BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Oktober 01, 2015

Ulasan Berdasarkan Mesej Daripada Filem The Martian

Saya berpeluang menonton filem The Martian pada 30 September 2015 yang lalu, dan saya dapati filem ini sangat menarik. Bagaimana seorang angkasawan menggunakan pengetahuannya sebagai ahli botani dan juga beberapa cabang ilmu yang lain untuk bertahan dan terus hidup di Marikh sehingga pada akhirnya dia diselamatkan oleh rakan-rakan angkasawan yang lain.

1 OKTOBER 2015: Melihat filem The Martian, saya terfikir. Negara-negara seperti Jepun, Russia, Amerika dan China sudah mula berfikir untuk menakluk planet tandus dan membina penempatan di sana. Jika mereka mampu membina penempatan di sana, maka bumi ini bukan apa-apa bagi mereka.

Jika suatu negara itu berniat jahat, boleh sahaja melepaskan virus, atau menunggu musim kemarau untuk membakar hutan, meningkatkan kadar jerebu sehingga tahap maut sehingga rakyat di satu-satu kawasan jatuh sakit dan maut, atau memutuskan bekalan air bersih sehingga satu-satu kawasan menjadi bertoksik sehingga mati semua tanaman. Rakyat di negara sasaran menjadi mangsa, kerajaan terpaksa mengabdikan diri memohon bantuan dan pertolongan, lalu dengan mudah negara itu dijajah. Dengan teknologi yang ada, kuasa besar memurnikan balik negara yang tandus itu, sehingga wujudnya penempatan baru. Terlalu mudah bukan?

Sedangkan orang kita di negara ini masih terus bertelagah sesama sendiri, tidak memikirkan soal bekerjasama untuk memajukan negara dari aspek sikap dan teknologi. Bangsa Melayu kita cuma sejemput di bumi ini, bila-bila masa boleh dihapuskan dengan strategi dan teknologi. Mereka tidak perlu menghantar jet pejuang atau kapal tentera, cukup dengan secara teknikal untuk menghapuskan rakyat, sehingga kosong atau musnah negara itu. Kemudian, bertahun-tahun kemudian, mereka datang membina penempatan di negara yang musnah ini. Dan saki-baki rakyat yang masih ada, sama ada menjadi hamba atau gelandangan di negara sendiri. Semudah itu.

Pada ketika ini, kebolehan berdikari dengan ilmu dan sikap bekerjasama menentukan survival sesuatu bangsa di sesebuah negara. Kebanyakan negara maju sudah maju lebih 100 tahun ke hadapan, bukan sekadar dalam aspek teknologi tetapi juga cara berfikir dan sikap. Berapa ramai anak muda generasi sekarang yang mampu berdikari? Apabila kita memberikan soalan K-BAT? Berapa ramai yang dapat menyelesaikannya dengan cemerlang? Secara jujur, kebolehan menyelesaikan masalah di kalangan generasi muda, sangat membimbangkan.

Budaya hedonis semakin berleluasa. Tidak ramai anak muda dapat bertahan untuk memberi tumpuan dan berfikir dalam situasi yang sukar atau membosankan. Mereka mengharapkan suntikan keseronokan atau hiburan dalam setiap benda yang dibuat. Mereka mahu sesuatu itu menarik, baru mereka mahu belajar. Mereka tidak lagi mahu meneroka sendiri. Daya keprihatinan, simpati dan empati semakin lemah.

Pada saat ini, sistem pendidikan dilihat terlalu terdesak untuk menarik perhatian generasi muda untuk minat belajar. Sesetengahnya melangkau batas prinsip apa itu tujuan belajar? Tujuan belajar untuk menjadi manusia yang berguna. Doktor yang bertanggungjawab tidak akan mengatakan seseorang pesakit itu sihat, jika dia benar-benar sakit. Apabila aras soalan dianggap lebih sukar, gred diubah. Ibu bapa berpuas hati. Tanpa disedari, kita mengheret generasi muda ke satu perangkap. Kita juga hilang fokus, tidak lagi mengenal apa erti pembelajaran yang sebenar.

Belajar pada asasnya untuk menjadi seseorang itu manusia yang berguna, faham apa tujuan hidup, apa peranannya dalam masyarakat; tanggungjawab sebagai manusia. Kita belajar bukan untuk mendapatkan pekerjaan, tetapi untuk menjadi seseorang yang berguna sepanjang kehidupannya sehinggalah ia mati.

Ada segelintir orang, beranggapan, berguna itu apabila dia dapat berjuang untuk bangsanya. Selepas mati, apakah bangsa itu akan berguna? Perjuangan seseorang itu dianggap selesai 100% selepas dia mencapai kejayaan di akhirat. Kehidupan ini barangkali cuma 0.0000000000001 peratus sahaja daripada kehidupan sebenar. Kita mungkin hidup 100 tahun di dunia, dan kemudian kekal abadi di akhirat. Namun, ramai antara kita, bertungkus-lumus berjuang untuk 0.0000000001 peratus itu (atau mungkin jauh lebih kecil nilainya). 0.00000000001 peratus, adakah itu markah yang hendak kita capai? Sedangkan kita sendiri selalu anggap 40 peratus itu baru lulus dalam peperiksaan.

Secara tidak sedar, kita banyak menghabiskan perbelanjaan untuk peralatan atau teknologi yang tidak begitu berkesan atau berguna. Kebanyakan sekolah tidak begitu memerlukannya. Pada masa yang sama, kita kurang perbelanjaan untuk aktiviti-aktiviti kemanusiaan. Terlalu banyak undang-undang yang didapati memanjakan anak-anak. Terlalu melindungi, sehingga anak-anak menjadi lemah. Lemah daya berfikir, tidak mampu berdikari, lemas dalam pujukan hedonisme, mudah terpengaruh dengan tarikan daripada pihak luar dan hilang jati diri.

Di dunia ini, mana pernah akan wujud keadilan. Apa yang ada, cuma perjuangan dan ujian. Pada masa kini, tidak ada seorang pun yang maksum. Tidak ada seorang pun yang dapat markah penuh, namun jika kita silap pilih perjuangan, sehebat mana pun kita, markah kita tetap lebih kecil daripada satu peratus. Jika ikut gred peperiksaan yang kita tetapkan, kita telah gagal, apabila kita lupa lebih sembilan puluh peratus (mungkin lebih tinggi) lagi adalah bahagian akhirat.

Kita selalu lupa. Sebab manusia memang mudah lupa.