BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Julai 23, 2018

Ulasan Filem HOTEL TRANSYLVANIA 3: SUMMER VACATION (2018)


Filem animasi Hotel Transylvania 3 - A Monster Vacation adalah satu lagi francais filem Hotel Transylvania yang sarat dengan lawak slapstick. Seperti biasa filem ini memanfaatkan adegan aniaya, derita atau kesakitan sebagai satu bentuk lawak, boleh dikategorikan sebagai filem lawak kasar yang kadangkala tidak disukai oleh sesetengah orang.

Biarpun begitu, filem Hotel Transylvania 3- A Monster Vacation ini masih memuatkan mesej yang baik, tentang bagaimana raksasa dan manusia boleh hidup berkongsi dunia dengan aman damai. Pun begitu, mesej ini juga merupakan mesej yang dibawa menerusi filem terdahulu. Manusia bercinta dengan keluarga pontianak masih menjadi tajuk dalam cerita ini.

Keluarga Van Helsing terkenal sebagai keluarga pemburu pontianak dan segala jenis makhluk supernatural yang dianggap sebagai membawa ancaman kepada manusia. Ericka yang berketurunan Van Helsing telah diamanahkan untuk meneruskan legasi dengan memerangkap dan membunuh Dracula. Dua keluarga yang berseteru selama beratus-ratus tahun akhirnya disatukan menerusi cinta pandang pertama yang dipanggil 'zing' dalam istilah raksasa.

Hotel Transylvania 3 - A Monster Vacation mempunyai visual yang menarik, dengan gabungan warna yang cantik. Lontaran-lontaran dialog oleh aktor-aktor suara juga menghidupkan lagi suasana dalam filem ini.

Secara jujurnya, filem Hotel Transylvania 3 - A Monster Vacation tidak mampu menandingi The Incredibles 2 dari segi plot, konflik dan aksi. Namun jika dibandingkan dengan filem-filem Hotel Transylvania 1 dan 2, boleh dikatakan filem ini adalah yang terbaik dari aspek visual dan kesan khasnya.

Filem Hotel Transylvania 3 - A Monster Vacation akan bermula dengan lawak yang tidak berhenti-henti, dan sesetengah lawak tersebut boleh mengeletek hati penonton. Sesetengahnya pula agak keterlaluan dan mungkin sukar diterima sebagai bahan gelak.

Mitos tentang Kota Atlantis yang tenggelam serta raksasa Leviathan dijadikan sebagai penyeri dan bahan lawak, diperalatkan oleh keluarga Van Helsing sebagai senjata utama untuk menghapuskan semua raksasa.

Abraham Van Helsing juga digambarkan sebagai seorang yang lemah, tidak bijak dan mudah dijerat dan ditewaskan dengan mudah oleh Dracula. Watak antagonis yang sangat cuai, lemah dan mengecewakan dihasilkan bagi mengimbangi kedudukan filem ini sebagai sebuah filem tontonan keluarga.

Tidak ada hukum fizik yang logik di dalam filem ini. Apa lagi yang boleh anda harapkan daripada sebuah filem kartun animasi 3 dimensi? Filem Hotel Transylvania 3 - A Monster Vacation adalah sebuah filem animasil dengan visual menarik dan konflik mudah yang diselesaikan dengan cinta pandang pertama dan kebaikan hati yang mudah memaafkan serta mengakui kesilapan diri.