BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, September 19, 2012

7 Tips Membuatkan Otak Berfikir Lebih Cepat

7 Tips Membuatkan Otak Berfikir Lebih Cepat

1. Ambil dos EPA secukupnya
EPA adalah bahan kimia dalam minyak ikan yang merupakan makanan bagi otak, setiap orang pasti sudah mengetahuinya.Kajian menunjukan bahawa minyak ikan dapat memberikan peningkatan aktiviti pada otak, melancarkan peredaran darah, dan meningkatkan daya ingatan kita.

2. Seks secara terancang
Melakukan seks dapat melepaskan kimia yang dapat meningkatkan kekuatan otak menurut buku Teach yourself Training your brain yang ditulis oleh pengajar senior dan seorang ahli biologi. Seks adalah bentuk sempurna dari latihan, yang juga meningkatkan peredaran darah ke otak. Ia dapat mengurangkan stres dan ketegangan yang menurunkan efisiensi kinerja otak.

3. Buat teka teki
Teka-teki silang, Sudoku atau yang lainnya dapat membuat otak tetap pada kondisi terbaik. Sama seperti otot, jika anda tidak melatih otak secara kerap, ia akan kehilangan kemampuannya untuk bekerja secara maksima.

4. Berjalan kaki
Tidak ada yang dapat mengalahkan udara segar yang dapat menyegarkan fikiran. Berjalan di bandar, berhampiran sungai atau di taman akan membantu anda menyingkirkan awan kelabu dan membantu menjernihkan fikiran.

5. Ketawa/Senyum
Ketawa bukan saja merupakan ubat terbaik, ia juga dapat meningkatkan fungsi otak dan menstimulasi kedua sisi otak.
.
6. Berfikiran Kreatif
Melukis atau pelajari alat musik yang baru dapat menyebabkan anda mampu berfikir lebih cepat dan kreatif.

7. Berhubungan dengan sifat Keanak-Anakan
Einstein pernah berkata bahawa imaginasi lebih penting daripada pengetahuan dan ia menggunakannya pada beberapa eksperimen yang akhirnya menemui perhitungan paling terkenal sepanjang masa (E=MC2).

Cuba kita lihat anak-anak, mereka penuh dengan imaginasi, dan mereka belajar lebih banyak pada tahun-tahun awal kehidupan mereka lebih daripada apa yang kita pelajari selama satu dekad. Bebaskan pemiikiran anda dari penjara fikiran 'seorang dewasa', anda akan menemui cara berfikir yang belum pernah ada sebelumnya.