BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, April 28, 2016

Ulasan Filem - Filem Redha


Apa yang membuatkan saya rasa terpesona dengan filem Redha?
1. Ia umpama buku panduan tentang anak-anak autisme yang penuh dengan seni. Buku panduan yang beremosi, menyentuh hati dan perasaan. Penonton secara tidak langsung diajar cara berdepan dengan anak-anak autisme.
2. Saya suka melihat ramai penonton menangis, terutamanya pasangan suami isteri yang kelihatan bagaikan pasangan romantik semasa menonton filem ini. Filem ini membuatkan mereka menghargai diri mereka sebagai pasangan ibu bapa.
3. Warna biru air laut Pulau Redang seperti kristal biru yang bersinar-sinar, serta alunan bunyi ombak memukau jalan cerita ini.
4. Filem ini memberi motivasi kepada diri saya. Kekuatan. Terapi. Mungkin kerana alunan kemanusiaan dan alam semula jadi yang indah cukup membantu.
5. Kesungguhan pelakon kanak-kanak (Danial) dan remaja mempelajari tingkah laku pelajar anak-anak autisme dipaparkan di bahagian akhir filem ini menyentuh hati saya. Saya rasa bukan saya saja yang tersentuh hati tetapi 100% pelakon lain di dalam panggung filem ini yang bagaikan enggan keluar sehingga ke akhir kredit filem.
6. Keluar dari panggung dengan satu perasaan istimewa, kesedaran, keinsafan dan juga pengetahuan serta pengalaman yang baru, membuat kita rasa cukup bersyukur akan kehidupan kita ini.
7. Redha umpama hadiah untuk kita semua yang suka menonton filem. Bukan senang nak cari filem yang macam ini. Filem ini menunjukkan bahawa penulis skripnya membuat kajian dan rujukan. Bukan calang-calang filem.
Saya sangat suka filem Redha.