BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Jun 26, 2018

Ulasan Filem Hereditary


Hereditary adalah filem seram. Sebuah filem seram yang penuh drama, mencungkil rasa simpati, murung dan empati dalam diri anda untuk berasa belas kasihan terhadap watak-wataknya. Sukar dipastikan siapa watak utama pada permulaan cerita jika anda bukan penonton filem yang mahir.

Pada permulaan cerita, watak anak gadis dipaparkan sebagai watak utama. Seorang manusia lemah yang alergik dengan kacang dan dilanda perasaan murung selepas kematian nenek kesayangan.

Kemudian, anda akan mula dirapatkan dengan watak si ibu dan anak lelakinya. Dua watak yang berkonflik kerana kisah silam, rahsia yang terbongkar kerana tekanan demi tekanan yang melanda kehidupan keluarga tersebut.

Pada akhirnya si anak lelaki dan si ibu mendominasi jalan cerita sebelum pada akhirnya anda menyangka filem ini akan kekal sebagai karya yang sangat menarik yang bakal menang anugerah sehinggalah ke babak terakhir.

Babak terakhir kurang dramatik, biarpun menjelaskan segala muslihat dan perangkap yang disengajakan pada pertengahan cerita. Tidak dapat dimaklumkan dengan lebih jelas di sini kerana dikhuatiri akan memusnahkan perasaan ingin tahu.

Filem ini diklasifikasikan sebagai untuk tonton 18 tahun ke atas kerana babak ngeri dan bogel yang dipaparkan secara nyata. Ia filem bertemakan kekeluargaan dengan watak-watak utamanya menjadi mangsa perbuatan generasi sebelumnya yang percaya kepada ajaran sesat. Ia adalah sebuah filem tentang pemujaan dan mangsa-mangsa yang khusus dijadikan korban demi menjayakan pemujaan tersebut. Pemujaan yang bertujuan membangkitkan salah satu Dewa Neraka yang dipanggil Paimon.

Filem ini mempunyai Hook yang cukup baik, dengan latar konflik yang kemas sehingga saya fikir ia mungkin berpotensi untuk memenangi anugerah, tetapi semua itu dimusnahkan dengan babak akhir yang kurang kemas. Namun begitu ini adalah filem yang sangat menyentuh emosi.

Sebuah filem seram yang mempunyai suasana seram dan dramatik, mampu membuatkan anda lupa seketika dunia nyata.