BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Jun 17, 2019

KOLEKSI CERPEN JIN GALAH - KARYA TERBAHARU AMIENE REV

 KLIK UNTUK BACA

5 JUN 2015: Cerpen Jin Galah


 KLIK UNTUK BACA



http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=4718&idc=25139

18 JUN 2015: Cerpen Jin Galah 0.2: SUAMI












28 JUN 2015: Cerpen Anak Kecil Di Tengah Malam


3 JULAI 2015: Cerpen Jin Galah 0.6: REKRUT

http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=4999&idc=26527

15 OGOS 2015: Novel IBRIM &TOWA - Cinta Gadis Ular


12 SEPTEMBER 2016: Cabaran Kisah Seram dan Mistik
12 SEPTEMBER 2016: BAB 1 - Jaga Pekan Baru
13 OKTOBER 2016: BAB 2 - Saka Tok Long
16 OKTOBER 2016: BAB 3 - Diburu Saka Tok Long
18 OKTOBER 2016: BAB 4 - Murid Jadi Mangsa Jin Hutan
20 OKTOBER 2016: BAB 5 - Terculik Anak Jin
22 OKTOBER 2016: BAB 6 - Percintaan Dewi dengan Iblis
29 OKTOBER 2016: BAB 7 - Raja Syaitan dan 20 Perajurit Berkuda
31 OKTOBER 2016: BAB 8 - Bersimbah Darah Di Rimba Kem Motivasi
1 NOVEMBER 2016: BAB 9 - Anak Gadis Separuh Bunian


3 DISEMBER 2017: Majlis Bulan Mengambang


Sabtu, September 08, 2018

Formula Filem Menguntungkan VS Formula Filem Berisiko Tidak Untung


Salah satu cabaran bagi penerbit filem tempatan ialah bagaimana menarik penonton ke panggung. Filem yang berjaya menerima anugerah atau memenangi hadiah filem terbaik tidak semestinya akan berjaya menarik penonton di panggung wayang. Ada cara untuk penerbit filem kekal bertahan dalam industri perfileman. Banyak filem yang tidak menang anugerah, tetapi kutipan tiketnya jauh mengatasi filem-filem yang menang anugerah.

Kebanyakan filem tempatan mengalami masalah kurang promosi. Promosi adakalanya cuba berlegar-legar di komuniti artis, penerbit dan pengkarya sahaja. Ini menyebabkan banyak karya tempatan tidak disedari kewujudannya. Golongan ini sebenarnya golongan minoriti, dan jika mereka menonton, jumlah mereka cuma sedikit berbanding bilangan sebenar rakyat Malaysia yang sudah mampu menonton. filem. Sebagai contoh, katakan jumlah artis di Malaysia ialah sekitar 9,000 orang sahaja, maka sudah pasti kutipan filem ialah sekitar 180,000 ringgit sahaja. Dibandingkan dengan modal yang berjuta-juta, sudah pasti tidak ada keuntungan.
Filem yang ditayangkan di panggung biasanya memiliki durasi sekitar 120 minit. Bukan kerja mudah untuk mengimbangi antara pengisian mesej berkualiti dengan pengisian yang menghiburkan. Jika dilihat di sekolah-sekolah pun, apabila pengajaran dan pembelajaran cuba memberatkan unsur hiburan, didapati masa untuk pengisian ilmu semakin hilang. Lebih banyak masa untuk aktiviti hiburan berbanding masa untuk menyampaikan ilmu. Belum dicampur dengan penat lelah seorang guru untuk menghasilkan rancangan pengajaran.
Kebanyakan orang Malaysia sendiri bukan jenis yang sanggup mengeluarkan duit ke panggung jika sesuatu itu tidak diyakini dapat menghiburkan mereka. Cuma golongan karyawan yang merupakan golongan minoriti berbanding seluruh rakyat Malaysia yang berpotensi menjadi penonton filem itu di panggung. Pada ketika ini ternyata kehendak majoriti orang Malaysia terhadap hiburan mengatasi keperluan mereka terhadap pengisian ilmu dan kesedaran tentang isu semasa.
Filem Munafik 2 bijak menyelitkan unsur-unsur tentang hadis dan Al-Quran sebagai pengajaran di samping aksi dan drama yang dicetuskan. Filem francais Zombi Kampung Pisang juga menyuntik persoalan tentang isu-isu semasa dalam beberapa babak filemnya, tetapi lebih ringan untuk mudah dihadam oleh para penonton. Berapa banyak unsur ilmiah atau persoalan isu semasa yang dapat mereka selitkan di dalam filem tersebut?
Dukun meletup di panggung selepas beberapa tahun menanam benih tanda tanya. Ternyata genre seram merupakan elemen hiburan yang paling disukai penonton. Kesedaran ini juga merupakan faktor kenapa sesetengah panggung mula menggunakan teknologi seperti 4D, 5D dan sebagainya. Pemilik panggung wayang sedar penonton akan lebih terhibur apabila mereka berjaya ditakut-takutkan. Penggunaan kerusi yang boleh bergegar, memberi kejutan seiring dengan jalan cerita dianggap sebagai satu unsur hiburan setanding dengan rollercoaster di taman tema.
Hiburan yang berkesan dianggap sebagai jaminan kejayaan untuk menarik pelanggan atau penonton. Didapati filem dan taman tema memegang prinsip yang sama untuk terus hidup, hiburan berasaskan unsur yang dapat menimbulkan rasa panik dan seram.
Kesedihan mendatangkan kemurungan. Rakyat Malaysia sudah berada dalam keadaan stres jadi mereka tidak suka filem sedih. Mereka tidak suka berlama-lama di suatu tempat berkongsi kesedihan yang menyebabkan mereka murung. Oleh itu dalam situasi sekarang, filem drama, filem serius dan filem yang boleh menimbulkan rasa murung bukanlah filem terbaik untuk memenuhi kehendak rakyat Malaysia. Kita mungkin pernah dengar penonton yang keluar panggung berkata, "Aku sudah stres, tengok filem ni serius, sedih semacam lagi stres aku dibuatnya. Rugi duit aku!"
Baca sahaja status rakyat Malaysia di laman-laman sosial, kebanyakannya adalah luahan perasaan stres, sedih, kecewa, bimbang dan murung. Secara logiknya, orang yang sedang stres takkan mahu memberi tekanan dan menambah kemurungan ke dalam diri mereka. Mereka mahu buang tekanan itu. Mereka mahu sesuatu yang melapangkan dada mereka daripada perasaan sedih, murung, tertekan dan sebagainya.
Panik, seram dan mendebarkan akan mencetuskan perasaan terhibur. Mereka tidak stres kerana mereka tahu itu semua lakonan dan fiksyen semata-mata. Mereka tahu semua itu dibuat-buat, oleh itu mereka akan rasa selamat. Rakyat Malaysia tidak ada masalah dengan hantu, malah jika mereka melihat hantu, mereka suka untuk merakamnya dan diviralkan di status mereka. Suatu keseronokan jika dapat melihat hantu yang sebenar sehingga hantu pun sudah menyerah diri dengan manusia. Jika zaman dahulu manusia lari apabila nampak hantu, sekarang manusia akan merakam hantu tersebut dan mengejar untuk merakamnya jika ia lari. Dunia sudah berubah. Barangkali dunia sudah gila.
Filem hiburan yang dapat memainkan perasaan panik, takut, terkejut, melapangkan dada dan membuatkan penonton lupa tentang stres mereka, akan berjaya di panggung.
Mungkin sesebuah penerbitan boleh menggunakan formula 9 filem hiburan berkesan : 1 filem serius supaya dapat bertahan dalam industri perfileman dengan bahagia. Selepas berjaya menghasilkan 9 filem menguntungkan, mereka boleh korbankan sedikit untuk mengambil risiko menerbit 1 filem serius yang padat dengan isi dan ilmu yang biasanya akan gagal menarik ramai penonton di Malaysia.

Sabtu, Ogos 25, 2018

Enchroma Glasses - Cermin Mata Buta Warna


Enchroma Glasses adalah cermin mata khusus untuk warga buta warna. Kebanyakan mereka yang buta warna apabila pertama kali memakai cermin mata ini, mereka akan menangis terharu. Tidak disangka mereka masih mampu melihat keindahan dunia yang serba berwarna-warni.


Laman web enchroma.com bukan sahaja sekadar memperkenal dan menjual cermin mata khusus untuk membantu meningkatkan kepekaan mata terhadap warna tetapi juga memberi ujian penilaian tahap buta warna yang percuma untuk para pengunjungnya.

Anda boleh mendapatkan maklumat tentang cermin mata Enchroma ini di laman web https://enchroma.com.

Jumaat, Ogos 24, 2018

Ulasan Filem Crazy Rich Asians (2018)


Filem ini berdasarkan sebuah novel yang berjudul Crazy Rich Asians. Sebuah filem yang sangat baik bagi saya dan saya gembira dapat menonton filem ini di panggung premier dengan layanan kelas V.I.P. Ia tentang seorang gadis termuda yang menjadi pensyarah di sebuah universiti di New York yang tidak tahu bahawa teman lelakinya adalah anak kepada seorang hartawan yang sangat kaya di rantau Asia. Konflik cinta bermula apabila ibu kepada teman lelakinya mula masuk campur dalam hal-hal percintaan mereka atas dasar perbezaan latar Timur dan Barat. Orang Asia dan orang Barat dianggap mempunyai matlamat hidup yang berbeza dan ibu teman lelakinya bimbang faktor ini akan menjadi memusnah keluarga Young.

Filem komedi romantik yang sama genre dengan Coming To America yang pernah meletup pada tahun 1988 sehingga mempengaruhi beberapa penerbit filem di rantau Asia untuk menerbitkan filem yang lebih kurang sama ini memberi impaks yang sangat menyentuh hati para penonton.

Adakah watak-watak utamanya akan mempunyai penamat yang bahagia pada penghujung cerita atau tidak? Plotnya mungkin sama seperti kebanyakan filem cinta, tetapi seperti lagu cinta yang sanggup dimainkan berulang-ulang kali oleh pendengarnya, kekuatan filem ini terletak pada bagaimana watak-watak utamanya mampu menyentuh emosi penonton dengan lakonan mereka.

Mungkin di Malaysia, filem-filem cinta seperti Crazy Rich Asians ini terlalu biasa, tetapi di Barat, ia mungkin satu sentuhan yang sudah lama tidak diangkat. Siapa sangka, sesuatu yang begitu klise dengan karya penulis-penulis tempatan boleh mendapat tempat di peringkat antarabangsa. Keyakinan diri penerbit untuk menerbitkan filem sebegini membuahkan hasil.

Ulasan Filem Down A Dark Hall (2018)


Down A Dark Hall bermula dengan kisah seorang gadis remaja yang panas baran dan menimbulkan banyak masalah di sekolahnya. Kemudian, datang seorang profesor menjemput pelajar tersebut berpindah ke sebuah sekolah swasta di Blackwood, dengan jaminan untuk mampu meningkatkan potensi para pelajarnya untuk menjadi seorang genius. Tanpa disedari, mereka semua adalah mangsa, tubuh badan mereka menjadi tumpangan bagi roh-roh tokoh-tokoh dalam pelbagai bidang yang berbeza untuk menyempurnakan karya dan hasil kerja mereka yang belum siap kerana semua tokoh tersebut meninggal dunia dalam usia yang masih muda.

Tidak seperti kebanyakan filem seram, filem ini bermula dengan drama dan kisah yang sangat biasa, tanpa unsur-unsur untuk membayangkan keseramannya. Boleh dikatakan ia satu genre baru dan boleh dikatakan tahun ini kita menyaksikan karyawan-karyawan Barat banyak bereksperimen untuk menayangkan filem genre baru. Filem genre baru yang diangkat dari novel-novel klasik.

Permulaan cerita boleh membuatkan seseorang itu tertidur dan tertanya-tanya adakah ini filem seram atau pun bukan, sehinggalah sedikit demi sedikit, watak-watak mula menemui sesuatu yang pelik dan kecurigaan mereka meningkat. Sampai ke satu tahap, bermula dari sekadar usikan atau ketakutan, ia bertukar menjadi pelik, jelik, tidak siuman dan akhirnya keganasan pun bermula.

Ia bukan tentang keseraman yang biasa penonton lihat, ia adalah keseraman tentang perubahan tingkah laku watak-watak, peningkatan bakat secara mendadak dan cara pengisahannya sekali-sekala ia mengingatkan saya tentang manga Junji Ito (doktor gigi yang bertukar profesion menjadi pelukis manga).

Filem ini menyampaikan mesej tentang anak-anak yang terbiar, tanpa didikan sempurna daripada ibu bapa, kemudian mereka membesar menjadi remaja memberontak dan hal ini disentuh dalam babak-babak akhir filem ini. Sentuhan akhir yang dramatik adalah penamat bagi kisah watak utama dalam filem ini yang saya jangka akan mengundang percampuran antara maklum balas positif dengan maklum balas negatif daripada para penonton.

Rabu, Ogos 22, 2018

Ulasan Filem Mile 22 (2018)


Mile 22 adalah filem pertempuran dan aksi melibatkan beberapa buah negara. Mark Wahlberg dibantu oleh Lauren Cohann dan John Malkovich mengharungi satu misi yang sangat berbahaya untuk memindahkan Iko Uwais dari negaranya ke Amerika.

Filem ini penuh dengan aksi tembak-menembak, babak pertempuran tangan dan perkataan kesat. Sedikit dialog dalam Bahasa Indonesia diselitkan untuk menggambarkan situasi yang sedang berlangsung di Indonesia ini.

Ia adalah filem aksi dengan jalan cerita yang boleh dianggap mudah untuk dijangka kesudahannya sebelum penutupnya diputar untuk menimbulkan satu kejutan buat watak-watak utama. Sebenarnya sudah ada beberapa pembayang sudah diberikan untuk menggambarkan apa yang bakal berlaku pada akhir cerita, dan ini bergantung kepada penonton itu sendiri untuk menjangka kesudahannya.

Filem Mile 22 adalah tentang aksi, kesetiaan kepada negara, sanggup mengorbankan masa depan diri sendiri demi bangsa dan negara. Ia tidak mengandungi banyak konflik yang mencabar minda, ia sebuah filem dengan jalan cerita yang sangat ringkas dengan dentam-dentum tembakan, bom, pembunuhan berdarah, pelanggaran kereta, curi dan bertukar kereta, kata-kata kesat dan kemudian satu kejutan tentang identiti sebenar salah seorang wataknya.


Selasa, Ogos 21, 2018

London Musical Circus - MCM Studio, Capital City Mall, Johor Bahru (Ogos 2018)

Saya sempat menonton London Musical Circus sekitar 2 jam di MCM Studio, Tingkat 7, Capital City Mall, Tampoi, Johor Bahru. Capital 21 merupakan taman tema di dalam bangunan (indoor theme park) terbesar di Asia Tenggara. Dengan tiket RM40, beli 1 percuma 1, harganya lebih kurang sama dengan harga tiket menonton wayang. London Musical Circus akan berlangsung dari 18 Ogos 2018 hingga 28 September 2018.

Antara persembahan yang menarik adalah persembahan menukar baju dalam sekelip mata selepas ditabur kepingan bercahaya dan juga selepas melalui tirai atau bekas, persembahan akrobatik, persembahan aksi motosikal di dalam sangkar, lagu-lagu dari filem The Greatest Showman dan lain-lain lagi.

Berikut adalah beberapa gambar yang sempat saya rakam sepanjang berada di London Musical Circus yang pertama di Malaysia.












Di bawah ini adalah gambar dalaman bangunan Capital City Mall yang masih belum dibuka sepenuhnya. Bangunannya kelihatan sangat menarik dari segi rekabentuk. Dikatakan akan menggabungkan sekitar 21 suasana bandaraya dari serata dunia.


Ahad, Ogos 19, 2018

DESARU COAST ADVENTURE WATERPARK (Desaru, Johor, Jun 2018)


Desaru Coast Adventure Waterpark adalah taman tema air yang terbaru di Malaysia dan juga di negeri Johor. Desaru Coast Adventure Waterpark memiliki kolam berombak yang merupakan antara kolam berombak terbesar di dunia. Wave Pool Desaru Coast Adventure Waterpark ini dipanggil sebagai Tidal Wave Beach.

Kid Ahoy merupakan taman permainan air khusus untuk kanak-kanak dan awal remaja. Sesuai untuk budak-budak kecil bermain. Terdapat 13 slaid air dan peralatan permainan air.

Riptide adalah permainan air yang mengutamakan kelajuan. Empat orang akan bersama-sama menaiki pelampung yang telah direkacipta untuk empat orang. Ia sesuai untuk mereka yang mencari peluang untuk menjerit sekuat-kuat hati kerana perasaan panik dan cemas yang diselangi perasaan menghiburkan.

Kraken's Revenge adalah rollercoaster air di mana anda akan dibawa naik ke puncak setinggi 30 meter dan kemudian menjunam ke bawah dengan kelajuan 70 kilometer sejam. Pasti menggegarkan jantung dan jeritlah sekuat-kuat hati atau menguap mengantuk sekiranya anda mampu.

Surf Wall adalah tempat bagi mereka yang baru bermula atau baru belajar bermain meluncur air dan ombak. Jika anda tidak pernah meluncur ombak, ini adalah tempat yang sesuai untuk bermula. Tidak perlu takut pada ikan jerung di lautan.

On Wild Whirl akan membawa anda yang berada di atas pelampung, berputar-putar mengelilingi lubuk sebelum ditelan ke dalam terowong dalam. Peluang merasai bagaimana berada di dalam kapal atau rakit yang karam ditelan lubuk pusar.

The Super Twister akan membawa penunggang pelampung bergerak secara bergoyang-goyang ke kiri dan ke kanan dinding slaid air, seolah-olah berada di jeram atau sungai yang berarus deras, sebelum keluar menerusi terowong-terowong tertentu.

The Tempest kelihatan amat menggerunkan apabila penunggang pelampung dibawa setinggi 24 kaki menerusi corong tenaga yang akan melontar para penunggang pelampung yang akan membawa anda menerusi tiub sekitar 55 kaki panjang sebelum ditelan pusaran.

Penawar River adalah tempat untuk mereka yang ingin bermalas-malasan dihanyutkan air sungai sejauh 350 meter sambil menghanguskan kulit sambil melihat pemandangan di sekitar tebing sungai yang terdiri daripada kebanyakan permainan yang pernah disebutkan tadi.

Penawar Falls terdiri daripada tiga jenis air terjun yang akan membawa anda ke satu dunia fantasi berkenaan wira, lanun dan orang kampung yang tidak berdosa.

Sekiranya anda seorang yang takutkan air, anda boleh mencuba The Swinging Ship yang akan membuatkan perut anda geli dan ketawa berdekah-dekah.

Anda juga boleh mencuba pelbagai jenis makanan yang ada dijual di sini selain tinggal di resort-resort berhampiran. Terdapat perkhidmatan bas shuttle setiap 15 minit untuk memudahkan pergerakan anda.

Taman tema iar Desaru Coast Adventure Waterpark dibuka dari jam 10.00 pagi hingga 6.00 petang setiap hari.

Sabtu, Ogos 18, 2018

Ulasan Filem Christopher Robin (2018)

Christopher Robin adalah sebuah filem tentang Christopher Robin yang sudah dewasa tetapi masih mengingati kawan-kawan ajaibnya semasa zaman kanak-kanak di Hutan 100 Ekar. Ketika Christopher Robin sedang bergelut dengan satu masalah besar yang melibatkan masa depan ramai pekerja di bawah seliaannya, dan ditindas oleh majikannya, Winnie The Pooh muncul membawa semula Christopher Robin kembali ke dunia yang penuh dengan kenangan persahabatan.

Christopher Robin sudah dewasa dan sibuk dengan kerjaya perlahan-lahan menerima kembali dunia lamanya, dan kali ini ia turut melibatkan lebih ramai orang di dunia nyata termasuk ahli-ahli keluarganya.

Christopher Robin adalah sebuah filem dramatik yang menyentuh emosi. Ia memerihalkan tentang harapan untuk mengekalkan persahabatan. Filem ini sedikit sebanyak mengingatkan saya tentang filem The Bridge To Terabithia yang juga menceritakan tentang persahabatan. Kedua-duanya menyentuh emosi.

Watak-watak patung yang merupakan kawan-kawan Christopher Robin semasa zaman kanak-kanak banyak menimbulkan unsur komedi yang mencuit hati penonton, dan pada masa yang sama ia adalah sebuah filem yang mampu menyebabkan sesetengah orang mengalir air mata kegembiraan, terharu dan simpati.

Ulasan Filem The Darkest Mind


The Darkest Mind memang kelihatan menarik dengen efek khas dan permainan emosi antara hubungan ibu bapa dengan anak, persaudaraan, setiakawan dan cinta tiga segi, tetapi pengisahannya melibatkan banyak unsur kitar semula daripada filem-filem yang sebelumnya termasuk X-Men dan Wolverine. Boleh dikatakan filem The Darkest Mind dalah filem tentang persoalan, apa akan jadi jika Profesor Charles Xavier dalam filem X-Men adalah seorang gadis muda dengan kuasa yang lebih kurang sama. Boleh membaca fikiran, telepati, memukau, menguasai minda dan mengawal badan orang lain.

Filem ini mengisahkan tentang dunia di mana kebanyakan kanak-kanak dan remaja berusia 17 tahun ke bawah mati kerana wabak misteri. Mereka yang terselamat pula ditakuti kerana dianugerahkan dengan kuasa luar biasa. Kuasa-kuasa itu dikategorikan kepada beberapa peringkat atau kelas. Kelas paling selamat ialah Hijau di mana kanak-kanak dan remaja dalam kategori ini akan memiliki kepintaran luar biasa. Kelas Biru adalah untuk kanak-kanak dan remaja yang memiliki kuasa telekinesis, dan mereka boleh menggerakkan objek dengan minda. Kelas Kuning atau Emas pula adalah untuk mereka yang boleh mengaktifkan kuasa elektrik. Kelas Oren pula untuk mereka yang boleh mengawal minda, kuasa telepati dan ini sangat mirip dengan watak Profesor X dalam X-Men. Kelas terakhir ialah Merah. Kanak-kanak dan remaja kelas Merah sangat ditakuti kerana berupaya menghasilkan api. Ruby Daly yang berkuasa hampir sama seperti Profesor X, akan menjadi tokoh utama yang membela nasib kanak-kanak dan remaja.

Biarpun dalam filem itu, Merah digambarkan sebagai kelas yang paling ditakuti tetapi kuasa yang paling merbahaya adalah kuasa dari kelas Oren. Kanak-kanak dan remaja dalam kelas Oren akan dibunuh terus jika dikesan kerana keupayaan mereka untuk menguasai minda orang lain termasuk mengubah memori, pukau dan lain-lain yang boleh menjadikan musuh kepada kawan atau hamba mereka. Filem ini akan membuatkan kuasa yang dimiliki oleh Profesor X sebagai kuasa yang paling menarik dan berkuasa. Ini menunjukkan kenapa Profesor X merupakan salah satu mutan terkuat dalam filem X-Men. Pendapat yang sama meletakkan Oren sebagai peringkat paling bahaya.

Biarpun kanak-kanak dan remaja lain masing-masing memiliki kuasa luar biasa tetapi di dalam filem ini mereka digambarkan sebagai tidak suka menggunakan kuasa luar biasa mereka. Kebanyakannya masih menggunakan senjata api. Disebabkan hal ini, filem adaptasi The Darkest Mind kelihatan banyak kelemahan. Ada perkara yang sepatutnya boleh menjadi tidak boleh, ada banyak perkara dikembangkan atau diperihalkan lagi tetapi sumbernya kurang, menjadikan filem ini suatu teka-teki atau misteri, penuh dengan pertanyaan yang tidak terjawab. Penonton akhirnya perlu mengandaikan diri jawapannya atau jika mereka sekadar menonton untuk hiburan, maka mereka mungkin boleh berpuas hati dengan filem ini yang mengandungi unsur kesan khas, kuasa luar biasa dan sedikit humor.

The Darkest Mind tetap menghiburkan walaupun ia bukan kisah segar. Filem adaptasi novel ini turut menyinggungkan perasaan penulis novelnya apabila watak Charles atau Chubs yang sepatutnya berada dalam kelas Biru ditukar menjadi kelas Hijau. Ini menimbulkan kekeliruan di kalangan peminat novelnya apabila menonton filem ini. Namun ada juga pembaca novel yang suka dengan perubahan kelas tersebut kerana Chubs terlalu pintar untuk berada dalam kategori kelas Biru dan lebih sesuai berada dalam kelas Hijau.