BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Julai 29, 2018

Ulasan Filem BILLIONAIRE BOYS CLUB (2018)


Filem drama berdasarkan kisah benar Billionaire Boys Club mengingatkan kita tentang The Wolf of Wall Street yang diharamkan tayangannya di Malaysia kerana unsur-unsur bahasa kesat, lucah dan aksi bogel yang keterlaluan. Berbeza dengan The Wolf of Wall Street, Billionaire Boys Club tidak mengandungi unsur-unsur tidak senonoh yang ketara.

Ia adalah satu filem berdasarkan kisah benar yang menarik tentang sekumpulan anak muda yang cuba mencari kekayaan dengan idea yang dianggap mustahil. Watak utamanya Joe Hunt, bergabung idea dengan Dean Karney untuk mewujudkan satu skim cepat kaya yang kelihatan sangat menyakinkan. Kita mungkin pernah dengar tentang Skim Ponzi atau Permainan Ponzi. Skim ini menjadikan pelabur-pelabur sebagai mangsa, dan duit yang diperolehi daripada mangsa-mangsa terkemudian dijadikan sebagai umpan, dibayar sebagai keuntungan untuk pelabur-pelabur terawal. Selagi penipuan dapat diteruskan, selagi itu mangsa berkemungkinan gagal menghidu penipuan.

Jenayah senyap yang bermula di Beverly Hills, dengan mangsa-mangsa terawal terdiri daripada rakan-rakan dan kenalan yang terdekat. Joe Hunt dan rakannya Dean Karney terperangkap apabila mereka menjadi mangsa penipuan oleh seorang yang lebih berpengalaman dalam bidang con artist.

Billionaire Boys Club didasarkan daripada kisah benar, maka ini mungkin menjadi punca kegagalan penulis skrip untuk melakarkan kisah dengan lebih menarik. Watak Joe Hunt tenggelam dengan kebangkitan watak Dean Karney, tidak ada unsur yang begitu menyentuh emosi penonton biarpun filem ini dikelaskan sebagai filem drama.

Penonton tidak boleh begitu mengharap untuk melihat babak-babak yang mengalirkan air mata, biarpun jalan ceritanya sepatutnya mampu menimbulkan kesan sebegitu terhadap penonton. Filem Billionaire Boys Club sekadar bercerita secara neutral, memaparkan apa yang berlaku tanpa meninggalkan kesan terhadap penonton.

Filem Billionaire Boys Club biarpun gagal memberi kesan yang mendalam terhadap penonton tetapi tetap dapat menyampai mesejnya kepada penonton supaya berhati-hati dengan skim cepat kaya yang telah banyak memperdayakan ramai mangsa di seluruh dunia.