BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Oktober 12, 2015

Projek Kekubah Air - Menjejaki Teknologi Air Bersih

12 OKTOBER 2015 (03:04AM): Beribu-ribu tahun dahulu, konsep ilmu pernafasan telah dipraktik sebagai satu cara untuk menguatkan tubuh badan secara semula jadi. Konsep ini wujud dalam pelbagai nama. Dalam Islam, penganutnya mengamalkan zikir dan lain-lain perbuatan mengingati Allah, termasuk solat. Tumbuhan mengamalkan respirasi. Penganut-penganut agama lain juga mempercayai tentang konsep ilmu pernafasan ini.

Dalam solat, manusia berjemaah menunaikan solat, lalu ada kajian mengatakan bahawa akan wujud satu pertukaran ion yang akan mengimbangi ion-ion di dalam badan setiap yang berjemaah. Kajian ini telah pun dilaporkan dilaksanakan oleh saintis-saintis tertentu.

Badan manusia berupaya menyaring toksik ini dengan sistem 'respirasi' atau pernafasan yang betul. Jika air mengangkut nutrien di dalam tumbuhan, tubuh badan manusia pula menggunakan darah untuk mengangkut oksigen dan nutrien. Tujuan yang sama.

Darah dipam melalui jantung, nadi berdenyut tanda kehidupan. Akupuntur merupakan titik urat yang menjadi pusat menyalurkan darah. Meridian.

Darah mengalir menerusi pembuluh darah. Proses penyembuhan berlaku apabila nutrien dan oksigen menyerap ke kawasan yang luka atau cedera. Pembaikan sel.

Dalam kes penyulingan air laut, air bersih diperolehi dengan menyingkirkan bendasing lain di dalam air laut termasuk garam. Dalam kes respirasi tumbuhan, wap air menjelma di udara selepas berlakunya proses penapisan di dalam jasad tumbuhan itu sendiri. Metabolisma manusia membantu penyembuhan.

Kuasa penyembuhan dan pembersihan ini merupakan sesuatu yang luar biasa hebat. Buat masa ini, aku kekurangan perkataan dan kamus untuk menerangkan kesemua dapatan ini. Ia hanya wujud dalam bentuk gambaran. Aku boleh melihat semuanya dan menciptanya, tetapi aku tidak boleh menerangkannya dengan lebih ringkas.

Proses penghasilan air bersih memanfaatkan teori yang sama dalam sekalian fungsi yang menjamin kelangsungan benda hidup. Manusia. Haiwan. Tumbuh-tumbuhan. Jantung berperanan untuk memberi kuasa pengangkutan kepada darah. Turbin menghasilkan kuasa elektrik daripada aliran air atau boleh juga angin atau.... boleh juga daya daripada manusia atau haiwan. 

Tenaga boleh menghasilkan haba, untuk mengewapkan air laut, lalu mengasingkan titis-titis air bersih yang boleh digunakan oleh manusia. Penyejatan boleh berlaku pada sebarang suhu, maka mesin yang mendidihkan air atau menyebabkan kepanasan melampau tidak begitu diperlukan. Apa yang diperlukan ialah tenaga yang cukup untuk menyejatkan air laut.

Untuk peringkat awal, aku menamakan ini sebagai Projek Kekubah Air.