigit jari setelah mengeluarkan dana jutaan dolar untuk usaha penyelidikan mereka.

Ketika mimpi untuk mendapatkan keuntungan besar beransur-ansur pudar, kegiatan penyelidikan juga turut berhenti. Lebih parah lagi, perusahaan menutup projek ini dan memutuskan untuk TIDAK menerbitkan hasil penyelidikan ini.

Beruntunglah, ada salah seorang ilmuwan dari kumpulan penyelidik tidak sanggup melihat kekejaman ini terjadi. Dengan mengorbankan kerjayanya, dia menghubungi sebuah perusahaan yang biasa mengumpulkan bahan-bahan bersumberkan semulajadi dari hutan Amazon untuk penghasilan penawar.

Ketika para pakar penyelidik dari Institut Sains Kesihatan mendengar berita keajaiban Graviola, mereka mulai lakukan usaha penyelidikan. Hasilnya sangat mengejutkan. Graviola terbukti sebagai pohon pembunuh sel kanser yang berkesan.

The National Cancer Institute mulakan penyelidikan ilmiah yang pertama pada tahun 1976. Hasilnya membuktikan bahawa daun dan batang kayu Graviola mampu menyerang dan menghancurkan sel-sel jahat kanser. Sayangnya hasil ini hanya untuk keperluan dalaman dan tidak dihebahkan.

Sejak 1976, Graviola telah terbukti sebagai pembunuh sel kanser yang luar biasa pada ujikaji yang dilakukan oleh 20 makmal bebas yang berbeza.

Satu kajian yang dihasilkan oleh the Journal of Natural Products menyatakan bahawa kajian yang dilakukan oleh Catholic University di Korea Selatan, mendakwa bahawa salah satu unsur kimia yang terkandung di dalam Graviola, mampu memilih, membezakan dan membunuh sel kanser usus besar dengan 10,000 kali lebih kuat berbanding dengan Adriamycin dan terapi kemo!

Sebuah kajian di Purdue University pula membuktikan bahwa daun Graviola mampu membunuh sel kanser secara berkesan, terutama sel kanser: Prostat, Pankreas, dan Paru-paru.

Setelah hampir 7 tahun tidak ada berita mengenai Graviola, akhirnya berita keajaiban ini pecah juga, melalui informasi dari Lembaga-lembaga seperti disebutkan terdahulu.

Kisah lengkap tentang Graviola, dimana memperolehnya, dan bagaimana cara memanfaatkannya, dapat dijumpai dalam Beyond Chemotherapy: New Cancer Killers, Safe as Mother’s milk, sebagai bonus istimewa percuma terbitan Health Sciences Institute. Sekarang anda tahu manfaat durian belanda yang luar biasa ini. Rasanya manis-manis masam begitu menyegarkan. Buah yang 100% semulajadi tanpa sebarang kesan sampingan. Sebarkan maklumat berharga ini kepada keluarga, saudara, sahabat dan teman yang anda kasihi.

Selasa, Oktober 18, 2011

FILEM SERAM CERITA POPULAR SEPANJANG ZAMAN?

Antara filem seram yang pernah menjadi sebutan ramai ialah filem Misteri Rumah Tua, lakonan Noorkumalarsari yang ditayangkan pada tahun 1987 dan Main-main Hantu. Dengar kata, ada pihak dari Itali yang berminat dengan filem Misteri Rumah Tua ini.

INFORMASI BERKENAAN FILEM SERAM DI MALAYSIA

Sepanjang tiga tahun lalu, jumlah filem seram yang ditayangkan mengikut Skim Wajib Tayang (SWT):

2009: 8 filem (1 komedi seram) daripada 27 filem ditayangkan
2010: 7 filem (3 komedi seram) daripada 29 filem ditayangkan.
2011: 18 filem (6 komedi seram) daripada 42 ditayangkan.

Antara filem seram terawal yang pernah diterbitkan;
i) Serangan Orang Minyak (1958)
Pengarah: Datuk L Krishnan
Pelakon: M Amin, Nordin Ahmad, Latifah Omar, Udo Omar

ii) Sumpah Orang Minyak (1958)
Pengarah: Tan Sri P Ramlee
Pelakon: Tan Sri P Ramlee, Daeng Idris, Ali Rahman

iii) Sumpah Pontianak (1958)
Pengarah: BN Rao
Pelakon: Datuk Maria Menado, Datuk Mustafa Maarof

Media membantu kekalkan momentum, sambutan dan kutipan box-office

KALAU meneliti pandangan rasmi mengenai ahli Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) mengenai isu filem seram, ia kelihatan memang kontradik atau bertentangan dengan kenyataan Presidennya, Datin Paduka Shuhaimi Baba yang menyalahkan media kerana memberikan publisiti besar-besaran kepada filem genre sedemikian. Menurutnya, sebelum tahun 2004 filem seram di Malaysia tetapi apabila penggiat filem berusaha untuk genre ini dibenarkan (ditayangkan), lonjakan jumlah penonton dan pungutan box-office terbukti. Genre ini (filem seram) memulakan momentum filem Malaysia sehingga membawa kepada pengiktirafan anugerah pengarah, penerbitan, pelakon terbaik di persada festival antarabangsa dan peningkatan jumlah penerbitan.

Jelas sekali genre ini juga membuka ruang kreatif seni reka dan teknologi baru VFX sambil membenarkan penerbit meningkatkan pelaburan kerana yakin dengan pulangannya.

“Atas keterbukaan dan budi bicara Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPF) dalam memberi nasihat yang baik sebelum menerbitkan filem seram terus membawa impak peningkatan penonton filem genre seram, jumlah skrin pawagam dan juga pungutan box-office.

“Hari ini, jumlah filem tempatan meningkat pesat. Ia juga pantas mencabar kedudukan box-office filem antarabangsa di Malaysia. Ini perkara sihat dan belum pernah berlaku. Sebarang langkah untuk menyekat semula filem genre ini perlu dilihat secara rasional dan dari sudut kemajuan perniagaan dan perkembangan industri filem,” katanya.

Shuhaimi berkata, PFM menerima pandangan penonton yang memberi maklum balas, ada pengisian cerita yang keterlaluan tetapi dalam ini LPF yang mempunyai kepakaran pelbagai bidang harus dibenarkan menjalankan tugas.

“Sekiranya perlu berbincang, penerbit tempatan sentiasa bersikap terbuka dan sedia menerima pandangan masyarakat demi penambah baikkan. Kami meminta supaya masyarakat memahami trend semasa di bidang perfileman kerana sesuatu genre itu muncul secara bermusim. Sesuatu yang dihasilkan bermusim tidak semestinya mendatangkan pulangan yang baik kerana untung rugi adalah perkara subjektif,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sesi Diskusi Isu Filem Seram: Kreativiti Perlu Ruang, Bukan Sekatan anjuran PFM di Pawagam Mini P Ramlee, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS), Rabu lalu.

Hadir sama ialah barisan EXCO Tertinggi PFM seperti Timbalan Presiden, Ahmad Idham; Setiausaha Kehormat, Norman Abdul Halim dan Bendahari, Pansha serta ahli persatuan yang terdiri daripada penerbit filem utama di negara ini.

Cerita hantu Asia diminati

SHUHAIMI juga menegaskan, penerbitan filem seram di Malaysia bukanlah perkara baru dan ia adalah salah satu genre yang popular dikalangan masyarakat bukan saja di negara Malaysia malah di seluruh dunia termasuk negara maju seperti Amerika Syarikat, United Kingdom, Korea Selatan, Thailand dan Indonesia.

“Hakikatnya orang asing paling berminat dengan filem seram Asia dan ia juga antara sebab mengapa filem dari Jepun, Korea dan Thailand mendapat sambutan. Jika kita ingin membawa Malaysia ke pentas dunia, dua genre iaitu seram dan aksi adalah genre utama,” katanya.

Kebanyakan filem seram atau seram komedi ini bukan saja menduduki tempat lima terbaik dalam carta filem popular tetapi mencatatkan kutipan tertinggi seperti Ngangkung, Hantu Kak Limah Balik Rumah, Khurafat dan Hantu Bonceng.

“Lambakan yang berleluasa adalah di kaca TV, bukan di pawagam.

“Terdapat filem seram atau komedi seram yang dihasilkan penerbit tempatan masih menunggu tarikh tayangan dengan jumlah pelaburan sekitar RM1.5 juta setiap satu termasuk di bawah pembiayaan Dana Industri Kreatif oleh Bank Simpanan Nasional (BSN). Sebarang perubahan dasar bagi penapisan filem adalah penganiayaan besar kepada usahawan filem.

“Filem seram adalah karya yang paling banyak menonjolkan unsur keagamaan dan menyelitkan mesej kemenangan iaitu kebaikan mengatasi kejahatan. Walaupun banyak menghasilkan filem seram, negara seperti Jepun, Indonesia dan Korea tidak menunjukkan wujudnya kemunduran pemikiran di kalangan masyarakatnya,” katanya.

Tambah Shuhaimi lagi, masyarakat yang gemar menonton filem seram juga mempunyai hak sebagai pengguna untuk mengikuti filem kegemaran mereka mengikut klasifikasi yang ditetapkan oleh LPF.

Pengguna berhak mendapatkan kepelbagaian genre hiburan mengikut garis panduan sedia ada. Di dalam Pelan Transformasi Ekonomi, Industri Kreatif bakal menjadi antara penyumbang terbesar bagai ekonomi negara. Karyawan memerlukan ruang untuk berkarya.

“Sebarang sekatan adalah langkah ke belakang dan boleh membantutkan pertumbuhan industri kreatif. Tuduhan berkali-kali terhadap industri kreatif sebagai punca bagi kepincangan masyarakat adalah tidak tepat. Industri memerlukan kerjasama media dalam membina persepsi yang positif terhadap pembangunan industri filem tempatan,” katanya.

Berdasarkan kepada pandangan Shuhaimi, kedudukan filem genre seram tentulah tidak menonjolkan tanpa sokongan daripada media. Ini kerana media bukan sekadar memberikan promosi dan publisiti berterusan, tetapi turut memainkan peranan filem genre ini dapat terus mengekalkan momentumnya iaitu dari segi sambutan penonton sehingga mencatatkan kutipan box-office.

Bayangkan kalau media membuat pusingan U iaitu membuat laporan bersifat negatif dengan menghentam dan sentiasa mengkritik kemunculan filem genre seram, menyebabkan kerajaan memberi reaksi di atas desakan media, pastinya tidak ada atau mungkin tidak banyak filem genre itu berada di pasaran sekarang.

JPN mula keluarkan MyKad baru Januari 2012

Teknologi Kad Pengenalan Kad Pintar MyKad kini dikemaskini dengan cip baru yang lebih canggih. Struktur baru MyKad ini diharapkan dapat mempermudahkan pelbagai urusan harian rakyat Malaysia. 

KLUANG: Mulai Januari 2012, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan mengeluarkan MyKad dengan struktur baru termasuk menggunakan cip baru yang lebih canggih. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, MyKad dengan struktur baru itu akan mengatasi masalah pemalsuan MyKad.

Isnin, Oktober 17, 2011

The List Of Real Life SuperHeroes


Real life super heroes wear masks or otherwise disguise themselves in order to perform vigilante action, ranging from community services to fighting crime. They are not similar to neighborhood watches in that they typically act against the wishes of the police, endangering themselves and the public.[2][3][4]

Some examples documented in the news media include:
 Australia

    Captain Australia, featured in the MX and then the Courier Mail[4][5] and on television's A Current Affair[6] is based in the Queensland capital Brisbane. He wears a green suit and mask similar to The Flash with an @ symbol on his chest and a Batman styled utility belt. He also maintains his own blog, "CaptainAustralia.net".[7] Police have expressed their preference that Captain Australia not intervene in incidents any more.[4]

 Europe
 France

    Captain Ozone, featured in the French edition of Max magazine,[8] and Koikispass magazine,[9] as well as the German edition of FHM magazine.[10]

 Czech Republic

    Super Vaclav purports to combat antisocial behavior of Prague citizens. He does this by pouring buckets of water on individuals smoking near public transport stops. He also assaults dog owners with their own animal's excrement if it is left behind on a lawn.[11]

 Italy

    La Repubblica featured Entomo The Insect-Man, a masked patroller and activist.[12] In February 2009, Rai 4 filmed a night-time patrol and interview with Entomo at the abandoned Italsider factory in Naples, aired on the TV program 'Sugo'.[13] Following an extensive interview on Il Riformista,[14] Entomo was depicted in major Italian and Spanish newspapers, such as Il Mattino[15] and Panorama.[16]

 Norway

    The December 31, 2009 Norwegian publication, Aftenposten featured an article and photos of Real-Life Superheroes. The article included Life, Geist, The Deaths Head Moth, Dreizehn, Entomo and Superhero.[17]

 Finland

    On the 13th of May was the first time when Finnish real-life superhero Spock Wrencher appeared with small publicity. Image-magazine have written an article about Laser Skater in 2010, but it has been the only article written on Finnish real-life superheroes.

 United Kingdom

    The British tabloid The Sun ran an Article on the UK's 'Real-Life Superheroes, including The Statesman, Vague, Swift, Black Arrow, Lionheart and Terrorvision.[18][19]
    The BBC reported on Angle-Grinder Man, a British self-described "wheel-clamp superhero" who uses an angle grinder to illegally cut wheel clamps off vehicles which have been clamped in by police and parking officials in Kent and London. He does not demand money when performing these crimes.[1]
    The newspaper This is Local London did an article on SOS, a UK superhero who crashed the premiere of the film Kick-Ass.[20]
    Knight Warrior ([21] )
    On 8/26/2011 The BBC Reported on Shadow Ninja, who patrols in Yeovil.[22]

 North America
 Canada

    The Age described Polarman of Iqaluit, Canada, whose primary interests are shovelling the snow off sidewalks during the day, and patrolling the streets for criminals at night.[23]
    Thanatos, a person who dresses in a costume and distributes goods and goodwill to the homeless.[24]

 Mexico

    CNN covered Mexico City's Superbarrio, who is a highschool dropout who wears red tights and a red and yellow wrestler's mask. He uses his unique image to organize labour rallies, protest, and file petitions to prevent families from being evicted.[25]

 United States

Real-Life Superheroes are notably prevalent in the USA compared to other countries, which may be attributed to the greater popularity of superhero comic books.[26][27][28][29]

    Superheroes Anonymous, the first annual gathering of Real-Life Superheroes from all over America, who cleaned Times Square, helped the homeless, and handed out crime prevention materials.[30]
    Multiple media outlets have run reports on the Rain City Superhero Movement, a group of real life super heroes in Seattle. The group includes Thorn, Buster Doe, Green Reaper, Gemini, No Name, Catastrophe, Thunder 88, Troop, Pitch Black, Red Dragon, Blue Sparrow, Penelope and Phoenix Jones, the Guardian of Seattle.[31][32]
    TreeHugger reported on Captain Ozone starring in ecological television PSA’s, making appearances at grade schools and hemp festivals, creating a video documentary on environmentalism, and also organizing a public demonstration for renewable energy.[33]
    The San Diego Union-Tribune[34] and UPI[35] wrote about heroes like Mr. Xtreme, a security guard who moonlights as a "costumed crime fighter" in Clearwater, Florida.
    Captain Prospect and Sparks were featured on NPR Intern Edition for spring of 2009.[36]
    Thanatos, Life and Phantom Zero were featured in an article by Globe and Mail.[37] They discussed their different views and methods on being Real Life Superheroes.
    CBS Atlanta reports[38] Crimson Fist patrols Atlanta twice a month to help those in need.[39]
    Dark Guardian, Life and Phantom Zero were featured in the March edition of Loaded magazine.
    Wall Creeper and Zen Blade were featured on Westword, Denver's alternative weekly publiciation.[40]
    MSN mentions Captain Prospect', Geist, Tothian, Captain Jackson, Nyx, and Michael Brinatte, owner of Hero-gear.net in an online article.
    KSTP-TV reported on Razorhawk, Geist and the Great Lakes Hero Guild while they patrolled Minneapolis. The segment was re-broadcast nationally on ABC Overnight News.[41]
    Dark Guardian and Citizen Prime were featured on the Premiere episode of the G4 show, G4 Underground starring Morgan Webb[42]
    Cincinnati, Ohio-based NBC affiliate News 5 WLWT reported on[43] Shadow Hare. This was later rebroadcast on CNN
    Dark Guardian, Life and Phantom Zero were featured on WPIX channel 11 The CW affiliate as they patrolled New York City.[44] News clip shown featured Dark Guardian confronting a drug dealer courtesy of Superheroes Anonymous film crew.[45]
    CNN featured an article on Scott Woods, Dark Guardian, Mr. Xtreme and Superheroes Anonymous.[46]
    CBS The Early Show interviewed Citizen Prime as well as showcase footage of Civitron, Dark Guardian and Life as they patrolled New York City.[47]
    The British edition of FHM magazine featured Dark Guardian, The Deaths Head Moth and Z.[48]
    The Watchman and Moon Dragon were featured in the August 2009 issue of Milwaukee Magazine.[49]
    WTOP-FM, a radio station in Washington DC, reported on Metro Woman, who uses a superhero costume and identity to spread information on using mass transit and the ecological benefits of using public transportation in the Washington DC Metro region.[50]
    CBS affiliate WTSP reported about Superhero and Lady Hero in Clearwater, Florida.[51]
    The Washington Post reported a story about superheroes Captain Prospect and Justice, members of the "Capital City Super Squad" in Washington DC.[52]
    Central Florida News 13 did a story on Team Justice, a group of costumed superheroes giving Christmas gifts to the homeless.[53][54]
    ABC's Nightline news program interviewed real-life superheroes Squeegeeman and Captain Xavier Obvious, who patrol New York City. The heroes have also been documented in Radar Magazine, Time Out New York, and HDNet's Deadline!.[55]
    The Portland, Oregon-based newspaper Willamette Week[56] reported on Zetaman and his patrols consisting of seeking out the needy with gifts of food and clothing. This was later reported on the Portland-based ABC affiliate, KATU, and CNN.[57]
    The Salt Lake City-based newspaper Salt Lake City Weekly reported on the patrols of The Black Monday Society and the costumed identities of its team members Insignis, Ghost, Ha!, Oni, and Silver Dragon.[58] Fox News Salt Lake City ran a story on the team as well.[59]
    The New York Daily News did an article on Life and Dark Guardian patrolling through New York City and helping the homeless.[60]
    Rolling Stone ran a feature about the "real superhero community," featuring The Ace.
    ABC News and NPR's Wait Wait... Don't Tell Me! radio program interviewed Terrifica, a New York City-based woman who patrols bars and parties in an effort to prevent inebriated women from being taken advantage of by men. Since the mid-1990s, Terrifica has donned a mask, blonde wig, red boots and cape, to serve and protect the women of the city.[61]
    Jack Brinatte, known as Razorhawk, appeared on Fox News America Newsroom.[62]
    WITI (TV) interviewed The Watchman and showed him on a patrol of the city.[63]
    Empire Magazine featured Geist in a sidebar article, "The Real Kick-Ass".[64]
    CNN.com ran an article "Amid hard times, an influx in real superheroes" featuring Geist of Rochester, MN, Life, Mr. Ravenblade of Seattle, WA, Mr. Xtreme, Dark Guardian of NY, NY, Amazonia and Crimson Fist.[65]
    NBC News ran a story documenting a 20 year old Columbia Tennessee resident being stopped by police for patrolling the streets after midnight in a black and green mask and costume. The man referred to himself as The Viper, and claimed that he was "just a guy trying to do what was right in tights".[66]
    NY Press ran an article called Brooklyn's Own Superheroes regarding the New York-based Real-Life Superheroes Z, Zimmer, Tsaf, and Lucid, who are all members of a group called New York Initiative.[67]
    The Sunday Paper ran an article on about Two Real Life Superheroes Crimson Fist & Metadata in Atlanta that help the homeless in their area.[68]
    Telemundo ran a news piece about Dragonheart, a bilingual Real-Life Superhero who operates in Miami, Florida.[69]
    Zimmer, a Real-Life Superhero, was featured on Fox 13 Utah as part of the documentary "Superheroes" that played at the 2011 Slamdance Film Festival.[70]
    The Jibsheet ran an article about a group of 10 Real Life Superheroes in Seattle trying to help the homeless prevent their belongings from being stolen by gangs.[71]
    Downtown St. Pete ran an article, Real life Superheroes descend on Berg's Film Fest where a group called Team Justice showed up for a Q&A after an airing of the film Superhero me by Steven Sale. In their ranks were Superhero, Lady Hero, Kapes, Symbiote, and Artisteroi .[72]
    nypress.com ran an article on 4/22/2011 about a Group of Real Life Superheroes in New York City called The New York Initiative that was offering advice and assistance to women in an attempt to stop the Long Island serial killer [73]
    boxofficemagazine.com ran an article on 7/21/2011 called Meet the real Captain Americas: Florida's Superhero Featuring Superhero from Clearwater Florida [74]
    The Daily Beast ran an article on 8/8/2011 called The Amazing Superheroes of New York City Featuring The New York Initiative and it's Members Zero & Short Cut [75]
    On 8/4/2011 GQ magazine ran an article called Seven Real Life Superheroes featuring Mr.Extreme, Superhero, Geist, Life, Master legend, and Insignis

[14]

    On 9/21/2011 TBO.com Ran an article called It's a Bird...It's a Plane about A Real life Superhero in Clearwater Florida Named Superhero and the Organization Superheroes Anonymous Based out of New York [76]

 South America
 Argentina

    Menganno works at the east side of Lanús. He wears blue clothing, a helmet and a shield similar to Captain America's shield.[77]

 Brazil

    Superinteressante magazine posted an article on The Real Life Superheroes The Eye , Entomo , Terrifica , Superhero and Superbarrio.[78]

 Africa
 Liberia

The only known superhero in Africa is Lion Heart. Lion Heart has helped saved the lives of many villagers by teaching important but simple things. He has started a grass roots movement in Africa with many people helping out. [79]
 Copyrighted Real Life Superheroes

Razorhawk - Real Life Super Hero

Operates out of: The Twin Cities of Minnesota 
Group affiliation:Leads the Great Lakes Heroes Guild(GLHG) 
Current activities: Safety patrols, charity events. Razorhawk also operates the business Hero-Gear.net which helps design and construct real life superhero costumes. Razorhawk is also a former wrestler. 
Favorite wrestling moves: His own patented throat punch, and standards like the leg drop and the sidewalk slam 
Quote: "If we don't do it, who will?" 
 Additional author notes: Razorhawk and the Great Lakes Heroes Guild recently raised a lot of funds for a toy drive, and split the funds to buy toys for charities in Minneapolis, and Milwaukee, along with sending some funds to their RLSH friends in Zephyrhills, Florida. All the toys were delivered by the heroes in person. 

In Minneapolis the crew was Razorhawk, Geist, Celtic Viking, and Shadowflare, and Razorhawk says it took all four to deliver the goods. "We got some cool toys too, not just the cheapy little stuff." 

Razorhawk reports. The Great Lakes Heroes Guild is "Deeds not words," and this deed efforts has likely made some kid's holiday season a little bit more merry.