BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Ogos 04, 2018

Ulasan Filem The First Purge (2018)


The First Purge adalah satu lagi filem genre pembasmian dalam siri Purge. Filem tentang idealogi mengurangkan populasi manusia dengan cara membenarkan manusia membunuh sesama mereka. The Purge dianggap sebagai satu cara membasmi masalah pengangguran, kemiskinan dan kebuluran di dunia. Dalam filem The Purge, Amerika menjadikan pembasmian manusia ini sebagai satu budaya, satu aktiviti tahunan di mana manusia di satu-satu lokasi dibenarkan membunuh secara bebas dengan kelas-kelas senjata tertentu selama 12 jam.

Filem The First Purge berjaya menarik ramai penonton ke panggung. Biarpun dikategorikan sebagai filem 18 tahun ke atas, tempat duduk sentiasa hampir penuh. Apakah yang menyebabkan manusia berminat menyaksikan The First Purge? Sudah tentu kerana idea gilanya.

Berbanding filem-filem The Purge yang sebelumnya, The First Purge paling menarik perhatian saya apabila watak Raja Dadah menjadi wira masyarakat, pada ketika pemimpin mula menjadi syaitan. Persaudaraan antara Raja Dadah, Dmitri dengan pengikut-pengikutnya, dipaparkan dengan jelas dalam cerita ini.

Watak Skeletor tenggelam sebagai villain. Pertarungan sebenar adalah antara Dmitri dengan arch-villain, seseorang yang ditugaskan untuk melakukan provokasi secara senyap bagi menggalakkan semua penduduk yang terlibat sebagai peserta untuk melakukan pembasmian.

Sebuah filem yang menarik, dengan babak-babak di mana pada mulanya ada orang yang tidak percaya bahawa manusia sanggup membunuh tanpa sebab, bertukar menjadi huru-hara. Adakah anda sanggup membunuh jika anda diberikan peluang untuk membunuh sesiapa sahaja selama 12 jam? Itulah tarikan dalam filem-filem francais The Purge.