BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Jun 30, 2018

Cara-cara Mengembalikan Populariti Blogger - Zaman Gemilang Blogger

Suatu ketika dahulu, membina laman web adalah satu kerja sukar. Tidak ramai orang mahir dengan kod-kod HTML untuk membina laman web persendirian. Kemudian muncul Blogger, Blogdrive, Wordpress dan lain-lain perkhidmatan yang menawarkan peluang mewujudkan laman web sendiri. Mereka menjadi popular sebagai seorang blogger.

Era blog menyerlah pada awal abad ke-21 dan dikatakan semakin malap di beberapa negara selepas kewujudan Facebook, Instagram dan lain-lain aplikasi yang memudahkan manusia meluahkan perasaan dan pendapat mereka. Satu demi satu blogger hilang populariti.

Konsep blog sebagai laman informasi masih relevan. Apabila kita menulis blog, tidak semestinya orang akan datang ke blog kita. Kebanyakan orang berfikir begitu. Ini adalah kesilapan besar sebagai seorang blogger, melainkan anda menulis blog sebagai satu aktiviti suka-suka untuk meluahkan perasaan atau pendapat bagi tatapan rakan-rakan yang dekat dengan diri anda sahaja.

Bagaimana membina sebuah blog yang baik dan dikunjungi ramai?

1. Hasilkan sedikit isi kandungan blog yang berkualiti lebih baik daripada menghasilkan banyak isi kandungan yang sia-sia.

Orang tidak akan membuang masa datang ke blog anda untuk membaca apa yang anda tulis tetapi apa yang anda ingin sampaikan. Zaman sekarang zaman orang mengejar masa. Mereka datang ke blog anda bukan kerana anda tetapi kerana apa yang anda berikan.

Isi kandungan blog yang diminati ramai adalah berkenaan keperluan. Apa yang orang perlukan, anda sediakan maklumat untuk mereka. Apa yang orang lebih perlukan, anda nyatakan pandangan dan pendapat anda tentang pilihan yang terbaik bagi sesuatu keperluan untuk panduan mereka. Ada banyak telefon pintar, telefon pintar mana yang paling sesuai untuk mereka? Tuliskan pandangan anda berdasarkan pelbagai rujukan yang boleh dipercayai dan pengalaman sebenar sekiranya ada.

2. Pastikan blog anda mudah dicapai dan mudah dilayari. Mesra pengguna.

Blog yang lebih ringkas dan cepat dengan rekabentuk yang menenangkan lebih mudah untuk didekati pembaca. Kelajuan internet perlu diambil kira. Zaman kini, blog bukan lagi diakses menerusi komputer, tetapi juga menerusi telefon pintar. Ambil kira faktor fleksibiliti rekabentuk paparan supaya orang boleh mengakses blog anda dengan mudah dalam pelbagai jenis gajet.

3. Setiap blog memiliki identiti sendiri. Blog perlu ada jenama.

Blog yang ada jenama lebih mudah diingati. Blog yang ada identiti lebih mudah dipromosikan dan pengunjung tetap akan suka untuk menjadikan blog anda sebagai rujukan kepada orang lain. Pelanggan akan datang ke kedai yang sama untuk menikmati makanan yang sama. Jika ada makanan yang mereka suka, mereka mungkin akan beritahu kepada rakan-rakan yang lain atau ajak rakan-rakan mereka datang ke kedai itu. Perkara yang sama berlaku pada blog.

4. Set minda blog sebagai satu perniagaan dan penjana pendapatan.

Blog yang memiliki populariti memiliki matlamat dan misi. Ini bermaksud blog tersebut sentiasa diisi dengan tulisan-tulisan yang dihasilkan berdasarkan tugasan. Tugasan itu mungkin datang dari diri sendiri dengan tujuan menjana keuntungan menerusi pengiklanan di blog seperti surat khabar dan majalah, atau menerima tugasan daripada syarikat atau individu tertentu sebagai kerja sampingan. Apabila seorang blogger ada sifat serius sebagai blogger, mereka akan mula ada matlamat dan merancang tugasan. Apa yang akan anda tulis selepas ini di dalam blog?

Kebanyakan orang yang membaca tulisan ini tidak akan melakukan apa-apa tindakan. Ini amat menyedihkan. Cuma segelintir yang akan bertindak melakukan perubahan terhadap blog mereka. Jika anda ingin mengembalikan kegemilangan dan populariti blog anda, bermulalah dari sekarang. Ia bukan kerja mudah tetapi ia boleh dilaksanakan.