BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Julai 29, 2018

Ulasan Filem The Mermaid: Lake of the Dead (2018)


Duyung atau Mermaid juga disebut Русалка dalam Bahasa Russia. Ada sesetengah mitos mengatakan duyung adalah makhluk yang baik dan ada sesetengah mitos mengatakan duyung adalah makhluk jahat berupa separuh wanita dari kepala hingga ke pusat dan mempunyai ekor seperti ikan dari pusat ke bawah. Sesetengah mitos menggambarkan duyung sebagai makhluk yang berupa buruk dan menakutkan, kelihatan ganas dengan gigi-gigi yang tajam.

Filem The Mermaid: Lake of the Dead mengisahkan tentang tragedi seorang wanita yang dikhianati cintanya, lalu membunuh diri di sebuah tasik dan menjadi hantu duyung yang berdendam dengan sekalian manusia, khususnya lelaki. Apabila ada lelaki yang mendekati tasik tersebut, duyung itu akan muncul sebagai seorang gadis yang cantik, menggoda dan memerangkap lelaki tersebut dengan janji setia terhadap cinta. Tidak kira sama ada lelaki itu bersetuju atau tidak, hantu duyung tersebut akan terus mengganggu lelaki tersebut hinggalah dia mati jika lelaki itu tidak menerima cintanya. Jika lelaki tersebut menerima cintanya, maka lelaki itu akan terperangkap dalam penderitaan mental, dan cuma satu cara sahaja yang dibenarkan oleh hantu duyung tersebut untuk merungkai perjanjian tersebut, iaitu dengan mengorbankan orang yang paling disayanginya.

Russia mempunyai budaya dan set pemikiran yang berbeza dengan Hollywood. Justeru, kebanyakan cerita dari Russia mempunyai plot yang agak berbeza daripada plot Hollywood. Jika penonton sudah biasa menonton filem seram Hollywood, filem seram dari Rusia yang berjudul The Mermaid: Lake of the Dead  akan memberi kejutan dan babak seram yang dipaparkan dengan baik untuk mengejutkan jantung anda.

Filem seram Russia The Mermaid: Lake of the Dead telah dialih suarakan ke Bahasa Inggeris, jadi kita tidak dapat mendengar lontaran suara pelakon-pelakon yang asal. Ini sedikit mengecewakan. Namun, boleh dikatakan semua filem dari Russia yang pernah dibawa masuk ke pawagam Malaysia telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris.

Dalam filem Russia, persaudaraan dianggap sebagai perkara penting tetapi pada masa yang sama persaudaraan juga boleh menyebabkan seseorang itu mengkhianati orang yang bukan sedarah sedaging dengannya.