BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Ogos 08, 2018

Ulasan Filem The Presence (Thailand-2018)


Filem The Presence (2018) adalah filem seram romantik dari Thailand dengan sedikit suntikan komedi. Judul filem ini sama dengan sebuah filem seram Barat yang pernah ditayangkan di layar perak sekitar tahun 2010. Filem ini mengangkat satu budaya misteri tentang kewujudan hantu yang dianggap Tuhan, Phaya Than.

Filem ini adalah berdasarkan kisah benar, inspirasi daripada kisah penyembahan Tai Choi dan  Phaya Phaya Dun. Phaya bermaksud Tuhan. Setiap generasi akan ada satu anggota keluarganya, mewarisi sesuatu daripada generasi terdahulu. Konsep yang mirip pewarisan saka atau hantu raya dalam budaya Melayu di Malaysia.

Dalam konsep pewarisan hantu, selagi tidak ada pewaris, selagi itulah jasad perumah akan hidup. Disebabkan hal ini, watak utama, iaitu Om, sering diseru menerusi mimpi-mimpi ngeri supaya kembali menemui neneknya di Dong Luang Mukdahan. Ini adalah cara syaitan memancing dan menggoda mangsanya untuk dirasuk, menjadi perumah yang baru.

Mengapa Phaya Tan dianggap sebagai tuhan? Kisah yang dikatakan bermula dari Vietnam ini, mengubah konsep hantu kepada tuhan apabila hantu mampu mengubati orang sakit. Dahulunya roh nenek moyang, yang dipuja selama beberapa generasi sebagai tuhan kerana memberi kebaikan dan perlindungan kepada anak cucunya.

Dengan elemen-elemen lawak yang meredakan keseraman dan pengejut jantung dalam cerita ini, cerita The Presence cuba menimbulkan persoalan demi persoalan kepada para penonton. Tawa penonton bertukar menjadi hening, apabila penonton mula memikirkan cerita ini sebenarnya tentang apa dan tentang siapa?

Kejutan dalam filem ini sebenarnya adalah kisah yang biasa kita dengar, tetapi ia lebih kepada roh-roh yang menanti pewaris Phaya Than. Selama lebih belasan tahun, satu misteri yang berkaitan dengan tragedi sebuah keluarga akan dibongkar pada penghujung cerita.

Ia adalah filem tentang cinta sejati yang dilangsungkan dengan perpisahan sepasang kekasih. Lagu pada pengakhiran membayangkan tentang harapan bahawa cinta itu boleh dilanjutkan dalam kehidupan yang akan datang.

Babak tarian pemujaan yang dipaparkan pada pengakhiran cerita, menjelaskan tujuan sebenar filem ini dihasilkan. Filem yang juga bertujuan mempromosikan kebudayaan dan pelancongan di Thailand ini bermula dengan babak romantik antara dua kekasih yang akan memberi jawapan, dipulas seratus lapan puluh darjah daripada janji-janji yang diharapkan.

Ia bermula dengan babak romantik, seram dan komedi. Ia berakhir dengan tragedi.