BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Oktober 12, 2015

Menjejaki Teknologi Menghasil Air Bersih Daripada Pelbagai Sumber

12 OKTOBER 2015 (02:23AM): Tenaga dan air bersih boleh saling berkait. Air mengalir menghasilkan tenaga (contohnya menerusi turbin) dan tenaga yang dihasilkan digunakan untuk menyuling air bersih. Solar adalah salah satu lagi tenaga bermanfaat untuk membantu proses penyulingan. Jika projek penghasilan air bersih ini mampu menghasilkan beribu-ribu gelen air dalam masa satu jam, maka tidak mustahil, negara yang kering-kontang seperti di pelbagai benua akan dapat disuburkan semula. 

Penyejatan boleh berlaku pada sebarang suhu di bawah takat didih. Ini adalah kunci bagi mencipta mesin penyulingan air. Turbin adalah tenaga tanpa pencemaran. Tenaga yang bersih. Solar juga merupakan tenaga yang bersih. Fokus utama adalah untuk menghasilkan air bersih dan sumber tenaga tanpa pencemaran alam sekitar. Bayangkan apabila tumbuh-tumbuhan, tanaman disiram dengan air suling. Pokok-pokok itu akan lebih sihat.

Respirasi tumbuh-tumbuhan juga menyumbang kepada 10% kelembapan udara. Bayangkan suatu hari nanti, pokok-pokok juga boleh menghasilkan hujan? Satu ciptaan dalam ilmu botani yang luar biasa hebat. Manusia sedar akan sistem ini, lalu mereka merekacipta alat penapis berdasarkan konsep penapisan yang ada di dalam tumbuh-tumbuhan.

Xylem mengangkut air dan nutrien di dalam tumbuhan. Stomata mengawal respirasi dengan mengawal tekanan gas yang dihasilkan. Gas. Sistem respirasi tumbuhan menggunakan gas untuk mengawal pelepasan wap air daripada tumbuh-tumbuhan.

Manusia tidak perlu mengubahsuai ciptaan Tuhan untuk menghasilkan wap air atau sumber air bersih. Manusia cuma perlu mencipta alat yang boleh melakukan proses respirasi seperti tumbuhan-tumbuhan tersebut dengan daya yang lebih kuat. Tenaga.

Air adalah sumber kehidupan. Negara yang dapat mengawal kualiti air bersih, akan mampu menjamin kehidupan yang lebih baik dari aspek kesihatan. Di mana-mana pun ada tanah. Di mana-mana pun ada mineral. Namun air bersih, sukar diperolehi kini. Air akan menjadi sesuatu yang sangat berharga pada masa akan datang.


12 OKTOBER 2015 (02:50AM): Ada satu persoalan terlintas di fikiran aku ketika ini. Air bersih, penyulingan, turbin, tenaga yang mampu dikitar daripada pengaliran air dan sistem respirasi pada tumbuhan. Semua ini bukankah merujuk kepada badan manusia itu sendiri. Badan manusia mampu menapis toksik pada kadar tertentu. Jika manusia boleh mencipta alat untuk menyuling air bersih, maka pada masa yang sama manusia boleh mencipta sesuatu untuk membersihkan toksik di dalam badan dengan konsep yang lebih kurang sama.


Apabila aku mencari teknologi untuk menghasilkan air bersih, aku menemui konsep tenaga abadi dan apabila aku menemui kedua-duanya ini, aku mungkin menemui konsep untuk menyelesaikan banyak punca penyakit kronik yang dihadapi oleh berjuta-juta manusia di muka bumi.


Semua ini kedengaran saling berkait rapat dan menjurus kepada penyatuan. Memperlihatkan sesuatu tentang kewujudan asal-usul satu kuasa yang mengawalnya. Ada sesuatu yang menghubungkan semua ini. Buat masa ini aku belum ada perkataan yang sesuai untuk menerangkan tentang konsep-konsep semua ini. Semua ini adalah pengetahuan-pengetahuan baharu.


Aku memerlukan lebih banyak pembacaan dan kajian, baru aku boleh menerangkan dalam bahasa manusia. Ya, bahasa manusia. Buat masa ini, semua ini adalah bahasa ilham atau bahasa inspirasi... atau mungkin juga 'wahyu'. Lebih selamat jika aku katakan... petunjuk.