BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Jun 25, 2018

Zaman Blog Sudah Berakhir Namun Blogger Belum Berakhir

Zaman blogger dikatakan sudah berakhir. Kebanyakan blog mula menyepi sejak beberapa tahun lepas. Kebanyakan blogger mula beralih ke platform lain seperti YouTube, Instagram dan Facebook Page. Tahun 2015 menyaksikan para blogger mula menekan brek penulisan mereka.

Ketika ramai orang mula meninggalkan dunia blog, masih ada beberapa penulis blog yang terus menjadikan blog sebagai tempat menyebarkan pendapat dan luahan mereka. Blogger masih ada penggunanya. Perdana Menteri kita, Tun Dr. Mahathir juga masih menulis blog sehingga Mei 2018.

Menulis adalah satu cara untuk menajamkan pemikiran. Penulis belajar memulakan kata-kata, menyusun perkataan demi perkataan menjadi barisan ayat, membebani perenggan-perenggan. Pemikiran kaku dicairkan dari terus membeku.

Dalam sesetengah kes, kita tidak perlu mengikut trend. Jika blog itu masih berguna dalam menghuraikan erti kefahaman kita terhadap dunia ini, terhadap kehidupan ini... maka teruskan menulis.

Kesibukan harian mungkin merampas masa kita daripada menulis blog, tetapi dengan kecanggihan teknologi, blog kini boleh dicapai dengan mudah menerusi telefon pintar.