BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Disember 29, 2012

Les Miserables - Selamat Hari Bapa

SINOPSIS DAN ULASAN FILEM LES MISERABLES
Dari aspek pandangan Amiene Rev

Filem Les Miserables boleh dianggap sebuah filem muzikal yang mengharukan jiwa. Kisahnya mengenai Jean Valjean yang melarikan diri dari hukuman parol, dan diselamatkan oleh seorang paderi tua. Jean Valjean mencuri barangan perak paderi tersebut dan kemudian ditangkap oleh pihak polis. Ketika pihak polis mengheret Jean Valjean ke rumah paderi tersebut untuk melaporkan mengenai kecurian, paderi tersebut pula bertindak menyelamatkan Jean Valjean dengan mengatakan bahawa barangan perak itu adalah diberikan oleh paderi itu sendiri.

Peristiwa ini menyebabkan Jean Valjean mula kembali mengenali erti kasih sayang. Jean Valjean telah ditangkap gara-gara mencuri secubit roti untuk diberikan kepada anak saudaranya yang nazak kerana kebuluran. Dia dipaksa menjadi hamba abdi selama 19 tahun dan sejak itu dia mula menjadi seorang pendendam. Namun, peristiwa yang berlaku di rumah paderi itu mula menyebabkan Jean Valjean bertaubat dan menjadi seorang yang sangat mulia. Beliau nekad untuk melarikan diri dari parol, dan membawa identiti baru sebagai Tuan Madeleine. Javert, seorang pegawai polis, memburunya sehingga bertahun-tahun.

Dengan barangan perak dan kegigihannya membangunkan sebuah kilang, Jean Valjean berjaya membekalkan peluang pekerjaan kepada penduduk setempat dan menjadi seorang yang sangat kaya-raya. Lapan tahun kemudian, Javert telah berjaya mengesan Jean Valjean. Pada hari dia menemui kembali Jean Valjean, berlaku satu peristiwa di mana salah seorang pekerja Jean Valjean dikesan memiliki anak haram. Wanita yang bernama Fantine itu akhirnya dibuang kerja oleh mandur Jean Valjean. Jean Valjean yang ketika itu sedang gelisah kerana terpaksa berhadapan dengan Javert tidak menyedari satu kezaliman telah berlaku.

Fantine dibuang kerja tanpa pengetahuannya, dan terpaksa menjadi pelacur demi menyara kehidupan anak perempuannya, Cosette. Dia didera dan hidup dalam kesakitan sepanjang menjadi pelacur.

Padau suatu hari, keluar berita bahawa seseorang yang dikenalpasti sebagai Jean Valjean telah ditangkap. Tuan Madeleine pada mulanya berasa gembira kerana merasakan dirinya telah terselamat dengan penangkapan yang salah itu,  namun dia akhirnya berasa bersalah. Tuan Madeleine pun pergi ke mahkamah dan mengaku dirinya sebagai Jean Valjean sebenar tetapi hakim tidak mempercayainya. Tuan Madeleine terselamat, tetapi Javert mula curiga.

Pada suatu hari, ketika berlaku satu pergaduhan di mana Fantine akhirnya teruk dipukul oleh seorang lelaki hidung belang, datang pegawai polis, Javert untuk menahannya. Tuan Madeleine yang ada ketika itu akhirnya mengenali Fantine sebagai bekas pekerjanya. Tuan Madeleine berasa bersalah kerana kecuaiannya menyebabkan dia terlepas pandang penganiayaan yang telah berlaku ke atas Fantine. Dia berjanji akan menyelamatkan Cosette dan menjaganya. Fantine meninggal dunia di hospital.

Tuan Madeleine mula mencari Cosette. Pada masa yang sama dia menjadi buruan Javert. T uan Madeleine berjaya menemui Cosette yang terbiar di tengah malam di sekitar kawasan hutan. Cosette telah diabaikan oleh penjaganya, iaitu sepasang suami isteri yang sangat tamak dan keji. Pasangan suami isteri ini memiliki anak bernama Eponine yang sangat disayangi mereka. Tuan Madeleine membayar 1500 Francs kepada pasangan suami isteri itu, iaitu jumlah yang diminta oleh si suami, Thénardier, untuk membebaskan Cosette.

10 tahun berlalu, Cosette membesar sebagai gadis cantik yang bersopan-santun, anak angkat Tuan Madeleine. Ketika ini, muncul watak baru yang bernama Marius, seorang pemuda yang telah dibuang oleh keluarganya kerana berpakat dengan para pemberontak untuk menggulingkan kerajaan.

Suatu hari, seorang anak bangsawan Marius terjumpa dan jatuh hati terhadap Cosette pada pandangan pertama. Hal ini menyebabkan Eponine yang berjiwa murni berasa kecewa. Biarpun kecewa kerana cintanya terhadap Marius tidak berbalas, Eponine tetap menunaikan permintaan Marius untuk mempertemukan Marius dengan Cosette. Eponine kecewa, lalu menyamar sebagai lelaki dan berjuang bersama pihak pemberontak yang disertai Marius untuk menggulingkan kerajaan Perancis pada ketika itu.

Sementara itu, Thénardier telah memberitahu Javert mengenai tempat persembunyian Tuan Madeleine dan anaknya Cosette, dengan cara mengekori Eponine dan Marius secara senyap-senyap. Tuan Madeleine dan Cosette terpaksa melarikan diri dan bersembunyi di sebuah kediaman yang lain. Menetap di situ, untuk sementara.

Peperangan berlaku. Javert menyusup masuk dan menyamar sebagai  tentera pemberontak. Namun Gavroche, seorang budak lelaki yang bijak, berjaya mengesan identiti Javert sebagai anjing kerajaan yang menyamar, lalu Javert pun ditangkap. Namun, angkara Javert, pihak pemberontak sedikit telah terlalai kerana tertipu dengan kata-kata Javert bahawa pihak tentera tidak akan datang menyerang secara terus sebaliknya akan menunggu pihak pemberontak kelaparan. Pertempuran yang berlaku akhirnya mengorbankan ramai pejuang pemberontak, termasuk Eponine. Marius berasa sedih, dan mula menyesal dan kecewa kerana pernah melukai hati Eponine secara tidak sengaja. Eponine meninggal dunia dalam keadaan yang tersenyum, kerana berjaya melindungi Marius daripada ditembak. Sebelum menghembuskan nafas yang terakhir, Eponine menyerahkan surat Cosette yang ditemuinya di pagar rumah Tuan Madeleine kepada Marius. Eponine tidak sampai hati menyerahkan surat itu pada awalnya kerana khuatir akan mengganggu semangat juang Marius semasa peperangan.

Marius pun meminta Gavroche untuk membalas surat itu. Surat itu sampai ke tangan Tuan Madeleine. Sebaik-baik membaca surat itu, sedarlah Tuan Madeleine bahawa tanggungjawabnya terhadap Cosette akan berakhir tidak lama lagi. Cosette akan bersuami, dan tanggungjawab menjaga Cosette akan beralih tangan. Cosette tidak perlu lagi hidup dalam pelarian. Tuan Madeleine mengetahui inilah peluangnya untuk membebaskan Cosette dari bayang-bayang pemburuan Javert. Javert hanya menghendaki Tuan Madeleine. 

Tuan Madeleine pun menyertai pihak pemberontak. Di situlah Tuan Madeleine bertemu semula dengan Javert yang telah ditahan. Tuan Madeleine walau bagaipun tidak mengambil peluang itu untuk membunuh Javert, sebaliknya membebaskan Javert. Javert menyatakan pendiriannya bahawa Tuan Madeleine tetap akan diburunya sebagai banduan yang melarikan diri dari parol. Tuan Madeleine berkata, bahawa suatu hari nanti dia akan menyerah diri juga, dan dia tidak akan menyalahkan Javert yang hanya jujur melaksanakan tanggungjawabnya sebagai polis. Javert akhirnya berjaya melarikan diri.

Pertempuran masih terus berlaku. Hujan yang turun menyebabkan serbuk belerang untuk senjata api menjadi basah. Gavroche memberanikan diri untuk berdepan dengan tentera kerajaan untuk mengambil senjata dan serbuk belerang dari mayat-mayat tentera kerajaan yang bergelimpangan di medan perang. Walaupun ditembak berulang kali, Gavroche terus berusaha mendapatkan serbuk belerang sehinggalah dia akhirnya terkorban. Pengorbanan besar oleh seorang anak kecil.

Keadaan para pemberontak makin terdesak apabila pihak tentera kerajaan berjaya membedil kubu mereka dengan meriam. Semangat para pejuang pemberontak mulai luntur. Tentera kerajaan berjaya menembusi kubu pemberontak. Marius tercedera, namun berjaya diselamatkan oleh Tuan Madeleine. Dalam perjalanan melarikan diri menerusi terowong najis, Tuan Madeleine terserempak dengan Thénardier. Thénardier lalu merampas cincin Marius sebagai bayaran untuk maklumat jalan keluar dari terowong najis itu. Tuan Madeleine meneruskan perjalanannya dan akhirnya terserempak pula dengan Javert d pintu keluar terowong itu.

Tuan Madeleine merayu kepada Javert agar memberi peluang kepadanya untuk menyelamatkan Marius. Selepas menghantar Marius ke hospital, Tuan Madeleine berjanji akan menyerah diri kepada Javert. Ini kerana baginya, sudah tidak ada masalah untuk menyerah diri kerana Cosette akan dijaga oleh Marius. Javert mula serba salah dan akhirnya melepaskan Tuan Madeleine atau Jean Valjean itu. Terbelenggu oleh tanggungjawabnya sebagai polis dan penguatkuasa undang-undang, serta rasa bersalah kerana mengkhianati undang-undang, Javert akhirnya membunuh diri dalam keadaan yang sangat tragis.

Selepas sembuh, Marius kembali ke tempat lamanya dan menangis teresak-esak, meratapi pemergian rakan-rakan seperjuangannya. Marius sendiri tidak tahu bagaimana dia boleh terselamat. Dia tidak tahu kewujudan Jean Valjean sebagai penyelamatnya. Kemudian, Jean Valjean menemukan semula Cosette dengan Marius. Menjelang hari perkahwinan Cosette dengan Jean Valjean, Tuan Madeleine pun menghilangkan diri selepas menceritakan kisah lampaunya. Jean Valjean meminta Marius supaya jangan membongkar identitinya yang sebenar kerana dikhuatiri akan mengecewakan Cosette. Tuan Madeleine pun menghilangkan diri. Cosette berasa sangat sedih.

Pada hari perkahwinan Thénardier dan isterinya menyamar sebagai bangsawan dan menceroboh masuk ke majlis perkahwinan Marius dan Cosette, lalu bertindak sebagai penyeluk saku. Marius berjaya mengesan kedua-duanya lalu membelasah Thénardier. Marius mendapati cincin kepunyaannya ada di jari Thénardier lalu bertanya bagaimana Thénardier mendapatkan cincin tersebut. Pengakuan Thénardier membongkar rahsia bahawa Jean Valjeanlah orang yang menyelamatkan Marius semasa dia hampir mati seterusnya menjawab jawapan yang lahir dari gerak hati Marius. Marius sebelum ini tidak tahu siapa yang telah membawanya ke hospital.

Marius berasa begitu berdosa kerana telah membiarkan Jean Valjean terpisah dengan anak angkatnya, Cosette. Marius lalu mengajak Cosette mencari Jean Valjean. Menerusi maklumat daripada Thénardier, Jean Valjean telah menghabiskan masanya di biara. Jean Valjean menghabiskan sisa hidupnya di situ. Dosanya terhadap Fantine, pekerjanya yang teraniaya kerana kecuaiannya dianggap telah tertebus selepas kejayaannya membesarkan Cosette sehingga mendapat suami seorang bangsawan.

Pada saat-saat menjelang ajalnya, Cosette datang berlari-lari memanggil Jean Valjean. Marius juga hadir. Jean Valjean berasa bersyukur dan terharu kerana dapat melihat Cosette buat kali terakhir. Jean Valjean menghembuskan nafasnya yang terakhir di biara itu.

Les Miserables merupakan sebuah cerita yang sangat mengharukan. Walaupun panggungnya kecil, tetap penuh dengan penonton. Ceritanya menyebabkan ramai penonton menangis di panggung. Kedengaran sedu sedan para penonton pada babak-babak tertentu.

Namun pengarah filem bijak meredakan keadaan. Pada pengakhiran cerita selepas kematian Jean Valjean, satu babak yang memaparkan semangat juang barisan watak-watak sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia, dimainkan. Watak-watak yang ada termasuklah Eponine, rakan-rakan seperjuangan Marius dan juga Fantine dan Jean Valjean. Watak-watak ini tersenyum sambil mengibarkan bendera Perancis di depan bangunan pentadbiran kerajaan. Filem ini ditamatkan dengan senyuman Fantine dan Jean Valjean.

Jika pengarah filem tidak berbuat demikian, mungkin ramai penonton akan keluar panggung dengan air mata yang masih mengalir. Saya keluar panggung dengan keadaan yang agak murung, murung kerana Samsung Champ tamat perkhidmatannya hari ini, dan Sony Xperia Go mula bersiap-sedia untuk menabur bakti.

Kisah ini merupakan kisah seorang majikan, seorang bapa angkat yang sangat mulia. Sebuah cerita yang mampu mengusik jiwa para penonton. Sarat dengan pengajaran dan teladan.