BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Julai 09, 2018

Ulasan Filem Inuyashiki (2018)


Filem Inuyashiki adalah filem fiksyen sains dari Jepun, mengisahkan dua orang individu yang diubahsuai menjadi cyborg. Individu pertama, watak utama adalah seorang tua yang baik hati tetapi sering dibuli oleh kehidupan dan dipandang rendah oleh orang-orang di sekitarnya, termasuk ahli keluarganya sendiri. Individu kedua adalah seorang remaja yang masih bersekolah, tetapi sentiasa merasa dunia ini tidak adil dan ramai manusia menzaliminya.

Orang tua yang matang apabila diberikan kuasa cyborg, dia menggunakan kuasanya untuk menyembuhkan pelbagai makhluk tidak kira manusia atau pun binatang. Si remaja yang memberontak dalam diam, menggunakan kuasanya untuk menyempurnakan segala kehendaknya yang tidak pernah tertunai sebelum ini dan menjadi jahat. Kebaikannya cuma pada ibunya dan juga pada sahabatnya.

Kejahatan yang dilakukan oleh si remaja semakin lama semakin meningkat selepas diburu oleh pihak berkuasa, sehingga mengundang campur tangan si tua, iaitu Inuyashiki, untuk menghalangnya.

Filem Inuyashiki mempunyai mesej yang mulia. Si tua biarpun dipandang hina dan lemah, apabila diberikan peluang menggunakan kuasa luar biasa, dia menjadi wira, menyelamatkan kehidupan ini.

Sifat setiakawan si remaja yang memberontak tetap kekal biarpun sahabatnya itu sendiri bertindak bergabung tenaga dengan Inuyashiki untuk menentangnya.

Ketabahan Inuyashiki mengundang motivasi dan inspirasi kepada para penonton untuk turut menyumbang tenaga dan pertolongan kepada kehidupan.

Teknologi atau kesan khas bukan perkara utama dalam cerita ini. Mesej dan penceritaannya berkenaan hasrat seorang tua yang ingin menjadi seorang yang berguna dan membuktikannya selepas diberikan peluang adalah sesuatu yang sangat bersifat keperwiraan dan patriotik.

Inuyashiki muncul sebagai wira Jepun apabila dia menyelamatkan ramai nyawa daripada dibunuh oleh remaja yang memberontak.

Sifat perwira itu wujud dalam hati setiap manusia yang berusaha untuk melakukan kebaikan dan memberi kemudahan kepada orang lain dan makhluk lain. Seorang yang lemah belum tentu akan mementingkan diri sendiri apabila diberikan kuasa, adakalanya ia menggunakan kuasa itu untuk menolong orang yang lebih lemah daripadanya. Semua orang tidak mengira usia, boleh menjadi wira.