BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Oktober 03, 2014

the others 014

23 SEPTEMBER 2014: Malam ini, sebentar tadi sekitar pukul 10.30 malam, aku dan bekas anak muridku, Ftr Hs keluar berjalan-jalan mengelilingi bandar. Ftr Hs akhirnya berjaya memujuk aku untuk makan. Oleh itu, selepas 8 hari tanpa makan, akhirnya aku dan Ftr Hs makan nasi goreng thai, nasi goreng pattaya, daging rusa blackpaper, sup cendawan, air milo dan air jus oren. Pada mulanya apabila menghadap makanan-makanan itu, timbul rasa takut untuk makan. Aku teringatkan the others mungkin akan kembali merampas diri aku jika aku makan. Aku teringatkan perkara-perkara yang tidak menyenangkan yang akan berlaku selepas itu. Namun Ftr Hs memujukku, lalu aku pun makan.

Apa rasanya makan selepas 8 hari tidak makan? Aku sudah 8 hari tidak mengunyah. Sudah 8 hari tidak merasa nasi, daging dan sebagainya. Sebenarnya perjumpaan aku dengan bekas anak muridku bukan sahaja untuk berjalan-jalan, tetapi juga bagi membincangkan tentang ajakan budak-budak tingkatan 1 yang mahu aku menjadi jurulatih bola sepak mereka dan ajakan budak-budak tingkatan 2 yang mahu aku ikut mereka pergi ke pantai. Ini kerana aku masih bimbang untuk kembali bergaul budak-budak, kerana bimbang pemikiranku akan mengecil dan menjadi kebudak-budakan, lalu the others akan kembali berjaya untuk merampas diri aku.

Akhirnya setelah perbincangan, aku pun membuat keputusan. Aku juga dapati antara 1000 orang murid, mungkin cuma ada 1 sahaja yang betul-betul mengenang budi dan jasa. Bukan senang sekarang untuk mencari rakan yang betul-betul setiakawan atau sahabat. Yang lain, cuma tahu memperalatkan kelebihan kawan.

Aku sudah tidak begitu percaya lagi dengan budak-budak zaman sekarang, susah untuk mencari budak-budak yang betul-betul mudah dilentur jiwanya untuk berperikemanusiaan. Hati anak-anak sekarang kebanyakannya terlalu keras, mereka tidak ada rasa kasihan terhadap orang lain, terhadap ibu bapa, terhadap guru dan sebagainya. Mereka cuma tahu memperalatkan orang untuk keuntungan diri mereka sahaja.

Aku kecewa dengan generasi sekarang. Biarlah... sebenarnya, keluar berjalan-jalan bersama-sama rakan sebaya atau budak yang sudah matang lebih seronok. Ini kerana aku tidak perlu risau untuk menjaga mereka, sebaliknya boleh bekerjasama untuk menghadapi cabaran.

Jika keluar dengan budak-budak, aku sering hilang kebebasan, sentiasa dirundung rasa bimbang, kerana aku terpaksa memerhati setiap pergerakan mereka, keselamatan mereka dan kepatuhan mereka terhadap masa. Lagi pun budak-budak sekarang kebanyakannya tidak lagi tahu mengenang budi. Dalam 1000, cuma ada 1 sahaja yang betul-betul mengenang budi.

Aku berasa sangat sedih mengenangkan budak-budak zaman ini. Mereka tidak lagi boleh dijadikan teman atau rakan setiawan. Sudah tidak ada sifat perikemanusiaan dalam jiwa mereka. Walaupun diajar di sekolah sekali pun, hati mereka terlalu gelap untuk menerima erti perikemanusiaan. Mereka tidak mementingkan perasaan orang lain, kesusahan orang lain, mereka cuma fikirkan diri mereka sahaja, utamakan diri mereka sahaja. Apabila ada orang teraniaya, mereka akan biarkan sahaja. Tidak berminat untuk membelanya. Untuk mencari yang betul-betul berperikemanusiaan, boleh dikatakan cuma 1 dalam 1000. Kawan ketika senang ramai, sahabat ketika susah, sangat jarang ditemui.