BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, September 16, 2012

Sistem Pendidikan Berorientasikan Peperiksaan dan Kesannya Terhadap Evolusi Pemikiran Manusia

Sistem Pendidikan Berorientasikan Peperiksaan dan  
Kesannya Terhadap Evolusi Pemikiran Manusia
Satu Tinjauan dan Kajian oleh Dr. Amiene Rev

Di bawah ini adalah log catatan jurnal Amiene Rev pada 15 SEPTEMBER 2012-16 SEPTEMBER 2012. Hasil tinjauan yang dibuat sepanjang malam hingga ke pagi oleh Amiene Rev ini mendapati bahawa sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan mempunyai kesan buruk jangka panjang terhadap evolusi pemikiran dan tingkah laku manusia. Evolusi pemikiran yang berfaktorkan keperluan dan kepentingan untuk meneruskan kehidupan dengan lebih selesa menyebabkan wujudnya budaya baru manusia yang berciri negatif.
15 SEPTEMBER 2012: Dapatan kajian yang sangat mengerikan. Sistem peperiksaan, menyebabkan kelas tambahan, tuisyen dan pengajaran di dalam kelas bagi sesetengah pihak lebih berfokus pada kemahiran menjawab soalan peperiksaan semata-mata dan bukannya kemahiran berfikir. Nilai-nilai murni juga diabaikan. Mengerikan, kerana sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan menyebabkan wujudnya manusia umpama zombie yang cemerlang dalam akademik dari segi pencapaian dan gred tetapi tidak dari segi sifat-sifat kemanusiaan yang sepatutnya.

Ini menjawab persoalan kenapa ada pelajar yang boleh menjawab soalan peperiksaan atau pandai mengira atau mencongak tetapi biadab. Ini juga menjawab persoalan kenapa rata-rata pelajar biadab biasanya memiliki kemahiran mengira Matematik. Pelajar-pelajar ini walau bagaimana pun gagal dalam PBS.

Ini kerana mereka telah didedahkan dan dilatih dengan kemahiran menjawab soalan Matematik. Ini kerana PBS lebih memfokus kepada amalan nilai-nilai murni serta kemahiran berfikir. Pelajar-pelajar biadab lebih cenderung kepada kemahiran menjawab soalan. Mereka boleh menjawab soalan dengan menggunakan kemahiran biarpun soalan itu pada aras yang sangat susah, tetapi mereka gagal dan lembab apabila diminta berfikir, bersikap prihatin, kesedaran siviks dan sebagainya.

Secara jujur, pendidikan yang diamalkan pada zaman kegemilangan Tamadun Islam dahulu kala lebih menekankan aspek nilai-nilai murni dan falsafah dalam menuntut ilmu dan bukannya berorientasikan peperiksaan. Ini jelas menunjukkan sistem peperiksaan bukan salah satu cara pembelajaran dalam Islam. Kajian diteruskan lagi.

15 SEPTEMBER 2012: Daripada kajian terdahulu (dipos sebelum pos ini) - Kesimpulan yang boleh dibuat, "Pada masa kini, jangan terlebih dahulu bangga jika anak anda mudah mendapat Straight A atau berada di kelas depan. Mereka mungkin cuma memiliki kemahiran menjawab soalan tetapi tidak kemahiran berfikir secara humanistik.

Mereka mendapat kemahiran menjawab soalan ini menerusi tuisyen, kelas tambahan atau pun teknik mengajar yang berorientasikan peperiksaan. Gred A diutamakan, nilai-nilai murni diabaikan. Ini adalah antara kesan evolusi akibat sistem peperiksaan.

Sistem peperiksaan mengubah cara berfikir dari generasi ke satu generasi, dari bentuk pemikiran manusia yang humanistik kepada bentuk pemikiran mesin yang bermatlamatkan gred A dan pencapaian semata-mata.

PBS yang mempunyai bentuk yang universal dan lebih mengutamakan nilai-nilai murni menyebabkan pelajar-pelajar mesin ini gagal mendapat Band yang memuaskan. PBS jika dirancang dengan sempurna mampu menyelamatkan cara berfikir umat manusia, khususnya rakyat Malaysia."

16 SEPTEMBER 2012 (4.04 PAGI): Siapakah yang memperkenalkan pendidikan berorientasikan peperiksaan di Malaysia? Sistem ini menyebabkan evolusi pemikiran yang membawa kemusnahan pada cara KEBANYAKAN rakyat Malaysia berfikir. Daripada pendidikan berorientasikan peperiksaan ini, lahirnya para pelajar yang mengabaikan kemahiran berfikir secara humanistik, dan mengutamakan kemahiran menjawab soalan peperiksaan semata-mata. Mereka mampu menjawab soalan-soalan peperiksaan yang sukar tetapi mereka tidak mampu berfikir secara humanistik. Antara kemahiran yang mampu dikuasai dengan baik adalah Matematik. Mereka memiliki kemahiran mengira tetapi tidak kemahiran berfikir. Mereka mengutamakan apa yang menguntungkan mereka tanpa mempedulikan nasib yang lain. Daya pemikiran yang lemah. Sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan pada akhirnya cuma mampu melahirkan manusia kelas DUA dan kelas TIGA. Manusia yang mementingkan diri sendiri dan tahu mengambil kesempatan ke atas orang lain. Manusia yang hidup dengan menjadikan orang-orang lain sebagai mesin untuk kepentingan diri sendiri. Manusia tanpa sifat-sifat kemanusiaan, sekadar 'mesin' yang hidup untuk kepuasan diri sendiri. Mesin yang tidak endah akan masa depan negara. Mesin yang tidak endah akan masa depan bangsa. Mesin yang tidak peduli apa pun selain daripada kepuasan diri sendiri. Soalnya, siapakah yang merancang sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan di Malaysia? Kenapa sistem ini menjadi pilihannya?

16 SEPTEMBER 2012 (5.30 PAGI): Berdasarkan beberapa jurnal dan tesis yang dibaca, aku mula mengesan beberapa individu yang bertanggungjawab mewujudkan sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan di Malaysia.

Sebelum ini pendidikan di Malaysia lebih kepada Sekolah Agama dan Madrasah dan penekanan utamanya adalah untuk menghasilkan insan bermoral tinggi. Kelahiran sekolah vernakular menyebabkan penekanan pendidikan beralih lebih kepada subjek-subjek dengan unsur duniawi ditekankan lebih tinggi berbanding unsur-unsur moral. Secara beransur-ansur nilai-nilai moral itu akan terhakis kerana struktur binaan model sistem pendidikan berorientasi peperiksaan itu sendiri adalah kunci kepada pembunuhan nilai-nilai kemanusiaan secara perlahan-lahan.

Pelaburan jangka panjang 'BARAT' kini membuahkan hasil. Perlahan-lahan MALAYSIA kini semakin mudah untuk dikawal mereka. Pendidikan adalah satu proses pembentukan manusia. 'BARAT' sedar akan kepentingan pendidikan ini, jadi mereka menggunakan pendidikan supaya MALAYSIA dapat kembali ke tangan mereka tanpa mereka perlu menjajah negara ini secara zahir. Selama beberapa tahun ini, apakah makna PENUBUHAN MALAYSIA? Kita belum bebas. 'BARAT' pandai melabur. Mereka telah berjaya mencipta aspek sekularisme dan pemikiran mesin dalam jiwa orang-orang Malaysia. Dalam keadaan begini, lambat-laun, Malaysia akan kembali dimiliki 'BARAT'.

Apa gunanya tangisan kemerdekaan yang penuh kegembiraan selama ini? Kita cuma bebas daripada penderitaan fizikal dan mental, tetapi pemikiran orang-orang kita belum bebas.