BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Disember 10, 2018

Konsep Rezeki

Konsep Rezeki. - Amiene Rev

1. Kunci mendapatkan rezeki adalah usaha.

2. Tidak ada makhluk yang mampu menghalang rezeki seseorang jika seseorang itu berusaha.

3. Jika seseorang sangka mereka boleh menyekat rezeki seseorang dia silap sama sekali, kerana Tuhan akan menyalurkan rezeki itu melalui usaha yang lain.

4. Orang yang menyekat rezeki orang lain cuma mendapat dosa dan kerugian besar kerana rezeki orang lain sama sekali tidak dapat disekat.

5. Teruskan berusaha untuk mendapat rezekimu kerana tidak ada sesiapa pun mampu menghalang rezeki yang telah dijanjikan Tuhan kepadamu. Cuma cepat atau lambat, bergantung kepada cara kamu berusaha.

6. Janji Tuhan adalah janji yang paling berkuasa di alam semesta, tidak ada satu kuasa pun mampu memusnahkan janji Tuhan kepadamu.

Dari Anas bin Malik r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya apabila orang-orang kafir mengerjakan kebajikan di dunia dia diberi upah dengan amalnya itu berupa rezki di dunia. Sedangkan orang-orang mukmin, pahala kebajikan disimpan Allah Ta'ala untuknya di akhirat kelak serta diberinya rezki di dunia berhubung dengan taatnya".

(Riwayat Muslim)

Galakan mencari rezeki yang halal

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

 “ Sesungguhnya roh al-Qudus telah datang kepada aku memberitahu bahawa seseorang itu tidak akan mati selagi tidak sempurna rezeki Allah S.W.T. kepadanya. Maka takutlah kepada Allah S.W.T. dan berusahalah dengan baik; dan lambatnya datang sesuatu rezeki itu janganlah menjadi pendorong kepada kamu untuk melakukan usaha mencari rezeki berbentuk maksiat kerana sesungguhnya rezeki Allah S.W.T. tidak akan dapat diperolehi melainkan dengan cara ketaatan.”

(Riwayat Ibn Majah dan al- Tabrani)

Daripada Abu Zar r.a , Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya Allah s.w.t mengasihi hambaNya Mukmin yang berusaha (mempunyai pekerjaaan)".

(Hadith Riwayat Imam Ahmad)

Daripada Abu Zar r.a Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya Allah s.w.t suka melihat hambaNya berusaha dengan berpenat lelah mencari rezeki yang halal".

(Hadith Riwayat al-Dailami)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:"Sesiapa yang sentiasa beristigfar Allah akan memberikan pelepasan daripada setiap kesusahannya, memberikannya jalan penyelesaian kepada setiap kesempitannya dan Dia akan memberikannya rezeki dari punca-punca yang dia tidak pernah menyangkannya."

(Riwayat Abu Dawud, al-Nasa'i, Ibn Majah dan lain-lain)