BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Julai 01, 2018

Ulasan Filem Incredibles 2 (2018)


Filem Animasi Incredibles 2 mempunyai plot yang menarik, watak Helen atau Elasticgirl dikembangkan dengan bijak. Kuasa Elasticgirl dimainkan dengan sangat kreatif dan bijaksana. Pada awal cerita, Incredibles mengisahkan tentang Violet, anak gadis keluarga adiwira Incredibles, yang mengalami masalah percintaan sebelum si suami, Bob memegang tanggungjawab penuh sebagai ibu bapa, menjaga ketiga-tiga orang anaknya. Dash yang masih kanak-kanak menyinggung perasaan Bob dalam Matematik yang semakin sukar peringkat pembelajarannya. Jack-Jack, anak yang bongsu dan masih bayi pula mula mampu menggunakan pelbagai kuasa adiwira dan terlampau aktif berkeliaran di serata rumah. Ini menambahkan tekanan buat si bapa.

Sejak aktiviti adiwira diharamkan, kebanyakan adiwira menyembunyikan diri daripada pihak berkuasa. Seorang hartawan yang bijak bersosial berpasukan dengan saudara perempuannya yang pintar dalam merekacipta peralatan teknologi, merancang strategi untuk membuka mata masyarakat tentang kepentingan adiwira, meneruskan legasi bapa mereka yang dibunuh oleh penjenayah. Konflik bermula dari sini, menyelit dalam diam menyembunyikan jawapan bagi misteri dan teka-teki untuk dibongkarkan oleh Helen. Brad Bird ternyata pintar mengatur plot.

Kedua-dua beradik hartawan bekerjasama dengan Elasticgirl untuk membina semula reputasi adiwira dan kepercayaan masyarakat. Mereka berjaya, tetapi pada masa yang sama seseorang merancang untuk menggunakan kepercayaan pemimpin masyarakat terhadap adiwira sebagai jerat untuk menjatuhkan terus adiwira dan menggagalkan impian legasi mendiang bapa hartawan tersebut. Brad Bird selaku pengarah dan penulis cerita ini, berjaya mewujudkan sekuel yang menarik. Ketangkasan dan aksi Elasticgirl dalam filem animasi ini dijangka mampu mencipta peminat-peminat tegar terhadap watak srikandi tersebut. Jika Alice dan Lara Croft memiliki peminatnya sendiri, begitu juga potensi daya tarikan yang dimiliki oleh watak Helen ini.

Incredible 2 adalah filem animasi aksi adiwira yang menarik dan seronok untuk ditonton. Ia berjaya menarik pesona penonton terhadap watak adiwiranya, aksi yang mendebarkan, selain simpati terhadap si bapa dan gelagat adiwira comel yang mencuit hati.