BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Jun 04, 2013

Bahaya Tidur Meniarap

Sebahagian daripada ulama menghukumkan makruh tidur dengan posisi meniarap, Boleh jadi mereka memutuskan hukum tersebut berdasarkan hadis di bawah..

Dari Abu Zar ra. Beliau mengatakan:
 
“Suatu hari Nabi :saw. sedang berjalan melewatiku ketika itu aku sedang tidur secara meniarap (tidur atas perut).Maka baginda membangunkanku menggunakan kakinya dan berkata, “Hai Junaidib (panggilan Abu Zar), sesungguhnya cara berbaring seperti ini adalah cara berbaring penghuni neraka.”

(Hadith Riwayat Ibnu Majah)

Status Hadis: Dhoif (hadith munkar)

Ahli Hadith Yang Mendhoifkannya :

Imam al-Bukhari,ad-Daraquthni,Ibn Abi Hatim,Ibn Rejab,Syeikh Ibrahim al-Laahim dan ramai lagi.

Kata Syeikh Sulaiman bin Nasir al-’Ulwan:”Tidaklah sahih dalam hal ini akan hadith (walau satu) dari Nabi SAW,dan yang benar adalah dibolehkan(harus tidur meniarap) tanpa larangan”

Walaupun dari sudut hukum agama dibolehkan tidur meniarap kerana tidak ada larangan yang sabit dari nas-nas yang sohih, namun perlu juga dilihat dari sudut kesihatan kajian perubatan moden tentang kesan atau akibat dari tidur meniarap.

Kebaikan Tidur Meniarap :
  • Mengurangkan dengkur bagi mereka yang menghadapi masalah ini
Keburukan Tidur Meniarap :
  • Menyebabkan badan susah mengekalkan keseimbangan tulang belakang
  • Risiko sakit belakang
  • Boleh menyebabkan tekanan kepada sendi dan menyebabkan sakit otot dan kebas.
  • Walaupun sesetengah bayi lebih selesa tidur meniarap namun sebenarnya posisi ini amat merbahaya kepada bayi,kerana tidur meniarap membawa risiko tertutupnya saluran pernafasan hidung dan mulut dan seterusnya boleh menyebabkan kematian bayi.
Pesanan: Sebaiknya jauhilah tidur dengan posisi meniarap sebagai meraikan pendapat Ulama yang menghukumkan makruh disamping kajian perubatan moden juga membuktikan ia boleh membawa mudharat..Tidur yang terbaik adalah seperti tidur Nabi s.a.w..

Kata Imam Ibnul Qoyyim:
 
“Adalah Nabi tidur dengan berbaring kekanan (mengiring) dan beliau meletakkan tangannya yang kanan dibawah pipinya yang kanan“

Sumber : http://mindakini.com/larangan-tidur-meniarap-dalam-islam