BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Disember 10, 2012

Maxis melabur RM122mil dalam rangkaian 4G dan liputan yang lebih baik di Sarawak dan Sabah

Maxis melabur RM122mil dalam rangkaian 4G dan liputan yang lebih baik di Sarawak dan Sabah

KUCHING: Maxis Bhd akan melabur RM122mil di Sarawak dan Sabah dalam tempoh enam bulan akan datang untuk 4G dan dipertingkatkan program penyambungan luar bandar.

Bersepadu terkemuka negara com-unikasi dan pembekal perkhidmatan dengan kira-kira 14 juta langganan telah melabur RM297mil untuk menaik taraf 2G dan rangkaian 3G di Sarawak dan Sabah dalam tempoh tiga tahun yang lalu.

Maxis bersama ketua pegawai operasi Mark DioGuardi berkata menaik taraf semua laman 3G yang sedia ada adalah untuk menyediakan pengalaman internet yang lebih cepat jalur lebar dan mudah alih.

Beliau berkata perbelanjaan modal (capex) adalah untuk membiayai penempatan 355 Nano dan laman Femto, 352 3G laman dipertingkatkan dan 100 kampung tanpa wayar (KTW) laman WiFi di dalam kedua-dua Sarawak dan Sabah.

Maxis adalah syarikat telekomunikasi pertama di Malaysia untuk menggunakan femtocell, stesen pangkalan selular kecil, berkuasa rendah, biasanya direka untuk kegunaan di rumah atau perniagaan kecil.

NanoBTS dan femto teknologi dijalankan pada kuasa solar untuk berkhidmat perladangan, ladang, kayu dan pekan perlombongan dengan tiada bekalan elektrik.

Projek KTW menyediakan jalur lebar dan internet untuk masyarakat luar bandar yang bertujuan untuk merapatkan jurang digital antara penduduk bandar dan luar bandar.

Maxis telah menjadi peneraju dalam menggerakkan teknologi canggih di Sarawak dan Sabah untuk melanjutkan liputan kepada jauh dan sukar untuk sampai ke kawasan-kawasan, memanfaatkan satelit Measat 5 untuk menyambung masyarakat luar bandar.

To-date, telco telah siap 42 luar femto, 11 3G NanoBTS laman dan 69 KTW Wifi laman.

DioGuardi berkata bilangan Maxis 2G dan tapak 3G di Sarawak telah meningkat kepada 624 dan 346 dari 460 dan 105 masing-masing pada tahun 2009.

Perkhidmatan 2G yang kini menyediakan liputan kepada 76% daripada penduduk Sarawak manakala ia adalah penduduk 54% liputan perkhidmatan 3G.

Semua laman 3G kini diaktifkan dengan kelajuan tinggi akses paket + (HSPA) yang menyokong kelajuan rangkaian sehingga 21Mbps manakala 40% daripada tapak 3G mempunyai HSPA + pembawa dua yang menyokong kelajuan rangkaian sehingga 42Mbps.

"Evolusi jangka panjang (LTE) atau perkhidmatan 4G akan datang ke Sarawak dan Sabah tahun depan dengan pengaktifan laman LTE di Kuching dan Kota Kinabalu," katanya semasa majlis makan tengah hari media di Four Points by Sheraton Hotel di sini, semalam.

Beliau berkata Maxis telekomunikasi pertama di negara ini untuk melengkapkan ujian bidang yang meluas LTE. Perkhidmatan 4G yang akan dilaksanakan di kawasan-kawasan terpilih di Lembah Klang dalam pertama suku 2013 sebelum ia diperluaskan kepada bahagian-bahagian lain di negara ini.

Maxis Broadband Sdn Bhd adalah antara lapan syarikat yang dibenarkan akses oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk jalur 2600 MHz spektrum yang membolehkan pengguna telefon bimbit untuk menikmati perkhidmatan LTE atau 4G dengan kelajuan jalur lebar di melebihi 100Mbps.

DioGuardi berkata Maxis kini dikendalikan lapan pusat jalur lebar komuniti (CBS) di Sarawak (daripada sebanyak 10 di seluruh negara) yang menyediakan asas latihan teknologi maklumat kepada penduduk kampung di dalam kawasan berkenaan.

Sehingga kini, kira-kira 200,000 pengguna di kawasan pedalaman disambungkan melalui telefon dan internet. Satu lagi CBC 6 akan datang pada aliran bulan ini.