BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Oktober 24, 2014

Rahsia Clash Of Clan - Petua, Strategi dan Perangkap Hidden Tesla

Perangkap Tesla - Strategi Hidden Tesla dan Seni Psikologi Farming - Seni Peperangan Clash of Clan
Penulis: Amiene Rev (C) 2014

NOTA: Artikel ini ditulis dengan mengekalkan istilah-istilah penting bagi unit-unit tertentu dalam Clash of Clan dalam Bahasa Inggeris. Ini bagi memudahkan para pemain untuk mengenal pasti unit-unit tersebut.

Hidden Tesla Tower sangat berguna untuk dipasang sebagai perangkap. Sesetengah pemain Clash of Clan bercadang untuk mendapatkan Trophy semata-mata, dan sesetengahnya tidak berfikir mendalam apabila menyerang satu-satu Base. Kebanyakan pemain dari kategori Farming, akan meletakkan Town Hall mereka di satu kawasan yang mudah diserang supaya mereka boleh mendapat 12-16 jam Shield. Ini bermaksud dengan membiarkan Town Hall terdedah kepada serangan, maka dengan mudahnya mereka akan mendapat 12 jam perlindungan percuma. 

Dalam tempoh 12 jam itu, mereka berpeluang memenuhkan atau hampir memenuhkan Storage Elixer, Dark Elixer dan Gold bagi mendapatkan nilai secukupnya untuk tujuan Upgrade. Atas faktor ini, apabila penyerang melihat sesebuah Town Hall berada dalam keadaan terdedah, maka mereka akan menganggap itu adalah sebuah Farming Base dan kebarangkalian untuk mereka tidak menjangka akan adanya perangkap tersembunyi adalah tinggi. 

Letakkan Hidden Teslar di sekitar kawasan Town Hall itu dan sudah pasti maut menanti unit-unit penyerang yang mendekati Town Hall itu. Untuk perangkap yang lebih baik, boleh juga ditanam beberapa perangkap lain seperti bom dan sebagainya tidak jauh daripada kawasan bom tersebut.

Taktik ini tidak berkesan 100%, tetapi sudah cukup untuk anda memenangi beberapa pertempuran di Base anda. Lagi pun, anda tidak akan diserang oleh musuh yang sama berulang kali, oleh itu, selepas kali pertama mereka terkena perangkap anda, kebarangkalian untuk mereka datang mencari dan menyerang Base anda adalah sangat kecil.